Iloa ja terveyttä marjoista

Marjat tekevät hyvää verenpaineelle, verensokerille ja painonhallinnalle. Kotimaiset marjat ovat täynnä makua ja vitamiineja, ja uusi marjakausi on pian alkamassa. Kerromme, miten herkuttelet marjoilla terveellisimmin.

Nainen hymyilee kädessään kulhollinen mansikoita

Herkulliset, terveelliset marjat

Näin saat parhaat terveyshyödyt marjoista

Syö kaksi desiä päivässä

100–250 g eli noin 2 dl marjoja päivässä hyödyttää tutkitusti terveyttä. Marjoja ei voi syödä liikaa. Vatsa täyttyy jo kauan ennen kuin marjoista on haittaa.

Vaihtele marjoja

Kaikkein terveellisintä on syödä vaihtelevasti erivärisiä marjoja ja nauttia lisäksi myös erivärisiä kasviksia.

Syö marjat kypsentämättä

Marjojen nauttiminen tuoreina ja käsittelemättöminä, esimerkiksi rahkan kanssa tai salaatissa, on terveyden kannalta parasta. Terveyshyötyjä saa toki myös pakastetuista, kuivatuista ja muuten käsitellyistä marjoista.

Säilytä viileässä

Marjat säilyvät parhaiten jääkaapissa, jos et syö niitä samana päivänä, mutta ota ne huoneen lämpöön hyvissä ajoin ennen syöntiä, jotta maku on parhaimmillaan.

Tankkaa marjoja pitkin päivää

Aamiaisella

Nauti mustikoita puuron tai jogurtin kanssa, tai tee kesäinen smoothie, johon laitat rahkaa, hiukan öljyä, ½ banaania ja marjoja.

Kokeile ihanaa marjasmoothieta!

Aamun välipalana

Syö pari kourallista tuoreita tai pakastemarjoja, vaikkapa mustaherukoita, jotka vahvakuorisina kestävät eväsrasiassakin.

Lounaalla

Syö lihaleikkeleen sijasta mansikoita, jolloin saat runsaasti C-vitamiinia kovan rasvan ja turhien kaloreiden sijaan.

Mansikat maistuvat myös ruokaisassa broilerisalaatissa.

Iltapäivän välipalana

Lisää juustovoileivälle karviaishilloa, ja mausta juomavesi tuoreilla vadelmilla.

Päivällisellä

Lisää sosekeittoon marjasalsaa, ja tarjoile lihan kanssa puolukkasurvosta tai herukoita.

Esimerkiksi grilliaterian lisukkeeksi sopii mainiosti marjaisa fenkolisalaatti.

Jälkiruuaksi

Jos painonhallinta sen sallii, nauti jälkiruuaksi mustikkapiirakkaa ja kotitekoista jäätelöä tuoreiden marjojen kera.

Täältä löydät lisää herkullisia jälkiruokareseptejä!

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background