5 syytä hankkia kahvakuula

Painava rautakuula ja kahva. Yksinkertainen, tehokas ja yllättävän monipuolinen treeniväline koko kehon treenaamiseen. Hintansa arvoinen hankinta. Lue, miksi.

2 naista tekee etuheilautuksia kahvakuulalla.

KAHVAKUULATREENI - Kahvakuulalla voi tehdä lukemattomia harjoitteita, mm. reisiä ja pakaroita kehittäviä heilautuksia.

© iStock

Miksi kannattaa hankkia kahvakuula

Kahvakuulailu treenaa koko kehon

Kahvakuulatreeni on uskomattoman monipuolista. Se kehittää lihasvoimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta ja tasapainoa. Lisäksi kahvakuula sopii hyvin koti- tai ulkotreeniin eikä se vie paljon tilaa. Rautamötikkä ei myöskään lähde ihan ensimmäisen ohikulkijan matkaan vaikka sen jättäisi ulos yöksi.

Taatusti kestävä treeniväline

Pitää olla aika ihme epeli sen, joka saa kahvakuulan hajalle. Kahvakuula on myös hintansa arvoinen, koska se kestää käytännössä kulumatta, vaikka sitä käyttäisi kuinka. Se ei myöskään vaadi erityistä huoltamista tai ylläpitoa, eikä siinä ole liikkuvia osia. Jo parilla kympillä saa hyvän kuulan, jolla treenaa pitkään. Mitä painavampi kuula, sitä kalliimpi.

Kahvakuulatreeni nostaa energiankulutuksen korkealle

Kahvakuula on hyvä väline myös laihduttajalle, koska kahvakuulatreenissä energiankulutus nousee korkeammalle kuin kuntosalitreenissä. Wisconsinin yliopiston mittausten mukaan kahvakuulatreenissä kuluu jopa 20 kcal minuutissa.

Kahvakuulatreenin kulutus on niin korkea, koska se nostaa sykkeen ylös, ja heilautukset ja kiertoliikkeet vaikuttavat useisiin lihasryhmiin kerralla.

Harjoitteita on valtava valikoima

Kahvakuulaharjoitteita on lukemattomia eri lihasryhmille. Kahvakuula sopii loistavasti myös kotitreeniin. Pieniin tiloihin ehdoton ykkösharjoite on turkkilainen ylösnousu, joka treenaa erityisesti corea, olkapäitä ja jalkoja. Kokeile nyös näitä:

• Etuheilautus – pakarat, takareidet, hartiat ja core
• Maljakyykky – jalat, pakarat ja tasapaino
• Lankkusoutu kuulan kanssa – käsi- varret, selkä ja core
• Istumaannousut kuulan kanssa – vatsalihakset
• Rinnalleveto ja työntö – pakarat, käsivarret ja core

Teräksiset tukilihakset eli core

Monet kahvakuulaharjoitteista tehdään yhdellä kädellä, jolloin kehoa on tasapainottettava vatsa- ja selkälihaksilla. Lisäksi kahvakuulatreenissä on paljon räjähtävää voimaa kysyviä liikkeitä, joissa tarvitaan koko keskivartaloa, mikä kehittää vartalon tukilihaksia eli corea.

Artikkeli on julkaistu KUNT PLUS -lehdessä 4/2022

Hyvinvointia koko kesäksi KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Juostessa kuunneltava juoksuohjelma
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

Juuri nyt voit saada KUNTO PLUSsan kaikki palvelut käyttöösi koko kesäksi vain 8,95 eurolla!

TARJOUS: 3 kk 8,95 €


Newsletter background