Taloudellisempaa juoksua oikealla tekniikalla

Oikea juoksutekniikka säästää energiaa itse suoritukseen ja tekee harjoittelusta tehokkaampaa.

Nainen juoksee metsässä

Tarkista tekniikkasi

Juoksun taloudellisuuden tehostamiseksi ei ole välttämätöntä tehdä väkisin dramaattisia muutoksia askellukseen. Tutkimusten mukaan taloudellisuus voi jopa kärsiä, jos yritetään esimerkiksi vaihtaa väkipakolla päkiäjuoksuun. Sen sijaan juoksuasentoa kannattaa tarvittaessa hienosäätää. Korviin nousevat hartiat kannattaa rentouttaa ravistelemalla käsiä. Juostessa käsivarsien tulisi olla vartalon vierellä, kyynärpäät noin 90 asteen kulmassa, ja liikkua rennosti heilahdellen ja juoksua rytmittäen eteen ja taakse - ei tiputanssimaisesti sivusuunnassa. Kädet saavat olla kevyesti nyrkissä. Hyvä juoksuasento edistää juoksun taloudellisuutta, ylimääräiset heiluttelut vain kuluttavat energiaa turhaan. Juoksijan kannattaa panostaa myös lihaskuntoharjoitteluun, joka auttaa mm. parantamaan kehonhallintaa ja pitämään yllä hyvää juoksuasentoa ja näin tukemaan juoksun taloudellisuutta. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää keskivartaloon, jonka tuki kannattelee koko asentoa.

Kokeile itseTarkista asento aika ajoin juostessasi: ovatko esimerkiksi hartiat alhaalla ja lantio ylhäällä sekä pää pystyssä? Ryhdikkyys ja rentous ovat taloudellisen juoksuasennon a ja o. Hyvässä juoksuasennossa myös hengitys pääsee virtaamaan vapaammin.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background