Nainen treenaa crosstrainerilla

Crosstrainer-treenillä saa äkkiä hien pintaan.

© iStock

Näin teet tehotreenin crosstrainer-laitteella

Crosstrainer eli ellipsilaite kuuluu kuntosalien suosituimpiin kestävyyslaitteisiin, eikä ihme, sillä se on varsinainen tehovempain.

keskiviikko 20. heinäkuuta 2016 teksti KUNTO PLUS

Crosstrainer-laite on yhdistelmä juoksumattoa, kuntopyörää ja stepperiä. Sen parhaita puolia on, että myös ylävartalon lihakset joutuvat töihin.

Sivun lopusta löydät vasta-alkajan ja edistyneen crosstrainer-ohjelmat.

Syke korkealle, paino alas

Tehokkaassa crosstrainer-harjoittelussa kunto nousee kohisten, sillä treeni rasittaa kaikkia kehon suuria lihasryhmiä – energiankulutus kasvaa, ja keho muokkautuu kauttaaltaan vahvemmaksi ja kiinteämmäksi.

Vatsan ja selän lihakset saavat enemmän treeniä kuin lajeissa, joissa lähinnä jalat tekevät työtä.

Crosstrainer on loistava laite niillekin, joiden pitää huomioida vammat treenissä. Niveliin ei kohdistu iskuja, sillä jalat ovat koko ajan polkimilla.

Lenkkeilijät voivat täydentää juoksuharjoitteluaan crosstrainerilla, sillä se kehittää juoksukuntoa mutta on juoksua hellävaraisempaa nivelille ja jänteille. Liikeradat muistuttavat eniten murtomaahiihtoa, mutta hiihdosta poiketen jalat tekevät soikionmuotoista liikettä.

Crosstraineria kutsutaankin myös ellipsilaitteeksi. Laitteessa on yleensä liikuteltavat kahvat ja kiinteä tanko niiden keskellä. Siten laitteella voi treenata joko pelkästään jalkoja tai samanaikaisesti myös käsiä.

Tehoa vastusta vaihtamalla

Ladulla sivakoidessa ei voi valita, milloin eteen tulee jyrkkä ylämäki, mutta crosstrainerilla päätöksen voi tehdä itse. Vastusta säätämällä voi säädellä treenin tehoa. Laitteella on helppo tehdä myös intervalleja, jotka kuluttavat runsaasti energiaa ja saavat kuntokäyrän rivakkaan nousuun.

Likimain kaikissa uudehkoissa crosstrainereissa on treenitietokone, joka mittaa ajan, matkan, poljinkierrokset ja energiankulutuksen. Voit asettaa laitteeseen oman harjoitusohjelmasi mukaiset arvot tai noudattaa laitteissa valmiina olevia ohjelmia.

Moneen crosstraineriin voi määrittää myös toivotun sykealueen, minkä jälkeen treeni etenee sykkeen mukaan. Tällöin käytössä on ikään kuin sähköinen personal trainer, joka opastaa ja kannustaa treenaajaa.

Treenaa tarpeeksi tehokkaasti

Crosstrainerien kalorilaskurit on suunniteltu keskiarvojen perusteella, eivätkä ne ota huomioon yksilöllisiä eroja. Laskelmat ovat yleensä optimistisia, mutta tietoja voi silti käyttää eri kuntoilukertojen keskinäiseen vertailuun.


Treeniohjelmia crosstrainerille

Laadimme ohjelmat vasta-alkajalle, joka ei ole välttämättä koskaan kokeillut crosstrainer-laitetta, ja kokeneelle crosstrainerin käyttäjälle, joka haluaa saada aikaan tehokkaamman treenin.

Ohjelmat sisältävät 3 viikoittaista treenikertaa, jotka ovat kestoltaan 20–30 minuuttia. Jokaisen treenikerran jälkeen on hyvä pitää lepopäivä.

*Vasta-alkaja = ei kokemusta crosstrainerilla treenaamisesta.

**Kokenut = takana vähintään kolme kuukautta crosstrainer-treeniä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee