Nainen kyykkää eturistiside vaivaa
Revennyt eturistiside

Eturistisidevammasta toipuminen kestää pitkään ja edellyttää määrätietoista ja sinnikästä kuntouttamista. Näin pidät kuntoa yllä polvivammasta toipuessasi. 

© iStock

Näin pidät kuntoa yllä eturistisidevammasta toipuessasi

Polvivammoista tavallisimpia on eturistisiteen repeäminen, joista toipuminen voi viedä useita kuukausia. Takaristisiteen repeäminen on harvinaisempi ja haittaa vähemmän. Ristisidevammasta toipuessa on joka tapauksessa tärkeää treenata muuta kehoa ja kuntouttaa polvea.

tiistai 28. tammikuuta 2020 teksti G. Palmgren
 

Mikä on ristisidevamma?

Ristisidevammassa polvea tukeva eturistiside yleensä repeää. Eturistisidevamma voi syntyä kaikissa lajeissa, joissa polvi kiertyy. Eturistisidevammat ovat yleisiä erityisesti palloilulajeissa, kuten jalkapallossa ja salibandyssa, joissa keho kääntyy paikallaan olevan jalan varassa. Eturistiside voi revetä niin rajusti, että se katkeaa kokonaan. Vain harvoissa ristisidevammoissa repeää takaristiside. Takaristisidevammaan on yleensä syynä tapaturma, kuten liikenneonnettomuus.

 

Mitä polvessa tapahtuu, kun eturistiside repeää?

Polven nivelsiteisiin kuuluvat polvea etu- ja takasuunnassa tukevat eturistiside ja takaristiside. Eturistiside kulkee viistosti säären etuosasta reiden takaosaan, ja takaristiside kulkee säären takaosasta etureiteen. Eturistisidevammoissa nivelside repeää, mikä tekee polvesta epävakaan, kun sääri liukuu eteen ja pääsee kiertymään reiteen nähden.

 

Oireet: Mistä eturististisidevamman tunnistaa?

Eturistisiteen revetessä polvessa tuntuu yleensä äkillinen kova kipu ja polvi pettää alta. Eturistisiteen revetessä saattaa kuulua napsahdus ja tuntua polven muljahdus. Revennyt ristiside vuotaa verta polven sisään, jolloin polvi turpoaa ja siihen koskee. Kipu ja turvotus voivat kestää useita päiviä tai jopa viikkoja. Yleensä kipu kuitenkin häviää turvotuksen laskiessa. Polvi tuntuu silti edelleen epävakaalta, ja se voi tuntua pettävän alta, muljahtelevan tai lonksuvan.

 

Eturistisidevamman hoito: Mitä voi tehdä itse?

 

Eturistisidevamma, päivät 1–2: Kipu pois

Laita polveen side ja nosta jalka ylös. Ensimmäisten 3-6 tunnin aikana voit lievittää etruristisiteen repeämisen aiheuttamaa kipua ja turvotusta hautomalla polvea kylmällä kerran tunnissa 20 min kerrallaan.

 

Eturistisidevamma, päivät 3–14: Lepo

Turvonnut polvi tarvitsee lepoa, joten kävele mahdollisimman vähän ja käytä kyynärsauvoja tai polvitukea. Treenaa reisi- ja pohjelihaksia jännittämällä niitä polvi ojennettuna kerran tunnissa 10 x 10 s.

 

Eturistisidevamma, viikot 3–12: Lihasten kuntoutus

Vahvista polvea ympäröiviä lihaksia niin, että polvi rasittuu mahdollisimman vähän. Nouse seisomaan varpaillesi, laskeudu kyykkyyn, pidä asento 2 s., laske kannat alas ja nouse ylös. Tee harjoite 10 kertaa päivässä.

 

Eturistisidevamma, kuukaudet 3–12: Kuntoutus

Muiden kuin aktiiviurheilijoiden kohdalla polven leikkaushoidosta päätetään vasta siinä vaiheessa, kun kävely alkaa sujua. Jos ei harrasta mitään erityisesti polvia rasittavaa lajia, leikkaus voi olla tarpeeton. Kuntouttavia harjoitteita on silti jatkettava vielä vähintään 6 kk.


 

Näin voit treenata eturistisidevammasta toipuessasi

Eturistisidevamman kuntoutusjakson aikana voit ylläpitää kuntoasi lajeilla, jotka ovat polvelle lempeitä mutta joilla saat silti hien pintaan ja sykkeen korkealle.

TÄRKEÄÄ: Kun polvi alkaa kuntoutua, valitse laji kuntoutumisen edetessä sen mukaan, mitä polvi kestää.

Liikunnan lajit – eturistisidevamman kannalta PARHAASTA HUONOIMPAAN.

PARAS

VAPAAUINTI ja eturistisidevamma
Uintityyleistä krooli kuormittaa polvea kaikkein vähiten, joten sen voi aloittaa jo 2–4 viikon kuluttua eturistisidevamman synnystä.
RULLAHIIHTO ja eturistisidevamma
Kädet ja ylävartalo tekevät suurimman työn, joten rullahiihdon voi aloittaa noin 4 viikon kuluttua eturistisidevamman synnystä.
PYÖRÄILY ja eturistisidevamma
Efter 4-6 uger kan du cykle på motionscykel, hvor du kan regulere belastningen. På cyklen er knæene sikret mod vrid.
JUOKSU ja eturistisidevamma
Voit kokeilla lyhyitä juoksulenkkejä 2–3 kuukauden jälkeen eturistisidevamman jälkeen, mutta lopeta juoksukokeilut toistaiseksi, jos polvi turpoaa.
PALLOILULAJIT ja eturistisidevamma
Kontaktit ja äkkijarrutukset kuormittavat polvea, joten kentille ei ole asiaa ainakaan 9 kuukauteen eturistisidevamman jälkeen.
BADMINTON ja eturistisidevamma
Äkkinäiset suunnanvihdokset ja ponnistukset liikkeet altistavat polven kierroille, joten sulkapalloa voi kokeilla noin vuoden jälkeen.

PAHIN

LASKETTELU ja VAPAAN TYYLIN HIIHTO eturistisidevamma
Rinnettä laskiessa polvet kuormittuvat ja kiertyvät joka käännöksessä, joten jätä seuraava talvi rinteessä suosiolla väliin. Myös vapaan tyyylin hiihto on kova polville. Unohda sekin ainakin yhdeksi kaudeksi, jos polven eturistiside on revennyt.
Nainen ui kroolia uimahallissa - kuntouttaa ristisidevammaa
15 minuuttia kroolia kuluttaa jopa 165 kcal.

Kovatehoinen krooliuinti kuluttaa keskimäärin 165 kcal. Saman verran energiaa kuluu 45 minuutin rauhallisessa kävelyssä. 

© iStock
 

Revennyt eturistiside: Lääketieteen keinot 

Noin puolet eturistisidevamman saaneista päätyy leikkaukseen. Tähystysleikkauksen jälkeen pääsee yleensä samana päivänä kotiin. Leikkauksessa uusi ristiside tehdään ­muualta potilaan jalasta otetusta jännesiirrännäisestä, joka kiinnitetään polveen. Kyynärsauvoilla pääsee liikkumaan jo leikkausta seuraavana päivänä, mutta polven kuntoutusta on jatkettava vähintään kolmesta kuuteen kuukautta leikkauksen jälkeen.

Artikkeli perustuu KUNTO PLUS -lehden numeron 9/2017 ristisidevammoista kertovaan artikkeliin

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee