Kolme naista kädet toistensa olkapäillä
© Jakob Helbig

15 helppoa vinkkiä terveellisempään verenpaineeseen

Terveellisillä elintavoilla voi välttää korkean verenpaineen. Katso, kuinka muutat elintapojasi terveellisemmiksi.

torstai 1. syyskuuta 2016 teksti J.W. Langer
Kohonnut verenpaine ei ole varsinainen sairaus, vaan se on hitaasti ja huomaamatta kehittyvä tila, joka kuormittaa sydäntä. Siitä seuraa, että sydänlihas ajan mittaan paksuuntuu, jäykistyy ja heikkenee. Tilanteen vakavuuteen vaikuttaa se, kauanko verenpaine on koholla ja kuinka korkea se on.


Verenpaineen alentaminen ei ole vaivalloista eikä ikävää, pikemminkin päinvastoin, kuten näet seuraavista 15 vinkistä. Lisäksi vinkit edistävät terveyttä ja parantavat hyvinvointia monella muullakin tavalla. Tartu uusiin, itsellesi mieluisiin toimintatapoihin, ja käännä verenpaine laskuun!

LUE MYÖS: Askelmittari voi innostaa kävelemään jopa 1,5 kilometriä enemmän – joka päivä!

Unohda energiajuomat

Energiajuomien käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina. Verenpaineelle ne eivät tee hyvää.

Treenaa tiuhaan tahtiin

Säännöllinen liikunta alentaa todistetusti verenpainetta. Teho on suurin silloin, kun verenpaine on jo kohonnut. Tavallisesti verenpaine laskee 7–8 mmHg, mutta jopa 10–15 mmHg:n muutos on mahdollinen. Teho on samaa tasoa kuin verenpainelääkkeillä.

Syö paljon valkosipulia

Valkosipuli maustaa herkullisesti melkein ruuan kuin ruuan ja on hyväksi myös sydämelle. Valkosipuli on hyväksi verenpaineelle.

Laihduta

Paino ja verenpaine käyvät käsi kädessä. Jos paino nousee, nousee verenpainekin. Onneksi sama pätee toisinkin päin: kun laihduttaa liikakilot, verenpainekin laskee. Täältä löydät painonhallintavinkkejä.

Irrottaudu sokerikoukusta

Sokerista saattaa olla verenpaineelle enemmän haittaa kuin suolasta.


Millainen verenpaine olisi terveellisin? Katso verenpainetaulukko niin saat vastauksen!

Vältä suolaa ja pikaruokaa

Useimmat nauttivat 10–12 g suolaa päivässä, vaikka elimistö tarvitsee vain yhden vaivaisen gramman.

Ota rennommin

Sydänvaivoista kärsitään erityisen usein maanantaiaamuisin. Ehkä stressi uuden työviikon aloittamisesta rentouttavan viikonlopun jälkeen saa verenpaineen kohoamaan.

Muista magnesium ravintolisänä

Tuore amerikkalaistutkimus vahvistaa, että magnesium on sydämelle tärkeä kivennäisaine.

Uudista ruokavaliosi

Verenpainepotilaille suositellaan DASH- eli Dietary Approaches to Stop Hypertension -ruokavaliota, jonka on kehittänyt Yhdysvaltain kansallinen sydän- ja verisuonitautien tutkimuslaitos. Tutustu DASH-ruokavalioon.

Syö enemmän kalaa ja pähkinöitä

Omega-3-rasvahapot saavat verenpaineen laskemaan.

Lopeta tupakanpoltto

Jokainen savuke lyhentää elinikää 14 minuuttia, joten tupakoinnin lopettaminen on järkevää. Siihen kannattaa kuitenkin valmistautua huolellisesti, jotta lopettamisesta ei tule liian vaikeaa.

Nauti lasi viiniä aterialla

Runsas alkoholinkäyttö on verenpaineelle haitallista. Kohtuullinen käyttö voi sen sijaan olla hyödyksi.

Nuku hyvin ja riittävästi – mutta vain öisin

Nukkumista ei kannata siirtää tuleviin eläkevuosiin. Uni on fysiologinen välttämättömyys, joka uudistaa elimistöä ja pitää verenpaineen kurissa. Eikö uni tule? Katso 10 yleisintä syytä uniongelmiin.

Syö tummaa suklaata päivittäin

Maailman herkullisin rohto kohonneeseen verenpaineeseen on tumma suklaa.

Älä syö lakritsia ja salmiakkia

Moni suomalainen rakastaa salmiakkia ja lakritsia. Sydän ei tästä herkuttelusta nauti.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee