Nainen juoksee maantiellä
© iStock

Onko juoksuharjoittelusi todella niin tehokasta kuin luulet?

Jos tuntuu, että et edisty, vaikka kuinka juokset, niin syynä voi olla jokin tässä esitellyistä sudenkuopista.

torstai 9. maaliskuuta 2017 teksti Ida Krag

Onko juoksuharrastuksesi todella niin tehokasta kuin luulet? Kysy itseltäsi seuraavat 5 kysymystä ja selvitä, voitko tehostaa harjoitteluasi (ja painonhallintaasi).

1. Juotko energiajuomia ennen ja jälkeen treenin?

Energiajuomista voi olla hyötyä, jos juokset todella pitkiä lenkkejä, mutta jos lenkin pituus on 5–10 km, niin saat juomasta vain turhaa sokeria eli tarpeettomia kaloreita.

2. Juoksetko aina saman lenkin?

Keho tarvitsee haasteita kehittyäkseen! Joka ikinen kerta ei tarvitse keksiä uutta reittiä, mutta vaihtele mielellään välillä lenkin pituutta ja vauhtia ja siten myös reittiä. Kannattaa sisällyttää reittiin portaat tai ylämäki, joissa saat tehokkaasti nostettua sykettä.

3. Juoksetko lenkin tai pari viikossa?

1–2 lenkkiä viikossa ei riitä, jos haluat kohottaa kuntoasi ja/tai pudottaa painoa. Juoksulenkkien lisäksi on tehtävä lihaskuntotreeniä ja muuta aerobista treeniä. Kaksi treenikertaa viikossa voi ylläpitää nykyistä kuntotasoa, mutta jos haluat nostaa sitä tai laihtua, treenikertoja tarvitaan vielä 1–2 lisää.

4. Palkitsetko itsesi treenipäivillä herkuttelemalla?

Tämä on yleinen sudenkuoppa: jos palkitsee itsensä illalla vaikka suklaalevyllä, tulee helposti syötyä enemmän kuin on kuluttanut.

Totta kai elimistö tarvitsee juoksulenkin jälkeen energiaa, mutta vaikka 5–10 kilometrin lenkki voi tuntua raskaalta, se ei tosiaankaan vielä tyhjennä elimistösi hiilihydraattivarastoja kokonaan. 

Syö heti treenin jälkeen hieman hiilihydraattia ja proteiinia, sillä se edistää elimistön palautumista. Lue lisää vinkkejä palautumiseen.

5. Onko juoksu ainoa treenimuotosi?

Juoksu on yleensä tehokas keino painonpudotukseen, mutta saat treenaamisesta paljon enemmän irti, kun yhdistät siihen lihaskuntoharjoittelua, sillä lihasmassan kasvaessa aineenvaihduntakin tehostuu. Parantunut lihaskunto on auttaa myös juoksussa.

Juokseminen kannattaa silti aina, jos ei luonnossa niin sitten juoksumatolla!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee