Nainen pyöräilee luonnossa
Pyöräily

Oletko lähdössä pyöräilemään? Lue, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota ennen lähtöä.

© J. Helbig

4 vinkkiä pyörälenkin suunnitteluun

Pyöräily on hauskaa ja tehokasta liikuntaa, joka sopii useimmille. Ennen kuin hyppäät pyörän selkään, on hyvä kiinnittää reittiä suunnitellessa huomiota muutamaan seikkaan, jotta teet kokemuksesta miellyttävän.

tiistai 17. maaliskuuta 2020 teksti M. Wium

Pyöräillessä voi tuntea ihanan vapauden tunteen, kun tuuli puhisee ympärillä ja maisemat vaihtuvat vikkelästi. Lisäksi pyöräily on helppo liikuntamuoto, joka edistää energiankulutusta ja kohottaa mielialaa. 

Jotta pyörälenkistä tulisi mahdollisimman miellyttävä kokemus, kannattaa sekä reitti että mukaan otettavat asiat suunnitella huolella ennen pyörän selkään hyppäämistä. 

1. Suunnittele reitti jo kotona

Tiedät varmasti, että jumitumme usein kävelemään, juoksemaan tai pyöräilemään reittejä, jotka ovat jo meille läpikotaisin tuttuja. Uuden reitin suunnittelu vaatii nimittäin hieman vaivaa, mutta on ehdottomasti sen arvoista! 

Uusien reittien kokeileminen on hyväksi sekä aivoille että mielialalle. Harrastuskaan ei ala niin helposti tympiä, kun vaihtelet lenkkimaastoa säännöllisesti. Motivaatio liikkua pysyy siis yllä paremmin, kun et pyöri aina samoissa ympyröissä.

Voit käyttää KUNTO PLUSsan reittisuunnittelua pyörälenkkisi suunnitteluun. Reittisuunnittelun avulla voit tutkia uusia reittejä, suunnitella lenkkejä ja mitata poljetun matkan lenkin jälkeen.

KUNTO PLUSsan reittisuunnittelu kattaa koko maailman, ja yksityiskohtaisessa kartassa näkyvät myös mm. pyörätiet ja metsäpolut, joten voit mitata lenkin pituuden, vaikka polkisitkin metsässä tai muualla luonnossa. Yksityiskohtaisen kartan avulla on myös helppo suunnitella täysin uusia reittejä sinulle aiemmin tuntemattomilla alueilla. Reittisuunnittelussa näkyvät myös eväspaikat, nuotiopaikat, laavut ja muut pysähtymispaikat reitin varrelta. 

Suunnittele pyörälenkki KUNTO PLUSsan reittisuunnittelun avulla

Reittisuunnitelu laskee kuljetut kilometrit, keskinopeuden ja energiankulutuksen, ja lisäksi voit tallentaa reitit, jotta ne ovat jo valmiina seuraavaa lenkkiä varten. 

Paina suunnitellulta reitiltä mieleen maamerkkejä tai muutama tiennimi, jotta et joudu kesken lenkin vilkuilemaan puhelinta jatkuvasti.  

Kokeile KUNTO PLUSsan reittisuunnittelua pyöräreittien suunnitteluun

2. Muista pitää taukoja pyörälenkin aikana

Jos suunnittelet polkevasi pitkän matkan, kannattaa jo etukäteen suunnitella pari taukopaikkaa, joissa voit pysähtyä ja pitää pienen tauon matkan aikana. Katso siis jo kotona reittisuunnittelusta, missä olisi hyvä taukopaikka, jossa huoahtaa polkemisen lomassa. 

Tarkista myös, pääseekö jossain matkan varrella vessaan. Jos ei, silloin ei kannata juoda runsaasti juuri ennen pyörän selkään kipuamista.

3. Suosi luontoa ja mäkistä maastoa

Suunnittele reittisi niin, että saat polkea ainakin osan matkasta luonnon keskellä ja vältä vilkasliikenteisten teiden varrella pyöräilyä. Tutkimusten mukaan luonnossa oleminen nimittäin vahvistaa mielenterveyttä ja kohottaa mielialaa.

Lukemattomissa tutkimuksissa on osoitettu, että luonnossa ulkoilu on hyväksi: ihminen rentoutuu, stressinsietokyky kehittyy, masennus lievittyy ja mieliala kohoaa, kun keho ja mieli saavat uutta virtaa. 

Esimerkiksi Stanfordin yliopiston tutkimuksessa kävi ilmi, että luonnossa käveleminen vaikuttaa mielialaan. Koehenkilöt kävelivät joko luonnossa tai kaupungissa, ja kävelyn jälkeisten aivokuvien ja kyselyjen perusteella ilmeni, että luonnossa kävely oli vähentänyt huolehtimista ja murehtimista kaupungissa kävelyä enemmän. Luonnossa oleminen antaa aivoille tilaisuuden hellittää hetkeksi. Kaupungissa kävelleiden kohdalla ei havaittu merkittävää muutosta murehtimisen määrässä.

Muista kuitenkin tarkistaa, onko pyöräily sallittu sillä luontoalueella, johon olet menossa. Kaikissa kansallispuistoissa ja luonnonsuojelualueilla ei esimerkiksi ole sallittua pyöräillä ainakaan luonnossa polkujen ulkopuolella. Myöskään viljelysmailla tai pihapiireissä ei saa pyöräillä ilman omistajan lupaa.

Jos haluat haastaa itsesi pyörän selässä, valitse mäkinen maasto, jossa pääset puuskuttamaan ylös isojakin mäkiä. Mäet vahvistavat jalkojen lihaksia ja kohottavat kuntoa tasamaata tehokkaammin.

LUE MYÖS: 9 hyvää syytä pyöräillä töihin

4. Mieti, mitä kannattaa ottaa mukaan

Kun tiedät, miten pitkän pyörälenkin aiot tehdä ja milloin, voit suunnitella etukäteen myös kaikki käytännön seikat. 

Mieti siis, tarvitsetko mukaan juotavaa, välipalaa tai isommat eväät tai pyöräiletkö esimerkiksi kaupan tai kioskin ohi. 

Muista tarkistaa myös sääennuste ja pukeudu sään mukaisesti. Suosi kerrospukeutumista, jotta voit lisätä ja poistaa kerroksia tarvittaessa. Tarkista erityisesti sateen mahdollisuus, jotta tiedät, onko vedenpitäville varusteille tarvetta.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä haluaisit mieluiten lomailla?


KUNTO PLUS suosittelee