Nainen kävelee
Voiko 4 viikon kävelytreeni saada aikaan muutoksen?

KUNTO PLUSsan lukija Lisa noudatti kävelytreeniohjelmaamme neljän viikon ajan. Katso, millaiset olivat tulokset.

© Jakob Helbig

KUNTO PLUSsan kävelytreeniohjelma tuo tuloksia

Lisää energiaa, parempi mieliala, vähemmän selkäkipuja, vähentynyt makeanhimo ja löysä housunkaulus. Siinä tulokset, jotka Lisa saavutti KUNTO PLUSsan kävelytreeniohjelman avulla neljässä viikossa. Kokeile sinäkin!

torstai 19. joulukuuta 2019 teksti I. Eriksen

Kävely tuo mukanaan paljon hyötyjä

Lisaa voisi luonnehtia klassiseksi sohvaperunaksi: 39-vuotiaan opettajan liikkuminen työn ulkopuolella on jo vuosia jäänyt aivan minimiin. Aika oli kuitenkin kypsä muutokselle, joten Lisa lähti rohkeasti kokeilemaan kävelyohjelmaa. Neljässä viikossa päivittäisistä kävelylenkeistä tuli jo tapa, josta Lisa ei aio luopua.

– Parasta tässä kokeilussa on ollut se, että olen vihdoin löytänyt liikuntamuodon, joka sopii minulle ja jota oikeasti haluan myös jatkaa. Kävelylenkeistä ja -harjoituksista tulee yksinkertaisesti niin hyvä olo, Lisa kertoo ja mainitsee myös odottamattoman, mieluisan sivuvaikutuksen:

– Kävely on vähentänyt lonkka- ja selkäkipujani. Käytin aiemmin piikkimattoa melkein päivittäin avuksi särkyihin, mutta nyt tarvitsen sitä enää ehkä noin kerran viikossa.

KUNTO PLUSsan kävelytreeniohjelmaan pääset TÄSTÄ

Mikä oli ohjelmassa kaikkein suurin haaste?

– Vaikeinta oli päästä alkuun – ja sen jälkeen olikin sitten kärsivällisyys koetuksella. En olisi millään malttanut odottaa, että tuloksia alkaisi näkyä, sillä meni viikkoja, ennen kuin vaa'alla tapahtui mitään. Olossani tunsin kyllä eron selvästi, mutta aloin jo epäillä, näkyisikö reippailu ollenkaan kehossani. Kun konkreettisia muutoksia sitten yhtäkkiä alkoi ilmaantua, motivaatio kasvoi taas hurjasti.

Miten muuten tsemppasit itseäsi liikkeelle?

– Minulla oli lenkeillä aina sykemittari mukana, ja se osoittautui todella tehokkaaksi motivaattoriksi. Tein myös itselleni soittolistan, jota kuuntelin aina kävellessäni. Kunnon biitistä saa kummasti vauhtia tossuihin – ilman musiikkia liikkuminen olisikin ollut paljon tylsempää.

Onko kävely vaikuttanut muuten kuin fyysisesti?

– Kävelyllä on ollut merkittävä vaikutus mielialaani. Huonoina päivinä liikkeelle lähteminen on piristänyt aivan selvästi. Olen ylipäänsä ollut paremmalla tuulella ja saanut paljon lisää energiaa. Etenkin rankemmat treenipäivät antavat puhtia. Vaikka harjoitteluun menee aikaa, minusta tuntuu, että saan silti enemmän aikaiseksi, koska jaksan enemmän. Aikaisemmin väsähdin aina jo iltapäivästä enkä jaksanut tehdä oikein mitään töiden jälkeen. Myös makeanhimo on lähes kadonnut – parin viikon jälkeen en vain enää kaivannut mitään makeaa.

Innostiko kokeilu tekemään muita elämänmuutoksia?

– Olen pyrkinyt kartuttamaan askelsaldoa mahdollisimman paljon jo työpäivän aikana, ja minusta onkin töissä tullut paljon aktiivisempi ja liikkuvampi. Olen myös vähentänyt makeiden limujen juontia. Minulla oli ennen tapana juoda puolen litran limppari aina työpäivän jälkeen, mutta nyt olen vaihtanut limut sitruunalla maustettuun kivennäisveteen. Olen tuunannut ruokavaliotani muutenkin terveellisemmäksi ja lisännyt kasvisten syöntiä.

Tuliko matkan varrella mitään yllätyksiä?

– Ohjelman alussa ei mennyt kauaakaan, kun housunkaulus alkoi tuntua väljemmältä. Suurin yllätys oli kuitenkin se, että innostuin aidosti kävelystä niin, että liikkumisesta tuli elämäntapa – olin ajatellut, että vedän vain ohjelman läpi ja siinä kaikki. Sekin oli minulle uutta, että kuntoa voi tosiaan kohottaa tehokkaasti ilman, että tarvitsee rääkätä itseään uuvuksiin asti. Minulla on kuntokeskuksista kamalia kokemuksia, mutta tätä ohjelmaa oli helppo noudattaa, ja on ollut todella mukavaa saada treenata ulkoilmassa.

Lisan tulokset

Neljässä lyhyessä viikossa Lisasta on tullut hoikempi ja energisempi. Kävelyvauhtikin on noussut huimasti! Katso taulukosta, mitä muutoksia ohjelma sai Lisassa aikaan.

Lisan 4 vinkkiä

  • Ole kärsivällinen. Tuloksia tulee kyllä.
  • Suhtaudu kävelyyn laatuaikana ja itsestäsi huolehtimisena.
  • Suunnittele treenit etukäteen. Pane esimerkiksi treenivaatteet esille, jotta voit vaihtaa niihin heti töiden jälkeen.
  • Muista kehaista itseäsi jokaisen kävelylenkin jälkeen.


Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee