Nainen juoksee urheiluliiveissä

On tärkeää, että urheiluliivit istuvat hyvin ja antavat riittävästi tukea treenin aikana, etenkin jos siihen kuuluu juoksemista ja hyppimistä.

© iStock

Opas: Näin valitset sopivat urheiluliivit

Kun rinnat pysyvät paikoillaan, tulee treenistä hauskempaa, olitpa sitten juoksulenkillä, hyppimässä trampoliinilla tai hyppynarulla, joogassa tai kuntopiirissä. Tämä opas auttaa sinua löytämään juuri sinun kokoosi ja treeniisi sopivat liivit.

keskiviikko 3. heinäkuuta 2019

Miksi urheiluliivejä pitäisi käyttää

Hyvät urheiluliivit voivat vähentää rintojen liikettä jopa 78 prosenttia, kun juokset tai hypit. Riippuen rintojesi koosta ja kiinteydestä ne voivat liikkua enimmillään jopa 9 cm ylös ja alas jokaisella juoksuaskeleella, osoittaa brittiläinen tutkimus. Hyvissä urheiluliiveissä rinnat liikkuvat vain 2 cm, ja tavallisissa rintaliiveissä noin 5,5 cm. 


Video: Katso, miten rinnat liikkuvat ilman liivejä, urheiluliiveissä ja tavallisissa rintaliiveissä 

Ilman rintaliivejä rinnat liikkuvat ylös ja alas, sivulta toiselle sekä lähemmäs ja kauemmas eräänlaisena kolmiulotteisena kahdeksikkona. Tällainen kyyti voi helposti tehdä kipeää, kun painovoima tempoo ja hölskyttää rintoja. Se myös heikentää sidekudosta, mikä tarkoittaa, että rintasi riippuvat enemmän ja saattavat siksi hölskyä entistä enemmät, kun liikut.

Mitä isommat rinnat ovat, sitä enemmän ne heiluvat ja tarvitsevat tukea. Monet pienirintaiset naiset luulevat – virheellisesti – että he eivät tarvitse tukea rinnoilleen. Kaikkien naisten pitäisi kuitenkin käyttää urheiluliivejä, koska pienetkin rinnat voivat liikkua varsin paljon juostessa tai hyppiessä.


Mitä pitää tietää, kun ostaa urheiluliivejä

 

Valitse urheiluliivit treenin mukaan

Ennen kuin ostat urheiluliivit, mieti, millaisessa liikunnassa aiot käyttää niitä. Urheiluliivejä on nimittäin niin kovatehoiseen kuin matalatehoiseenkin treeniin.

Kovatehoinen treeni: Harjoitteluun kuuluu esimerkiksi, juoksua, hyppyjä ja loikkia, mikä asettaa urheiluliiveille erityisen kovat vaatimukset, jotta rinnat saisivat hyvän tuen. Jos esimerkiksi juokset, pelaat pallopelejä tai harrastat joukkuelajeja, joissa on paljon hyppyjä, sinun kannattaa valita kovatehoiseen treeniin tarkoitetut urheiluliivit.

Matalatehoinen treeni: Näissä harjoituksissa on aina ainakin toinen jalka maassa, joten rinnat eivät joudu läheskään niin rajuun liikkeeseen. Siksi matalatehoiseen treeniin tarkoitetuissa urheiluliiveissä riittää vähisempikin tuki. Jos harrastat esimerkiksi joogaa tai treenaat voimaa kuntoilulaitteilla, saat riittävästi tukea matalatehoiseen treeniin tarkoitetuista urheiluliiveistä.

Jos haluat ostaa vain yhdet urheiluliivit, suosittelemme, että ostat liivit kovatehoiseen treeniin.

   

Millaiset urheiluliivien tulee olla

Parhaat urheiluliivit ovat ne, joita tuskin huomaat, kun ne ovat ylläsi: ne tukevat rintoja, mutta eivät kiristä tai rajoita liikettä korkeimmissa hypyissä ja tiukimmissa intervallitreeneissäkään.  

    4 hyvien urheiluliivien ominaisuutta

  1. Leveät, pehmustetut olkaimet. Kapeilla olkaimilla on taipumus pureutua olkapäihin pitkäkestoisen harjoittelun aikana.
  2. Säädettävyys. Ihanteellisesti liivien olkaimia pitäisi voida säätää sekä rinnanympäryksessä olla säätövaraa kiinnityshakasissa.
  3. Erilliset kupit. Erillisten kuppien etuna on, että rinnat saavat enemmän tukea kuin toppimallisissa liiveissä. Tämä on tärkeää etenkin, jos rintasi ovat suuret.
  4. Hengittävä materiaali. Kankaan pitää antaa ihon hengittää ja siirtää kosteus pois iholta.


Jos sinulla on isot rinnat, on parempi, jos rintaliivit ovat avattavaa mallia eivätkä pään yli vedettävät. Ei nimittäin ole järin hauskaa puhista ja ponnistella pukkarissa, kun kireä urheiluliivi ei tahdo mahtua suurten rintojen yli.

Myös leveät olkaimet ovat erityisen tärkeät isopovisille. Ne jakavat painetta tasaisemmin eivätkä siten hankaa ja pureudu hartioihin.

Jos sinulla on pienet rinnat, haluat ehkä mieluummin muotoillut kupit tai hieman ylimääräistä pehmustetta kuppien etuosaan, jotta rintasi eivät liiskaannu aivan litteiksi.

Jos haluat pystyä liikkumaan liiveissä mahdollimman vapaasti, kannattaa etsiä malli, jossa on painijanselkä. Leveä kuminauha poven alla antaa hyvän tuen ja tuntuu useimpien mielestä mukavalta päällä.

Jos taas lajisi on esimerkiksi jooga tai pilates tai muu vaastava, jossa ollaan paljon selällään, kannattaa valita liivit, joissa ei ole takana hakasia, jotka voivat makuuasennossa painaa selkää.

   

Sovita ennen ostamista

On tärkeää, että sovitat urheiluliivejä ennen ostopäätöstä, koska jos ne eivät istu kunnolla rintojesi päältä tai alta, ne eivät ole oikean kokoiset tai malliset. Hyvät urheiluliivit ovat kalliita, joten harkitse aivan rauhassa. Ensimmäiseksi sinun pitää löytää oikea koko.

   Ohjeet sopivan liivikoon löytämiseen

  • Varmista, että saat urheiluliivit kiinni uloimpiin hakasiin, sillä liivit venyvät hieman käytössä. Mikäli istuvuus on parhain sisimmillä hakasilla, tarvitset pienemmän koon.
  • Rintojen alla tai sivuilla ei pitäisi olla ylimäräistä kangasta. Jos kangas poimuttuu, ovat liivit liian isot.
  • Urheiluliivien tulee istua samassa tasossa edestä ja takaa, ja selkämyksen tulee olla vaakasuorassa linjassa. Liivit ovat väärän kokoiset, jos selkämys kipuaa ylös tai roikkuu.
  • Olkainten ja rinnanympärysnauhan alle tulee mahtua tasan kaksi sormea.
  • Pidä huolta, että rinnat eivät pursua yli sivuista tai edestä eikä kainaloihin muodostu isoja ihopoimuja – silloin liivit ovat liian pienet.

Kun olet saanut liivien koon haltuun, on vielä pari muuta seikkaa: uusien urheiluliivien tulisi olla myös mukavat päällä, joten käy vielä läpi seuraava tarkistuslista ennen kuin höyläät korttia.

 

   Tarkistuslista urheiluliiveille

  • Onko urheiluliivit helpot pukea ja riisua?
  • Ovat urheiluliivit mukavat päällä?
  • Tukevatko urheiluliivit rintojasi, kun hypit?
  • Puristavatko urheiluliivit rintasi litteiksi?
  • Onko urheiluliiveissä hankaavia saumoja?
  • Onko urheiluliiveissä häiritsevä pesulappu?

Jos olet epävarma siitä, miten urheilurintaliivien oikein pitäisi istua, sinun kannattaa pyytää myyjältä apua. Eräässä australialaisessa tutkimuksessa nimittäin testattiin, millaisia urheiluliivejä naiset valitsiviat, ja 85 prosenttia valitsi itselleen väärän kokoiset tai huonosti istuvat liivit.

 

Miten usein urheililiivit pitäisi vaihtaa?

Aina ei ole mitään ilmeisiä merkkejä siitä, että urheiluliivit ovat kuluneet, mutta jos treenaat tai juokset kolmesti viikossa, voit odottaa liivien pysyvän hyvässä kunnossa 6 - 12 kuukautta. Sen jälkeen materiaali alkaa menettää joustavuuttaan, mikä tarkoittaa, että niiden antama tuki alkaa hiljalleen heiketä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee