Nainen juoksee aamulla

Näillä vinkeillä saat juoksuharrastuksesi oikeille urille heti alusta asti. 

© iStock

Kolme aloittelevan juoksijan tyypillistä mokaa

Lue vinkit ja vältä virheet!

keskiviikko 15. maaliskuuta 2017 teksti Inge Eriksen

Jos olet aloittelemassa juoksuharrastusta, lue nämä vinkit ennen ensimmäistä lenkkiä, niin saat treenisi oikeille ja turvallisille urille heti alusta alkaen.

1. Liian paljon liian varhain

Maltti on valttia myös juoksukunnon kasvattamisessa. Vaikka kestävyyskunto voi tuntua kohenevan vauhdilla, lihakset ja nivelet eivät välttämättä kehity ja totu uudenlaiseen kuormitukseen samassa tahdissa. Juoksijan kannattaa kasvattaa kilometrimääriä kohtuudella ja panostaa lenkkien ohella myös lihaskunnon parantamiseen vammojen välttämiseksi. Etenkin keskivartalon ja pakaroiden lihakset ovat tärkeässä osassa oikean juoksuasennon ja askelluksen kannalta.

Vinkki: Juoksuohjelmalla tehostat treeniäsi ja teet siitä johdonmukaisempaa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että juoksumatkaa kannattaa kasvattaa 10 prosentilla viikossa. Jos siis juokset ensimmäisellä viikolla viisi kilometriä, voit pidentää matkaa seuraavalla viikolla 0,5 kilometrillä.

2. Lepopäivien laiminlyönti

Pitkän lenkin jälkeisenä päivänä on tärkeää antaa keholle aikaa palautua. Palautumisen merkitys korostuu entisestään iän myötä, kun keho tarvitsee enemmän aikaa rasituksesta toipumiseen.

Vinkki: Jos olet jo kovassa kunnossa, voit tehdä lepopäivänä kevyen lenkin. Aloittelijan kannattaa pitäytyä kävelyssä, pyöräilyssä tai uinnissa, mikäli mieli palaa liikkumaan.


3. Pelkkään vauhtiin keskittyminen

Jokaisella lenkillä ei tarvitse pyrkiä uusiin ennätyksiin. Vauhtiin vaikuttavat esimerkiksi sääolosuhteet, eikä itseltään kannata vaatia väkisin samaa suoritusta viileänä, tuulettomana päivänä ja helteen paahtaessa.

Vinkki: Kuuntele kehoasi. Jos olet väsynyt, jätä sykemittari kotiin ja juokse sellaista vauhtia, joka tuntuu hyvältä. Jos sen sijaan virtaa riittää, anna palaa ja tavoittele uusia ennätyksiä sydämesi kyllyydestä.

Lähde: Runner’s World

YLÖS, ULOS JA LENKILLE

Juokset kyllä mielelläsi, mutta tänään vaivaa päänsärky ja eilen oli stressiä, joten lenkki jäi väliin. Mutta huomenna kyllä suuntaat lenkkipolulle - jos ei sada vettä.

Jos juoksuharrastuksesi tyssää usein tuttuihin tekosyihin, voimme kenties olla avuksi.

Ensinnäkin: juokseminen ei ole rangaistus, vaan asia, jota teet omaksi hyväksesi. Väsymys, päänsärky tai stressi eivät katoa sohvalla makaamalla, mutta reipas juoksulenkki raittiissa ilmassa lempimusiikkia kuunnellen voi antaa sinulle aikaa hengähtää ja ladata akkujasi. Juostessa arjen huolet unohtuvat, eikä ajatusten nollaaminen edellytä puolimaratonin mittaista lenkkiä, vaan tunnet vaikutuksen jo lyhyelläkin pyrähdyksellä.

Toisekseen kannattaa muistaa, että jos juokset vain kauniilla ja aurinkoisella säällä, et pääse liikkeelle kovin monena päivänä vuodessa. Muista, että huonoa säätä ei olekaan, on vain huonoja varusteita. Juuri nyt voit saada käytännöllisen ja tyylikkään Diadora -juoksutakin, 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä ja 53 euron Diadoran lahjakortin hintaan 24,90 euroa.

Kyllä kiitos, juokseminen alkaa taas kiinnostaa!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee