Näin triatlontreeni tehoaa

Triatlonille tosissaan treenaaminen voi mullistaa elämäsi.

perjantai 30. tammikuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Liikunnasta tulee elämäntapa


Miksi juuri triatlon?

Triatlon sopii sille, joka haluaa ylittää itsensä ja kokeilla toden teolla omia rajojaan. Uinnin, juoksun ja pyöräilyn yhdistelmä tekee treenistä monipuolista ja vaihtelevaa, ja harjoittelu sekä kohentaa kestävyyttä että vahvistaa kaikkia lihasryhmiä.

Luonnostakin pääsee nauttimaan metsäpoluilla juostessa ja maantiellä vaihtelevissa maisemissa pyöräillessä sekä kesäisin luonnonvesissä uidessa. Triatlonharjoittelu ei keskity pelkkään treeniin, sillä terveellinen ruokavalio, riittävä uni ja kaiken kaikkiaan terve elämäntapa ovat edellytyksiä rankan lajin harrastamiselle.

Triatlon onkin oiva keino koko elämän tasapainottamiseen. Paikalliseen triatlonseuraan liittymällä saa sekä kirittäjiä yhteisharjoituksiin että paljon uusia ystäviä. Seurojen yhteystiedot löydät Triatlonista Kuntoplussassa


Näin triatlontreeni vaikuttaa

1 kuukaudessa

  • Uintitaitoinen juoksun ja pyöräilyn harrastaja ehtii kuukaudessa kuntoon, jolla uskaltaa kokeilla minitriatlonia. Siinä uidaan esimerkiksi 300 metriä, pyöräillään 20 kilometriä ja juostaan 4 kilometriä.
  • Tyhjästä harjoittelun aloittaneet huomaavat, että kuukauden kuluttua voi jo juosta entistä pidempään tauotta, ja lähistöltä on varmasti löytynyt mielenkiintoisia uusia pyöräilyreittejä.


3 kuukaudessa

  • Hyvästä peruskunnosta treenin aloittaneet ovat jo kolmen kuukauden kohdalla kunnossa, jolla jaksaa puolikkaan täysmatkasta – kunhan treeni on sovitettu tavoitteen mukaisesti.
  • Puolikkaalla teräsmiesmatkalla uidaan 1,9 kilometriä, pyöräillään 90 kilometriä ja juostaan puolimaraton eli 21,1 kilometriä. Täysin alusta aloittaneet voivat tässä vaiheessa kokeilla sopivaa minitriatlonkisaa.


1 vuodessa

  • Vuodessa ehtii vaikka mitä. Voit opetella kroolitekniikan täydellisesti ja ehdit täyden teräsmiesmatkan vaatimaan kuntoon, jos peruskunto oli aloittaessasi hyvä.
  • Puhtaalta pöydältä aloittaneet voivat vuoden treenin jälkeen jo osallistua puolikkaan matkan kilpailuun. Kilpailemisen lisäksi kannattaa muistaa nauttia koko pitkästä ja kehittävästä taipaleesta kohti tavoitettaan, olipa oma taso triatleettina mikä tahansa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee