Nainen sitoo lenkkareiden nauhoja
© iStock

Voiko kävely olla yhtä tehokasta kuin juoksu?

Reipas kävelylenkki on mainiota liikuntaa ja sen terveysvaikutukset voivat olla jopa juoksun veroiset.

tiistai 19. kesäkuuta 2018

Kävely vai juoksu – kumpi on terveellisempää?

Energian kulutus

Jos haluat keskittyä vain energian kulutukseen, niin juoksemalla saat kulutettua enemmän energiaa lyhyemmässä ajassa. 

Laske, paljonko eri lajit kuluttavat energiaa.

Kilometrin juokseminen kuluttaa tutkitusti noin 25 prosenttia enemmän energiaa kuin saman matkan käveleminen. Tämä johtuu muun muassa siitä, että juoksulenkki käynnistää paljon suuremman jälkipolton kuin kävely – eli lenkin jälkeen energian kulutus pysyy vauhdissa pidempään. Jos kävelet hyvin reippaasti ja lisäät kenties lenkkiin intervalleja tai pienen mäkitreenin, joissa syke kohoaa kunnolla, ero kuitenkin pienenee jonkin verran. 

Näin lisäät energian kulutusta kävelylenkillä

Terveyshyödyt

Kalorien kulutus ei kuitenkaan ole kaikki kaikessa. Reippaalla kävelyllä on paljon muita etuja. Saavutat suunnilleen samat terveyshyödyt kuin juoksemalla, kun haluat vahvistaa sydäntä ja verenkiertoelimistöä. Lisäksi kävely rasittaa juoksua vähemmän lihaksia, niveliä ja jänteitä, mikä vähentää olennaisesti vammariskiä. Juoksuharjoittelu vaatii pitkäkestoista kunnon kehittämistä ja ajan käyttämistä palautumiseen. Reippaan kävelylenkin useimmat voivat tehdä vaikka joka päivä.

Kävelyn suuri etu on myös, että se verottaa vähemmän elimistön hiilihydraattivarastoja kuin juoksuharjoittelu. Näin kävelylenkin jälkeen nälkä ei yllätä yhtä hurjana kuin juoksulenkin jälkeen, mikä helpottaa myös painonhallintaa.

Kävelyn ainoa miinuspuoli juoksuun verrattuna painonhallinta- ja terveyshyötyjen kannalta onkin se, että sitä pitää tehdä vain enemmän. Jos kävely on mieluisa laji, pidä siis ihmeessä kiinni kävelylenkeistäsi, sillä parasta laihdutusliikuntaa on se, jonka saat todella tehtyä.

Näin kerrytät helposti askelia arjessa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee