Vuorosierainhengitys

Rentouttava vuorosierainhengitysharjoitus rauhoittaa mielen myllerryksen. Sen sanotaan alentavan sydämen sykettä, lievittävän stressiä ja ahdistusta.

Harjoite

  • Istu selkä suorana ja hengitä luonnollisesti. Voit asettua myös risti-istuntaan ja lepuuttaa kämmenselkiä polvien päällä peukalo ja etusormi yhdessä tai antaa kämmenten levätä polvilla. Pääasia, että asento on mahdollisimman mukava.
  • Keskity hengittämiseen. Hengitä sisään yhdestä sieraimesta ja hengitä ulos toisesta sieraimesta, toista päinvastaisessa järjestyksessä jne.
  • Jatka vuorohengitystä pari minuuttia, kunnes tuntuu siltä, että voit tehdä saman rennosti omalla luonnollisella hengitysrytmilläsi.

Vaikutus

  • Vuorohengityksen tarkoitus on tasapainottaa oikean ja vasemman aivopuoliskon toimintaa.
  • Hengitys rauhoittaa mieltä, ja se tuntuu eräänlaiselta meditoinnilta. Päivän kiireisistä ajatuksista pääsee eroon keskittymällä hengittämiseen.
  • Tätä versiota on helpotettu niin, että kaikki voivat rentoutua sen avulla.

Alkuperäisessä muodossaan vuorosierainhengitysharjoitus Nadi Shodhana Pranayama on paljon tässä kuvattua monimutkaisempi.