Nainen saunassa

Miksi sauna tekee hyvää terveydelle

Jälleen yksi hyvä syy istua löylyihin: uusi tutkimus osoittaa, että saunominen on hyväksi sydämelle ja verenpaineelle.

maanantai 12. maaliskuuta 2018

Verenpaine alas saunomalla

Suomalaiset osaavat nauttia saunomisesta, eivätkä tee sitä turhaan. Sauna on useiden tutkimusten mukaan hyväksi koko keholle, ja Itä-­Suomen yliopiston tutkimuksen mukaan saunominen myös ehkäisee kohonnutta verenpainetta. Kaksi­ tai kolme kertaa viikossa saunovien koehenkilöiden verenpainetaudin riski oli 24 prosenttia pienempi kuin niillä, jotka eivät saunoneet.

Saunan sydänystävällisyys voi johtua monista syistä. Saunominen esimerkiksi vahvistaa verisuonia ja saa sekä mielen että kehon rentoutumaan. 

Tutkimus osoittaa: mitä enemmän saunoo, sen parempi

Saunomisen vaikutukset
© Lähde: Laukkanen T. et al: “Association Between Sauna Bathing and Fatal Cardiovascular and All-Cause Mortality Events”, published in “JAMA intern Med.”, 2015 1 kerta

Vasemmassa kuviossa punainen viiva kuvaa niitä, jotka saunovat kerran viikossa, harmaa niitä, jotka saunovat 2-3 kertaa viikossa, ja musta niitä, jotka saunovat 4–7 kertaa viikossa. Äkillisen sydänkuoleman riski puolittuu, jos saunoo 4–7 kertaa viikossa verrattuna vain kerran viikossa saunoviin.

Oikeanpuoleinen kuvio näyttää, että sydänterveydelle on merkitystä myös sillä, kuinka kauan lämpimässä viipyy. Äkillisen sydänkuoleman riski on 52 prosenttia pienempi niillä, jotka viipyvät saunassa 19 minuuttia kerrallaan verrattuna niihin, jotka lämmittelevät alle 11 minuuttia.

Näin sauna alentaa verenpainetta

Todella lämpimässä, kuten saunassa, elimistö reagoi valmistautumalla taistelemaan tai pakenemaan. Se panee sydämen töihin.

  1. Istu ja anna saunan lämmön ympäröidä sinut. Ihon reseptorit havaitsevat, että on kuuma, ja asettavat kehon hälytysvalmiuteen ja valmistelevat sen pakoa varten. Kuumuus rasittaa elimistöä, koska proteiinit ja siten myös solun dna voivat sulaa hyvin korkeassa kuumuudessa.
  2. Hypotalamus, joka säätelee esimerkiksi kehon lämpöä, vastaanottaa ihoreseptorien lähettämän signaalin. Se aktivoi sympaattisen hermoston. Samalla aktivoituu pakene- tai-taistele-reaktio.
  3. Hermosoluissa vapautuu adrenaliinia ja lisämunuaisessa noradrenaliinia. Noradrenaliini on merkkiaine ja stressihormoni kuten adrenaliinikin, ja liittyy pakene-tai-taistele- reaktioon. Sydämen syke kohoaa.
  4. Kohonnut syke saa sydämen pumppaamaan lisää verta, ja verisuonten sileät lihakset rentoutuvat, joten verisuonet voivat laajentua. Näin verisuonet "jumppaavat". Verenpaine laskee saunassa käynnin jälkeen.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee