Nainen treenaa crosstrainerilla

Crosstrainer-treenillä saa äkkiä hien pintaan.

© iStock

Näin teet tehotreenin crosstrainer-laitteella

Crosstrainer eli ellipsilaite kuuluu kuntosalien suosituimpiin kestävyyslaitteisiin, eikä ihme, sillä se on varsinainen tehovempain.

keskiviikko 20. heinäkuuta 2016 teksti KUNTO PLUS

Crosstrainer-laite on yhdistelmä juoksumattoa, kuntopyörää ja stepperiä. Sen parhaita puolia on, että myös ylävartalon lihakset joutuvat töihin.

Sivun lopusta löydät vasta-alkajan ja edistyneen crosstrainer-ohjelmat.

Syke korkealle, paino alas

Tehokkaassa crosstrainer-harjoittelussa kunto nousee kohisten, sillä treeni rasittaa kaikkia kehon suuria lihasryhmiä – energiankulutus kasvaa, ja keho muokkautuu kauttaaltaan vahvemmaksi ja kiinteämmäksi.

Vatsan ja selän lihakset saavat enemmän treeniä kuin lajeissa, joissa lähinnä jalat tekevät työtä.

Crosstrainer on loistava laite niillekin, joiden pitää huomioida vammat treenissä. Niveliin ei kohdistu iskuja, sillä jalat ovat koko ajan polkimilla.

Lenkkeilijät voivat täydentää juoksuharjoitteluaan crosstrainerilla, sillä se kehittää juoksukuntoa mutta on juoksua hellävaraisempaa nivelille ja jänteille. Liikeradat muistuttavat eniten murtomaahiihtoa, mutta hiihdosta poiketen jalat tekevät soikionmuotoista liikettä.

Crosstraineria kutsutaankin myös ellipsilaitteeksi. Laitteessa on yleensä liikuteltavat kahvat ja kiinteä tanko niiden keskellä. Siten laitteella voi treenata joko pelkästään jalkoja tai samanaikaisesti myös käsiä.

Tehoa vastusta vaihtamalla

Ladulla sivakoidessa ei voi valita, milloin eteen tulee jyrkkä ylämäki, mutta crosstrainerilla päätöksen voi tehdä itse. Vastusta säätämällä voi säädellä treenin tehoa. Laitteella on helppo tehdä myös intervalleja, jotka kuluttavat runsaasti energiaa ja saavat kuntokäyrän rivakkaan nousuun.

Likimain kaikissa uudehkoissa crosstrainereissa on treenitietokone, joka mittaa ajan, matkan, poljinkierrokset ja energiankulutuksen. Voit asettaa laitteeseen oman harjoitusohjelmasi mukaiset arvot tai noudattaa laitteissa valmiina olevia ohjelmia.

Moneen crosstraineriin voi määrittää myös toivotun sykealueen, minkä jälkeen treeni etenee sykkeen mukaan. Tällöin käytössä on ikään kuin sähköinen personal trainer, joka opastaa ja kannustaa treenaajaa.

Treenaa tarpeeksi tehokkaasti

Crosstrainerien kalorilaskurit on suunniteltu keskiarvojen perusteella, eivätkä ne ota huomioon yksilöllisiä eroja. Laskelmat ovat yleensä optimistisia, mutta tietoja voi silti käyttää eri kuntoilukertojen keskinäiseen vertailuun.


Treeniohjelmia crosstrainerille

Laadimme ohjelmat vasta-alkajalle, joka ei ole välttämättä koskaan kokeillut crosstrainer-laitetta, ja kokeneelle crosstrainerin käyttäjälle, joka haluaa saada aikaan tehokkaamman treenin.

Ohjelmat sisältävät 3 viikoittaista treenikertaa, jotka ovat kestoltaan 20–30 minuuttia. Jokaisen treenikerran jälkeen on hyvä pitää lepopäivä.

*Vasta-alkaja = ei kokemusta crosstrainerilla treenaamisesta.

**Kokenut = takana vähintään kolme kuukautta crosstrainer-treeniä.

Treeniasulla on väliä!

Jos haluat saada enemmmän irti treenistä, treeniasun tulee olla toimiva ja siinä tulee olla mukava olla. Nyt voit saada hyvännäköisen ActiveFit-treeniasun, johon kuuluvat korkeavyötäröiset trikoot ja tyylikäs, väljä lyhythihainen treenipaita. Molemmat ovat pehmeää ja hengittävää materiaalia, joka tuntuu mukavalta yllä ja toimii treenissä. Tutustu tästä tarjoukseen, josta saat 24,90 eurolla ActiveFit-treeniasun ja 4 KUNTO PLUS -lehteä.

Korkeavyötäröisissä trikoissa voi treenata tarvitsematta pelätä, että ne eivät pysy päällä. Paidan hengittävä materiaali varmistaa, ettei se liimaannu selkään, ja väljän mallin saumat eivät hankaa ikävästi liikkuessa. Nyt voit saada treeniasun ja 4 KUNTO PLUS -lehteä, joista saat kannustusta terveelliseen elämäntapaan, tehokkaita treeniohjelmia ja herkullisia reseptejä, vain 24,90 eurolla.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee