Nainen pitää taukoa juoksulenkillä

Jos näytät tältä jo muutaman askeleen jälkeen, jatka lukemista.

© iStock

5 vinkkiä juoksua inhoavalle

Jos haluaisit aloittaa juoksun, mutta se tuntuu ajatuksenakin kamalalta, tutustu näihin vinkkeihin, joilla saat lisää iloa ja motivaatiota juoksutreeniin.

keskiviikko 30. elokuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Jos lenkkeily kiinnostaisi terveyshyötyjen ja ajankäytön kannalta mutta juoksu tuntuu jo ajatuksenakin sekä tappavan tylsältä että tuskallisen raskaalta, lue vielä nämä vinkit, ennen kuin lyöt juoksutossut lopullisesti naulaan.

1. Aloita lempeästi

 Vaikka intoa piisaisikin, kannattaa tottumattoman aloittaa juoksu varovaisesti, mieluusti kävelyä ja juoksua vuorotellen. Kahdella tai kolmella lyhyellä lenkillä viikossa pääsee jo hyvin alkuun, ja niveletkin tottuvat kuormitukseen. Liika rehkiminen latistaa helposti innon alkuunsa ja altistaa myös vammoille.

Tutustu aloittelijalle sopivaan juoksuohjelmaan täällä.

2. Treenaa juoksua monipuolisesti

Vaihtele lenkkireittejä ja -maastoja, ja kokeile pidempien ja rauhallisempien lenkkien ohella välillä reippaampia intervalliharjoituksia. Näin kunto kehittyy ja motivaatiokin pysyy yllä paremmin, kun lenkkeily ei ole aina yhtä ja samaa.

3. Juokse sopivaan aikaan

Toisille sopivat aamulenkit, toisilla työpäivän jälkeinen lenkki on parasta stressinpurkua. Kokeile juosta eri aikoihin, niin löydät parhaiten juuri sinulle sopivan ajankohdan.

4. Muista lämmittelyt

Kylmillä lihaksilla juokseminen altistaa vammoille ja voi tuntuakin epämiellyttävältä. Jos et jaksa panostaa lämmittelyyn suuremmin, viiden minuutin reipas kävely ja käsien pyörittely auttaa jo asiaa.

5. Ota kaveri mukaan – tai nauti yksinolosta

Kumppanin tai ystävän kanssa lenkkeily on hauska tapa yhdistää kunnon kohotus ja kuulumisten vaihto. Vastapainona rauhalliset omassa rauhassa ja maisemiin uppoutuen tehdyt lenkit voivat olla mitä parhainta stressinlievitystä.

Lähteitä: Women’s Running, KUNTO PLUS 

YLÖS, ULOS JA LENKILLE

Juokset kyllä mielelläsi, mutta tänään vaivaa päänsärky ja eilen oli stressiä, joten lenkki jäi väliin. Mutta huomenna kyllä suuntaat lenkkipolulle - jos ei sada vettä.

Jos juoksuharrastuksesi tyssää usein tuttuihin tekosyihin, voimme kenties olla avuksi.

Ensinnäkin: juokseminen ei ole rangaistus, vaan asia, jota teet omaksi hyväksesi. Väsymys, päänsärky tai stressi eivät katoa sohvalla makaamalla, mutta reipas juoksulenkki raittiissa ilmassa lempimusiikkia kuunnellen voi antaa sinulle aikaa hengähtää ja ladata akkujasi. Juostessa arjen huolet unohtuvat, eikä ajatusten nollaaminen edellytä puolimaratonin mittaista lenkkiä, vaan tunnet vaikutuksen jo lyhyelläkin pyrähdyksellä.


Toisekseen kannattaa muistaa, että jos juokset vain kauniilla ja aurinkoisella säällä, et Toisekseen kannattaa muistaa, että jos juokset vain kauniilla ja aurinkoisella säällä, et pääse liikkeelle kovin monena päivänä vuodessa. Muista, että huonoa säätä ei olekaan, on vain huonoja varusteita. Juuri nyt voit saada käytännöllisen ja tyylikkään Diadora -juoksutakin, 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä ja 53 euron Diadoran lahjakortin hintaan 24,90 euroa.

Kyllä kiitos, juokseminen alkaa taas kiinnostaa!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee