Kävellen kevyemmäksi
© iStock

Kävellen kevyemmäksi – näin se käy!

Jos tavoitteena on pudottaa muutama kilo, kävely on oivallinen liikuntamuoto, sillä se kuluttaa reippaasti energiaa muttei tee oloa hurjan nälkäiseksi. KUNTO PLUSsan kävelyohjelmalla voit pudottaa jopa 5 kiloa 10 viikossa.

keskiviikko 20. heinäkuuta 2016 teksti KUNTO PLUS

Pysyvään painonhallintaan ilman turhaa rehkimistä tai kallista kuntosalijäsenyyttä – kuulostaako jo melkein liian hyvältä ollakseen totta? Käveleminen on osoittautunut lukuisissa tutkimuksissa mainioksi painonhallinnan apukeinoksi, sillä kaloreita palaa runsaasti, mutta nälkä ei ylly niin hurjaksi, että lenkin jälkeen tulisi ahmittua. 

Kävely on kuntoilumuoto, joka yllättää tehokkuudellaan.

Tutustu ohjelmaan täällä

OHJELMA: pudota painoa kävellen – ja pudota painoa jopa puoli kiloa viikossa


Mikä on kävelyn salaisuus?

Käveylenkille on helppo lähteä

Käveleminen on tutkitusti kaikkein tehokkainta laihdutusliikuntaa, sillä kävelylenkki ei jää kovin helposti väliin. Juoksulenkki tai kuntosalille lähteminen voi tuntua kiireen keskellä liian työläältä, mutta useimmat jaksavat lähteä kiireessäkin kävelylle.

Jos haluat vauhdittaa rasvanpolttoa ruokavalion avulla, ketogeeninen dieetti saattaa olla toimiva strategia. Lue, mistä siinä on kyse.   


Stressi lievittyy

Laihduttaminen on miltei mahdotonta, kun stressitaso on korkea. Stressihormonien suuri määrä haittaa monin tavoin painonpudotusta, ja stressi voi kerryttää etenkin haitallista rasvaa keskivartaloon. Jo puolen tunnin kävelylenkki päivittäin auttaa ehkäisemään stressiä.

Kaloreita kuluu

Kävellessä kuluu noin 300 kcal tunnissa, mutta kokonaiskulutus piristyy pidemmäksikin ajaksi. Käveleminen vahvistaa varsinkin pakara- ja reisilihaksia, mikä lisää kulutusta levossakin. Perusaineenvaihdunta kuluttaa nimittäin sitä enemmän kaloreita, mitä suurempi kehon lihasmassa on.

Ruokahalu pysyy kurissa

Kävelylenkki ei ole niin rankkaa liikuntaa, että ruokahalu kasvaisi hallitsemattomaksi. Näin myös päivän energiasaldo pysyy kurissa.

Aktiivisuusrannekkeen avulla saat käveltyä päivittäin enemmän. Mutta mikä olisi sinulle sopiva ranneke? Lue lisää!

NÄLKÄ KÄVELYN JÄLKEEN

Kävelyn tapaisen kevyen liikunnan etuihin kuuluu se, että elimistö käyttää polttoaineenaan ensisijaisesti rasvaa. Rasvavarastojen maltillinen pieneneminen ei rasita kehoa niin paljoa, että verensokerin taso romahtaisi. Siksi elimistö ei lähetä aivoihin viestejä näläntunteesta.

JUURI NYT: Askelmittarin sisältävä Active Fit Tracker -aktiivisuusranneke + 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä vain 24,90 €. Säästät 96,10 euroa!

Keho ottaa kävellessä energiaa rasvavarastoista.

NÄLKÄ JUOKSUN JÄLKEEN

Juoksun tapainen rankka kuntoilu pakottaa elimistön käyttämään polttoaineenaan pääosin sokeria. Verensokerin taso laskee tällöin helposti niin, että kova nälkä yllättää pian. Verensokerin tason lasku on merkki siitä, että elimistö kaipaa ravintoa.

Keho ottaa juostessa energiaa lihasten ja veren sokerista.

16 000 askeleella vyötärö hoikaksi

Useimmat tietävätkin jo, että päivän mittaan pitäisi kävellä vähintään 10 000 askelta. Se riittää hyvin, jos tavoitteena on terveyden ylläpitäminen. Painon pudottaminen kävelemällä vaatii hieman enemmän, mutta kannattaa muistaa, että jokainen askel on plussaa. Askelia ei tarvitse kerätä kokoon pelkästään kävelylenkeillä vaan päivän saldoa voi kartuttaa arkiaktiivisuudella –viemällä vaikka roskapussin ulos tai hakemalla lähikaupasta hedelmiä koko toimiston väelle.

* Alle 40–50 vuotiaan pitäisi kävellä noin 12 000 askelta päivässä ja lasten noin 15 000 askelta päivässä.

Askelmittari on kätevä ja motivoiva väline, jos haluaa pysyä kärryillä päivittäin käveltyjen askelten määrästä. Tutkimusten mukaan askelmittarin käyttäjien tulee käveltyä enemmän kuin ilman sitä. Perehdyn valikoimaan ennen ostopäätöstä, sillä monet mittarit ovat harmillisen epätarkkoja. Noin viidenkymmenellä eurolla saa yleensä jo laadukkaan laitteen.

KUNTO PLUS suosittelee: askelmittari kannustaa liikkeelle

Kävelylenkit ovat mainiota liikuntaa – ainoa haaste on usein vain saada itsensä liikkeelle. Jos motivaatio on hukassa, askelmittari voi olla paras lenkkikaveri! Juuri nyt saat 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä ja Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeen yhteishintaan 24,90 €. Säästät 96,10 euroa!

Katso tarjous tästä!

Kävelylenkki säännöllisesti joka päivä

Yksi reipas kävelylenkki päivässä tekee jo ihmeitä, mutta jos kävelet vielä mahdollisimman paljon esimerkiksi autoilun sijaan, päivän mittaan kertyy kevyesti lisäksi puolisen tuntia arkiliikuntaa.

  • Pidä kävelyyn sopivia kenkiä aina mukana myös työpaikalla, niin voit kävellä esimerkiksi vähän etäämmälle lounaalle tai käydä tauolla kävelyllä.
  • Älä aja autolla aivan ovelle saakka, vaan pysäköi se jonkin matkan päähän työpaikasta tai kaupan parkkipaikan kaukaisimpaan ruutuun, niin saat hyötyliikuntaa.
  • Kulje kävellen aina, kun etäisyys vain sallii. Kokeile myös pidempää, mutta kauniimpaa reittiä suorimman ja nopeimman reitin sijaan.
  • Valitse aina portaat ennemmin kuin hissi tai rullaportaat.

Anna Virenhem ja Martin Kreutzer

KUNTO PLUS suosittelee:

Askelmittari kannustaa kävelemään enemmän – joka päivä!

Haluaisitko liikkua enemmän? Askelmittari on hyvä motivaattori, sillä laite voi lisätä liikunnan määrää jopa 27 %.

Aktiivisuusranneke, jossa on askelmittari Active Fit Tracker voi lisätä liikunnan määrää reilustikin. Kun pystyt jatkuvasti seuraamaan, kuinka paljon (tai vähän) olet kävellyt, sinun tulee helposti otettua lisää askeleita päivän mittaan.

Haluaisitko lisää liikuntaa arkeen? Askelmittarin sisältävä aktiivisuusranneke voi olla juuri sinulle sopiva ratkaisu! Tutkimusten mukaan askelmittari voi lisätä huimasti motivaatiota liikkua. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan askelmittari saa käyttäjänsä liikkumaan jopa 27 prosenttia enemmän – mikä vastaa 1,5 kilometriä kävelyä lisää joka päivä!

Nyt saat askelmittarin sisältävän aktiivisuusrannekkeen tarjoushintaan!

Kun tilaat nyt KUNTO PLUS -lehden tarjoushintaan, saat askelmittarin sisältävän aktiivisuusrannekkeen. Liikunnan määrää miltei huomaamatta lisäävä aktiivisuusranneke Active Fit Tracker sisältää seuraavat toiminnot:
  • Askelmittari – laskee jokaisen päivän aikana ottamasi askeleen.
  • Rajaton muisti – tallentaa jokaisen ottamasi askeleen joka päivä, viikko ja kuukausi.
  • Henkilökohtaiset tavoitteet – aseta oma askeltavoitteesi ja seuraa tavoitteen täyttymistä.
  • Liikkumattomuushälytys – rannekkeen voi asettaa hälyttämään, kun olet istunut liian pitkään paikoillasi.
  • Helppokäyttöinen sovellus – sovelluksesta saat nopealla vilkaisulla tietoa siitä, miten aktiivinen olet ollut, joten voit seurata tavoitteiden toteutumista ja sitä, minä päivinä tai viikkoina liikut eniten.

Active Fit Trackerin muut toiminnot:

  • Unimittari – tallentaa tietoa siitä, paljonko olet nukkunut ja mikä on kevyen ja syvän unen osuus.
  • Sykemittari – mittaa sykkeen ja tallentaa tiedot sykkeestä ympäri vuorokauden.
  • Kalorilaskuri – laskee jatkuvasti, paljonko energiaa olet liikkumalla kuluttanut.
  • Ilmoitukset – ranneke ilmoittaa värinähälytyksellä puhelimeen saapuvista puheluista ja viesteistä.
  • Rannekello – tavallinen rannekello, joka toimii myös herätyskellona – tyylikkään näköinen ranneke on myös mukava käyttää.

Active Fit Tracker'en on arvoltaan 90 euroa. Kun tilaat KUNTO PLUS -lehden, saat neljän numeron lisäksi aktiivisuusrannekkeen yhdistettyyn tarjoushintaan vain 24,90 euroa. Säästät yhteensä 104,10 euroa!

KATSO TARJOUS: Active Fit Tracker + 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä tarjoushintaan 24,90 euroa

VIDEO: Katso, miltä Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeen askelmittari näyttää toiminnassa:

Jokaisen askeleesi laskeva askelmittari motivoi käyttämään portaita, jäämään pois aiemmalla pysäkillä – tai nousemaan ylös ja kävelemään työkaverin luo meilin lähettämisen sijaan.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee