Lue myös

Nainen joogaa

Vene

Vuorosierainhengitys

Rentouttava vuorosierainhengitysharjoitus rauhoittaa mielen myllerryksen. Sen sanotaan alentavan sydämen sykettä, lievittävän stressiä ja ahdistusta.

maanantai 2. helmikuuta 2015 teksti P. Olsen

Harjoite

  • Istu selkä suorana ja hengitä luonnollisesti. Voit asettua myös risti-istuntaan ja lepuuttaa kämmenselkiä polvien päällä peukalo ja etusormi yhdessä tai antaa kämmenten levätä polvilla. Pääasia, että asento on mahdollisimman mukava.
  • Keskity hengittämiseen. Hengitä sisään yhdestä sieraimesta ja hengitä ulos toisesta sieraimesta, toista päinvastaisessa järjestyksessä jne.
  • Jatka vuorohengitystä pari minuuttia, kunnes tuntuu siltä, että voit tehdä saman rennosti omalla luonnollisella hengitysrytmilläsi.


Vaikutus

  • Vuorohengityksen tarkoitus on tasapainottaa oikean ja vasemman aivopuoliskon toimintaa.
  • Hengitys rauhoittaa mieltä, ja se tuntuu eräänlaiselta meditoinnilta. Päivän kiireisistä ajatuksista pääsee eroon keskittymällä hengittämiseen.
  • Tätä versiota on helpotettu niin, että kaikki voivat rentoutua sen avulla.


Alkuperäisessä muodossaan vuorosierainhengitysharjoitus Nadi Shodhana Pranayama on paljon tässä kuvattua monimutkaisempi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä hedelmä on suosikkisi?

KUNTO PLUS suosittelee