Nainen katsoo jääkaappiin
© iStock

Ota nälkä hallintaan

Oletko usein nälkäisenä jääkaapilla etsimässä jotain pientä naposteltavaa? Ehkä kylläisyyden tunnetta hallitsevat hormonisi ovat sekaisin. Onneksi voit saada hallintaan sekä hormonit että murisevan mahan muutamalla yksinkertaisella keinolla.

tiistai 6. syyskuuta 2016 teksti Rie Bekker

Kolme eri nälkää

Sinusta voi tuntua, että vatsasi ammottaa tyhjyyttään. Tai sinulla on hieman levoton olo ja kaipaat jotain pientä naposteltavaa. Nälällä on monet kasvot, ja se, millaisena nälän koet, voi liittyä paljolti ruokahalua sääteleviin hormoneihin. Seuraavassa esitellään kolme erilaista nälkää, jotka saat kuriin, kun säädät erilaisia ruokahaluhormoneja.

1. Karkkihimo ja makeannälkä

Miltä se tuntuu

Podet makeanhimoa, olet kenties myös väsynyt, kärsit päänsärystä etkä oikein jaksa keskittyä. Mielesi tekee jotain makeaa ja hyökkäät kiinni kaikkeen, mitä vain löydät. Et kaihda työtoverisi pöytälaatikoiden tai lastesi karkkikätköjen penkomista jahdatessasi jotain, joka voi tyydyttää himosi.

Mistä se voi johtua

Todennäköisesti insuliini ja/tai toinen hormoni, glukagoni, ovat epätasapainossa elimistössäsi.

Hormonistrategiasi

Ota verensokeri hallintaan! Sen avulla insuliini ja glukagoni pysyvät kurissa. Tärkeintä on syödä kuitupitoista ruokaa säännöllisesti. Lisää mielellään rasvaa ja proteiineja joka ateriaan. Jos olet ylipainoinen, hyödyt paljon laihduttamisesta.

2. Kyltymätön sudennälkä

Miltä se tuntuu

Tunnet itsesi usein nälkäiseksi päivän mittaan, oikein todella kamalan nälkäiseksi. Kauhot lautasellesi läjäpäin ruokaa ja voit vallan hyvin syödä kaiken!

Mistä se voi johtua

Sinulla voi hyvin olla korkea greliinitaso, mikä tekee nälkäiseksi. Tila on tyypillinen hieman ennen ateriaa.

Hormonistrategiasi

Syö joka päivä monta ateriaa. Jos paastoat tai syöt niukasti suuren osan päivästä, elimistö voi tuottaa niin paljon greliiniä, että tulet nälkäisemmäksi kuin sinun oikeasti tarvitsisi olla, jolloin lankeat helposti ylensyöntiin. On viisasta myös nukkua tarpeeksi, koska muuten keho alkaa helposti suoltaa greliiniä.

3. Levoton pikkunälkä

Miltä se tuntuu

Tunnet itsesi vain harvoin todella kylläiseksi ja tyytyväiseksi. Vaikka olisit juuri syönyt, sinuun iskee levoton tunne, että voisit mainiosti syödä vähän lisää – ja mielellään jotain makeaa tai rasvaista. Mikä pahinta, liikunta ei kiinnosta sinua lainkaan.

Mistä se voi johtua

Pikkunälkä voi hyvin johtua siitä, että kehosi ei reagoi kyllin hyvin kylläisyyshormoni leptiiniin. GLP-1-hormoni voi myös osaltaan vaikuttaa kylläisyyden tunteeseesi.

Hormonistrategiasi

Voit parantaa leptiiniherkkyyttäsi laihtumalla, syömällä vähemmän sokeria ja juomalla vähemmän alkoholia. Kun ohjeita noudattamalla saat terveen ruokahalun, voi aterian jälkeinen GLP-1:n eritys kasvaa. Silloin olosi on kylläisempi syömisen jälkeen.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee