Kaksi naista rannalla, molemmilla aktiivisuusrannekkeet
Aktiivisuusranneke

Aktiivisuusranneke voi motivoida liikkumaan enemmän. Tarkista jutustamme, mitä kannattaa huomioida ennen ostopäätöstä.

5 tapaa, joilla aktiivisuusranneke edistää terveyttä

Aktiivisuusranneke, urheilukello, fitnesskello, treenimittari. Rakkaalla lapsella on monta nimeä – ja monia toimintoja. Nimestä riippumatta aktiivisuutta seuraava laite voi auttaa kohti terveellisempää elämäntapaa. Katso, miten eri laitteet pärjäsivät testissä.

keskiviikko 17. huhtikuuta 2019 teksti A-C. Stærke, J. Teilmann

Arjen aktiivisuuden ja treenien tehon ja tulosten mittaaminen ja seuranta aktiivisuusrannekkeen tai vastaavan laitteen avulla on luonteva osa elämää monille kuntoilijoille sekä kunnostaan ja terveydestään kiinnostuneille arkiliikkujille. 

Aktiivisuusrannekkeiden ja urheilukellojen suosiota selittää niiden koukuttavuus: vuonna 2017 julkaistussa yhdysvaltalaistutkimuksessa kahdeksan kymmenestä rannekkeen kanssa kävelyharrastuksen aloittaneesta jatkoi käyttöä yhä puolen vuoden kuluttua. Aktiivisuusrannekkeen käyttö on palkitsevaa, kun tavoitteiden täyttymistä voi seurata havainnollisesti.

Arjessa aktiisivuusrannekkeen tärkeimpiä ominaisuuksia on varmasti askelmittaus, jonka avulla on helppo seurata päivittäisen liikunnan määrää. Monet aktiivisuusrannekkeet mittaavat lisäksi sykettä kätevästi ranteesta. Lisäksi monet rannekkeet seuraavat unen määrää ja laatua ja tarjoavat näin jo varsin kattavasti tietoa käyttäjänsä hyvinvoinnista. 

Kerromme, miten valitset itsellesi sopivan aktiivisuusrannekkeen ja miten saat sen käytöstä suurimman hyödyn. 

 
 

5 tapaa, joilla aktiivisuusranneke edistää terveyttä

  • Aktiivisuusranneke kasvattaa treenimotivaatiota. Aktiivisuusranneke tallentaa tiedot kaikesta liikkumisesta, ja liikunnan määrän ja vaikutusten seuraaminen on supermotivoivaa. Rannekkeen käyttäjänä alat pian kisata itseäsi vastaan, jotta saisit hieman enemmän askelia tai juostuja kilometrejä joka päivä. 

  • Aktiivisuusranneke kannustaa liikkumaan. Suurempi motivaatio liikkumiseen tarkoittaa väistämättä sitä, että liikunnan määrä lisääntyy. Tämä ei ole vain markkinointiväite, vaan vaikutus on todettu tutkimuksin. 

  • Aktiivisuusranneke auttaa hoikistumaan. Aiempaa suurempi liikunnan määrä näkyy pian kehossa. Asia on niin yksinkertainen! Katso täältä, kuinka paljon KUNTO PLUSsan koehenkilöt laihtuivat vain kolmessa viikossa. 

  • Aktiivisuusrannekkeen avulla voi tarkkailla unta. Terveyden kannalta hyvät yöunet ovat ratkaisevan tärkeitä. Aktiivisuusrannekkeen avulla voi seurata omaa nukkumista ja nähdä ainakin sen, viettääkö Höyhensaarilla riittävästi aikaa vai onko syytä yrittää nukkua enemmän. 

  • Aktiivisuusranneke auttaa hillitsemään stressiä. Aktiivisuusrannekkeen sykemittari auttaa pitämään silmällä omaa kehitystä – mutta sen lisäksi se kertoo myös, kärsitkö stressistä. Jotkut laitteet käskevät merkkiäänen avulla pysähtymään ja hengittämään syvään, jos syke nousee liian korkealle.

Aktiivisuusranneke kasvattaa motivaatiota

Yksi yhteinen ominaisuus on lähes taattu niin perusmallin aktiivisuusrannekkeissa kuin huipputeknisissä urheilukelloissakin: ne motivoivat. 

Kun uhraa hetkisen laitteen ominaisuuksiin tutustumiseen ja sen käytön opetteluun, aktiivisuusrannekkeen kanssa liikkuminen vie luultavasti nopeasti mukanaan ja innostaa liikkumaan yhä enemmän. Jotkin aktiivisuusrannekkeet myös muistuttavat, kun on aika lähteä jälleen liikkeelle, ja useimmat näyttävät havainnollisesti, miten lähellä esimerkiksi päivittäisen askeltavoitteen täyttyminen on. 

Lukuisissa tutkimuksissa on todettu, että aktiivisuusrannekkeen askelmittaritoiminto auttaa lisäämään liikunnan määrää. Stanford Universityn tutkijat tarkastelivat ja vertailivat yli 25 tutkimusta, joissa oli selvitetty askelmittarin vaikutusta liikkumisen määrään. Tutkimuksiin oli osallistunut yli 2 500 koehenkilöä, joista suurin osa oli yli 40-vuotiaita naisia.

Tulokset olivat selvät. Osallistujat ottivat nimittäin keskimäärin yli 2 000 askelta enemmän PÄIVITTÄIN verrattuna päivittäiseen askelmäärään ennen askelmittarin käyttöönottoa. Tämä tarkoittaa, että he kävelivät yli 1,5 km enemmän päivittäin ja päivittäinen liikunnan määrä lisääntyi keskimäärin 27 prosenttiyksikköä. Myös osallistujien paino ja verenpaine putosivat merkittävästi testijakson eli 18 viikon aikana. 

Mitä toimintoja aktiivisuusrannekkeessa on?

Aktiivisuusrannekkeen ja vastaavien laitteiden tärkeimmät toiminnot ovat sykemittari, askelmittari, unimittari ja kalorilaskuri. Alta näet, mihin toimintoja voi hyödyntää – ja miksi niin kannattaa tehdä.

Sykemittarikuvake - aktiivisuusranneke

Aktiivisuusrannekkeen sykemittari

Mittauksen hyödyt treenatessa

Sykemittari näyttää treenin aikana reaaliaikaisen sykkeen ja kertoo treenaajalle, millä sykealueella liikutaan, eli tehdäänkö treeni tavoitteen kannalta optimaalisella tasolla. Sykealueiden määrittämiseksi täytyy ensin tietää oma maksimisyke. Kevyessä treenissä syke on noin 50–60 prosenttia maksimista, rankoissa intervallitreeneissä syke voi olla jo 80 prosenttia maksimista. Eri sykealueilla treenaaminen kehittää kunnon eri osa-alueita. Treenin jälkeen aktiivisuusrannekkeesta tai sen sovelluksesta voi saada koosteen sykealueista, joilla on treenannut.


Mittauksen hyödyt arjessa

Sykkeen mittaus voi antaa tärkeää tietoa hyvinvoinnista yleensä. Esimerkiksi tavallista korkeampi leposyke voi kertoa stressistä. Joihinkin sykemittareihin voi asettaa hälytyksen, joka kertoo, kun tietty sykeraja ylittyy – ja olisi tauon paikka työn lomassa. Sykemittari voi auttaa huomaamaan, milloin ja millaisissa tilanteissa kuormitus kasvaa kovin suureksi, ja ohjaa pitämään näin huolta riittävästä levosta ja palautumisesta. 


Miten mittaus tapahtuu

Aktiivisuusrannekkeissa on optinen sykemittaus ranteesta. Anturiin heijastuvan valon määrä vaihtelee sydämen suoniin pumppaaman veren määrän mukaan, ja syke määritetään vaihtelun perusteella. LED-valo kohdistuu ranteen suoniin ja heijastuu niistä takaisin optiseen anturiin, joka rekisteröi muutoksia verenkierrossa.


Lepo- ja maksimisyke

Sykemittarin lukemien tulkitsemisen ja seurannan avuksi kannattaa aluksi perehtyä leposykkeen ja maksimisykkeen käsitteisiin. Leposyke kertoo, miten hyvässä kunnossa olet. Lisäksi sitä tarvitaan sykemittarin ilmoittamien lukemien vertailuarvoksi. 

Leposyke tarkoittaa sykettä eli sydämen lyöntien määrää minuutissa täydessä levossa. Leposykkeen voi mitata itse ranteesta tai katsoa sykemittarista mieluiten aamulla ennen ylösnousemista.

Maksimisyke mitataan yleensä vähentämällä oma ikä luvusta 220, jolloin esimerkiksi 40-vuotiaalla maksimisyke olisi 180. Maksimisyke vaihtelee kuitenkin yksilöllisesti ja myös lajeittain. Omia sykerajoja voi selvittää esimerkiksi urheiluopistojen ja urheilulääkärien testauksissa.

Askelmittarikuvake - aktiivisuusranneke

Aktiivisuusrannekkeen askelmittari

Mittauksen hyödyt

Kukapa ei olisi kuullut jo moneen kertaan, että päivässä pitäisi liikkua 10 000 askelen verran. Mistä sitten tietää, paljonko askelia päivässä kertyy omissa arkipuuhissa tai kävelylenkillä? Tähän parhaan vastauksen antaa askelmittari. 

Aktiivisuusranneke seuraa päivittäin otettujen askelten määrää ja ilmoittaa, missä kulloinkin mennään laitteeseen asetettuun päivittäiseen askelmäärä- tai aktiivisuustavoitteeseen nähden. Tämä herättää helposti laiskemmassakin liikkujassa kipinän lisätä arkeen askelia, sillä tavoitteen saavuttaminen tuntuu aina palkitsevalta. Kävely on myös lähes kaikille sopiva tapa lisätä päivittäistä liikuntaa, eikä se edellytä kummempia varusteita kuin hyvät kengät. 


Miten mittaus tapahtuu 

Useimmat aktiivisuusrannekkeet mittaavat askelia kiihtyvyysanturin perusteella, jolloin mittaus perustuu kehon liikkeeseen. Tällöin "askelia" voi kertyä myös esimerkiksi ruokaa laittaessa. Jotkin laitteet huomioivat myös korkeuseroja. 

Mitä enemmän tietoa laite kerää, sitä tarkempia ovat tulokset. Peruskuntoilijan tarpeisiin edullinenkin aktiivisuusranneke on silti yleensä riittävän tarkka. Tarkkuutta voi arvioida myös ottamalla 100 askelta ja vertaamalla matkaa mittarin askelmäärään.

Tutustu oppaaseen, joka neuvoo aktiivisuusrannekkeen hankinnassa ja käytössä ja opastaa myös askelien mittauksen saloihin

Unimittarikuvake - aktiivisuusranneke

Aktiivisuusrannekkeen unimittari

Mittauksen hyödyt

Unen seurannan avulla saa tietoa unen määrästä ja laadusta – esimerkiksi paljonko yön aikana on kertynyt syvää unta. Mittaustuloksia seuraamalla saa hyvin osviittaa siitä, olisiko nukkumistottumuksissa parannettavaa.


Miten mittaus tapahtuu

Aktiivisuusrannekkeen suorittama mittaus perustuu nukkujan liikkeisiin yön aikana, joten aivan aukotonta se ei ole: jos unta odottaa paikaltaan hievahtamatta, laite tulkitsee tämänkin ajan nukutuksi. Myös unen laadun mittaaminen perustuu siihen, paljonko yön aikana tulee kieputtua sängyssä. Jotkin laitteet hyödyntävät lisäksi syketietoja. Puhelimen unisovelluksiin verrattuna aktiivisuusrannekkeen mittaus on tarkempi.


TAULUKKO: Näin paljon pitäisi nukkua

Kalorilaskurikuvake - aktiivisuusranneke

Aktiivisuusrannekkeen kalorilaskuri

Mittauksen hyödyt

Aktiivisuusrannekkeen kalorilaskuri laskee päivän aikana tai yksittäisessä treenissä kulutetun energian määrän, ja toiminnon avulla voi näin seurata arjen aktiivisuutta ja treenin tehoa. Painonpudotuksessa energiankulutuksen seurannasta on erityisesti hyötyä, kun tavoitteena on pitää päivittäinen energiasaldo miinuksen puolella. 

LASKURI: Näin paljon energiaa tarvitset päivittäin

Miten mittaus tapahtuu

Energiankulutus lasketaan aktiivisuusrannekkeeseen ennalta syötettyjen tietojen, kuten iän, painon, sukupuolen ja yleisen aktiivisuuden perusteella. Jos painat esimerkiksi 60 kiloa ja juokset 30 minuutin lenkin, kulutat lenkin aikana noin 330 kcal energiaa.

   

Miten paljon aktiivisuusrannekkeen avulla voi laihtua?

Aktiivisuusranneke on hyvä terveiden elintapojen edistäjä. Jos tavoitteenasi on laihtua, aktiivisuusranneke voi auttaa saavuttamaan tavoitteet. Lue inspiraation lähteeksi 41-vuotiaan Michellan tarina. Hän testasi aktiivisuusranneketta kolmen viikon ajan tavoitteenaan liikkua arkisin enemmän. Testin lopussa havaittiin, että liikunta oli tosiaan lisääntynyt ranteesta löytyvän kirittäjän ansiosta ja lisäksi hän oli pudottanut 2 kiloa. Lue lisää Michellan kokemuksista täältä

Aktiivisuusrannekkeen muut toiminnot

Sykemittarin, askelmittarin, unimittarin ja kalorilaskurin lisäksi aktiivisuusrannekkeista löytyy seuraavanlaisia toimintoja:

  • Muistutukset, jotka muistuttavat esimerkiksi liikkumisesta, jos olet istunut liian pitkään paikallasi. Aktiivisuusrannekkeen voi myös asettaa muistuttamaan esimerkiksi nukkumaanmenoajasta.

  • Saapuvien puheluiden ja viestien näyttö suoraan aktiivisuusrannekkeessa. Tämä on kätevä toiminto, jos puhelin ei ole lähettyvillä, sillä sen avulla voi nopeasti tarkistaa, onko asia sellainen, että se vaatii välitöntä vastausta vai voiko se odottaa.

  • Mahdollisuus mitata rasvan ja lihasten määrää kehossa ei kuulu aktiivisuusrannekkeiden perustoimintoihin, mutta joistakin laitteista löytyvät myös nämä toiminnot.

OSTAJAN OPAS: Kiinnitä näihin asioihin huomiota aktiivisuusranneketta ostaessa

Pidä mielessä seuraavat seikat, kun harkitset aktiivisuusrannekkeen tai vastaavan laitteen ostoa:

  • Tarvitsetko vesitiiviin aktiivisuusrannekkeen? Jos aiot käyttää aktiivisuusranneketta uidessa, on syytä hankkia vesitiivis laite. Jos taas et aio käyttää ranneketta veden äärellä, on turha investoida vesitiiviiseen versioon.

  • Kuinka suuren näytön haluat? Aktiivisuusrannekkeiden näyttöjen koot vaihtelevat rajusti. Mieti millaisen tarvitset, sillä liian pieneltä näytöltä tihrustaminen voi viedä ilon koko laitteen käytöstä. Kannattaa valita näyttö, jonka saa valaistua, jotta sitä voi lukea myös pimeässä. 

  • Istuuko laite ranteeseen? Onko aktiivisuusranneketta mukava käyttää? Kannattaa hankkia juuri omaan ranteeseen sopiva laite, jotta sitä tulee myös käytettyä – kenties jopa öisin.

  • Millainen on akunkesto? Jaksatko ladata aktiivisuusranneketta tiheään vai haluatko akun, joka kestää muutaman päivän? Kysy myyjältä akunkestosta ennen ostopäätöksen tekemistä.

  • Toimiiko aktiivisuusranneke yhteen puhelimesi kanssa? Varmista ennen ostamista, että laite toimii yhteen puhelimesi kanssa, sillä muuten ranneke jää lähes varmasti vähälle käytölle. Jos ranneke ei toimi puhelimen kanssa yhteen, et pysty hyödyntämään rannekkeeseen kuuluvaa sovellusta, josta tuloksia ja tilastoja yleensä katsotaan. 

  • Onko aktiivisuusranneke käyttäjäystävällinen? Rannekkeen on hyvä olla helppokäyttöinen, jotta sitä tulee käytettyä. Pyydä myyjää esittelemään eri rannekkeita ennen ostopäätöksen tekemistä.  

  • Miellyttääkö ranneke silmää? Aktiivisuusranneketta on tarkoitus käyttää lähes jatkuvasti, joten sen on syytä olla niin hyvännäköinen, ettei se joudu kaapin perukoille. Sopiiko laite tyyliisi ja yhteen vaatteiden kanssa?

  • Mittaako aktiivisuusranneke tarkasti lempilajiasi? Jos aiot käyttää laitetta pääasiassa vaikkapa tanssiessa, on tärkeää, että ranneke pystyy mittaamaan tarkasti juuri kyseistä lajia.

  • Millainen hihna on? Tarkista, miten laajalla skaalalla rannekkeen kokoa voi säätää ja miten helpolta hihna näyttää puhdistaa. Aktiivisuusrannekkeeseen kertyy nopeasti reilusti likaa, joten rannekkeen puhtaudesta huolehtiminen on tärkeää.

  • Mihin tarvitset aktiivisuusranneketta? Valitse ranneke, jossa on riittävästi toimintoja, sillä muutoin laitteen käyttö voi olla tylsää ja tuntua hyödyttömältä. On kuitenkin myös turha ostaa kaikki herkut sisältävä malli, jos et kuitenkaan jaksa opiskella, miten toimintoja käytetään. Mieti siis, mitä tarvitset.

  • Opettele käyttämään laitetta kunnolla. Kun aktiivisuusrannekkeen saa viimein ranteeseen, kiusaus on suuri sännätä saman tien treeniin ja opetella laitteen käyttö vauhdissa ja vain puolittain. Kannattaa kuitenkin malttaa hetki ja perehtyä toimintoihin ennen ensimmäistä käyttökertaa. Näin saat rannekkeesta hyötyä irti koko rahan edestä.

Aktiivisuusranneketta käyttävä nainen katsoo ranneketta ja puhelinta
Aktiivisuusranneke ja älypuhelinsovellukset

Ennen aktiivisuusrannekkeen ostoa on tärkeä tarkistaa, toimiiko laite yhteen oman puhelimen kanssa.

© iStock

Näin käytät aktiivisuusranneketta oikein

  • Jos et käytä aktiivisuusrannekkeen unta mittaavaa toimintoa, ota laite pois ranteesta ennen nukkumaanmenoa.

  • Pidä ranneke puhtaana puhdistamalla se kädenlämpöisellä vedellä ja miedolla saippualla. Taputtele pyyhkeellä kuivaksi.

  • Kun et käytä ranneketta, säilytä sitä kuivassa ja viileässä paikassa. Aktiivisuusranneketta ei kannata jättää muhimaan kosteaan treenikassiin. 

 

Aktiivisuusrannekkeet KUNTO PLUSsan testissä 

KUNTO PLUS testaa jatkuvasti suosituimpia aktiivisuusrannekkeita ja muita vastaavia laitteita. Testeissä valitaan aina voittaja ja myös "Hyvä ostos". Katso edellisten testien tulokset.

Aktiivisuusranneketesti 2019

Aktiivisuusrannekkeet ja urheilukellot KUNTO PLUSsan testissä

Aktiivisuusranneke tai urheilukello voi motivoida liikkumaan arjessa enemmän. Tämä kävi selvästi ilmi, kun testasimme kuutta suosittua laitetta yhteensä yli 750 tunnin ajan. Laitteita löytyy joka lähtöön ja jokaiselle lompakolle, joten sinäkin löydät varmasti itsellesi sopivan.

KUNTO PLUS testasi nämä 6 aktiivisuusranneketta tai vastaavaa laitetta vuonna 2019:

  • Garmin-älykello – Garmin Vívoactive 3
  • Samsung-älykello – Samsung Galaxy Watch
  • Polar-urheilukello – Polar M430
  • Suunto-urheilukello – Suunto 3 Fitness
  • Fitbit-urheilukello – Fitbit Versa Limited Edition
  • Huawei-urheilukello – Huawei Watch 2 Sports 4G

Mikä laite selviytyi testin voittajaksi? Entä mikä oli "Hyvä ostos"? Napsauta Lataa artikkeli -painiketta, niin pääset tutustumaan koko testiin.

Aktiivisuusranneketesti 2018

Aktiivisuusrannekkeet ja urheilukellot KUNTO PLUSsan testissä

Aktiivisuusranneke tai urheilukello voi antaa sen pienen sysäyksen, jonka tarvitset päivittäisen askeltavoitteen tai ihannepainon saavuttamiseen. Valikoima on kuitenkin niin laaja, että ostoksilla voi mennä sormi suuhun. Siksi testasimme sekä hinnaltaan edullisia että kalliimpia laitteita, jotta sinä löytäisit itsellesi sopivan treenikaverin.  

KUNTO PLUS testasi nämä 6 aktiivisuusranneketta tai vastaavaa laitetta vuonna 2018:

  • TomTom-aktiivisuusranneke – TomTom Touch Cardio
  • Garmin-aktiivisuusranneke – Garmin Vivofit 3
  • Fitbit-aktiivisuusranneke – Fitbit Charge 2
  • Polar-aktiivisuusranneke – Polar A370 Fitness Tracker
  • TomTom-aktiivisuusranneke – TomTom Spark 3 Cardio
  • Samsung-aktiivisuusranneke – Samsung Gear Fit2
  • Garmin-

    aktiivisuusranneke

     – Vivosmart 3
  • Samsung-

    aktiivisuusranneke – Samsung gear Fit2 Pro

Mikä laite selviytyi testin voittajaksi? Entä mikä oli "Hyvä ostos"? Napsauta Lataa artikkeli -painiketta, niin pääset tutustumaan koko testiin.

Aktiivisuusranneketesti 2017

Aktiivisuusrannekkeet ja urheilukellot KUNTO PLUSsan testissä

Aktiivisuusrannekkeen tai urheilukellon ostajan on hyvä kiinnittää huomiota laitteen ulkonäköön, toimintoihin, käyttömukavuuteen ja helppokäyttöisyyteen. Testissämme tarkastelimme juuri näitä seikkoja ja lukuisia muita. Laitteissa on paljon eri toimintoja, kuten askelmittari, unen analysointi, sykemittari ja matkamittari, joten mieti, mitä itse tarvitset.

Vuoden 2017 testissä KUNTO PLUS testasi 8 eri aktiivisuusranneketta tai vastaavaa laitetta. Laitteita käytettiin yhdessä niihin kuuluvien älypuhelinsovellusten kanssa. Testaajat käyttivät laitteita juostessa, pyöräillessä ja kävellessä ja kiinnnittivät erityishuomiota näyttöön, toimintoihin ja yhteentoimivuuteen puhelimen kanssa.

KUNTO PLUS testasi nämä 6 aktiivisuusranneketta tai vastaavaa laitetta vuonna 2017:

  • Beurer-aktiivisuusranneke – Beurer AS 80
  • Fitbit-aktiivisuusranneke – Fitbit Charge 2
  • Garmin-

    aktiivisuusranneke 

    – Garmin Vivo Fit 3
  • Garmin-

    aktiivisuusranneke 

    – Garmin Vivosmart HR+
  • Idomove-

    aktiivisuusranneke 

    – Idomove GO Pulse
  • Polar-

    aktiivisuusranneke 

    – Polar A360
  • Samsung-

    aktiivisuusranneke 

    – Samsung Gear Fit2
  • TomTom-

    aktiivisuusranneke 

    – TomTom Touch

Mikä laite selviytyi testin voittajaksi? Entä mikä oli "Hyvä ostos"? Napsauta Lataa artikkeli -painiketta, niin pääset tutustumaan koko testiin.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee