Pinaattilasagne
Kasvislasagnen

voi täyttää vaikkapa pinaatilla tai muilla kasviksilla. Jos syöt kalaa, kokeile lohta lasagene täytteenä.

© iStock

Kasvisruokaa illallisella

Haluaisitko syödä päivän aterioilla vähemmän lihaa mutta mietit, miten se onnistuisi? Jos ruokavalion muuttaminen kasvispainotteisempaan suuntaan vaikuttaa vaikealta, voit kokeilla käytännön vinkkejämme, joilla pääset hyvin alkuun.

tiistai 21. huhtikuuta 2020 teksti T. Sandorf ja I. Eriksen

Moni haluaisi vähentää lihansyöntiä päivän aterioilla. Illallisen muuttaminen lihattomaksi saattaa olla suurin haaste, sillä monien lempiruokiin kuuluvat lihapullat, spagetti ja jauhelihakastike, makaronilaatikko ja lasagne. Nämäkin ruuat on kuitenkin mahdollista valmistaa ilman lihaa kasviperäisten proteiinilähteiden avulla. 

Vähennä punaisen lihan määrää viikon aterioilla

Aloita pitämällä kaksi kasvisruokapäivää viikossa. Kun olet tottunut muutokseen, voit lisätä kasvispäivien määrää.

Hyvä vinkki!

Kokeile tehdä lempiruokasi ilman lihaa. Tarjoile lihapullien sijaan kasvispullia, keitä spagettikastike linsseistä, käytä makaronilaatikkoon kaura­- tai maitopohjaisia muruja tai tee maukas pinaattilasagne.

6 faktaa lihankorvikkeista


5 x lihaton illallinen

  • Vokki nopeasti paistetuista kasviksista ja maapähkinöistä. Voit lisätä pannulle myös jonkin proteiinilähteen, kuten Mifu-suikaleita tai kauramurua.  Lisäkkeenä kvinoaa
  • Tortilla, jonka täytteenä papuja, sipulia ja kasviksia. Lisäksi tomaattisalsaa
  • Porkkana-bataattisosekeitto, pinnalle kvinoaa ja uunissa paahdettuja kikherneitä
  • Bataattipohjainen pitsa, jonka täytteenä fetaa ja rucolaa. Lisäksi pestoon sekoitettua hienonnettua kukkakaalia
  • Intialainen dal-muhennos punaisista linsseistä. Tarjoa mausteinen muhennos jogurttipohjaisen raita­kastikkeen kera

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 16/2019.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee