Nainen makaa sängyssä ja katsoo kelloa
© iStock

Tiedätkö, mihin aikaan sinun OIKEASTI kannattaisi mennä nukkumaan?

Jos haluaa herätä levänneenä, ei ole aivan sama, mihin aikaan uni tulee. Lue, milloin sinun kannattaisi uinahtaa, jos haluat saada parhaan hyödyn yöunista.

keskiviikko 3. toukokuuta 2017 teksti Julie Johannesen

Vaatii välillä melkoista tahdonvoimaa jättää illalla elokuva kesken tai vielä viimeiset somepäivitykset lukematta, jotta ehtisi ajoissa nukkumaan. Jos haluaa kuitenkin herätä virkeänä ja levänneenä, pitää nukkumaanmenoajoista pitää jämptisti kiinni.

Vällyjen väliin kannattaa siirtyä nimittäin juuri oikeaan aikaan, ja tämä ajankohta riippuu siitä, mihin aikaan aikoo aamulla nousta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että nukkumaanmenoaika pitäisi olla tasan kahdeksan tuntia ennen herätyskellon soittoa.

Unisyklit

Uni koostuu nimittäin useista sykleistä, joihin kuuluu sekä vilke- eli REM-unta että muuta, NREM-unta. REM on lyhenne sanoista Rapid Eye Movement, joka viittaa silmien pieniin, nopeisiin liikkeisiin tämän univaiheen aikana, jotka viittaavat unien näkemiseen. Tällöin monet aivojen osat ovat varsin aktiivisia samalla kun keho nukkuu.

Yön aikana käydään läpi noin viisi unisykliä, joista kukin kestään noin 90 minuuttia. Kesken unisyklin heräävällä olo voi pöpperöinen, joten ihanteellisinta olisi ajoittaa unet niin, että sekä nukkumaanmeno että herääminen osuvat sopivaan unen vaiheeseen.

Laske oma nukkumaanmenoaikasi

Univaihematematiikan mukaan 6.30 heräävälle ihanteellisimmat nukahtamisajat ovat klo 22.46 ja 00.16. Jos kello on soittamassa tasan seitsemältä aamulla, uneen kannattaisi vaipua klo 23.16 tai 00.46.

Tällä unilaskurilla voi kokeilla selvittää, mihin aikaan kannattaisi uinahtaa, jos mielii herätä pirteänä ja levänneenä. Laskuriin syötetään heräämisaika, ja se kertoo parhaat nukkumaanmenoajat.

Hyvää yötä! 

Unentarve vaihtelee yksilöllisesti. Katso täältä suuntaviivat siihen, paljonko juuri SINÄ tarvitset unta öisin.

KUNTO PLUS suosittelee:

Analysoi untasi Active Fit Trackerin avulla

Hyvät yöunet ovat ratkaisevan tärkeitä terveyden kannalta. Mutta miten hyvin itse asiassa nukut? Aktiivisuusranneke voi kertoa vastauksen!
Aktiivisuusranneke Active Fit Tracker mittaa esimerkiksi, kuinka monta tuntia syvää ja kevyttä unta nukut ja tallentaa untasi koskevat tiedot.

Vaikka tiedämme, että uni on terveyden ja vireyden kannalta ratkaisevan tärkeää, moni meistä ei tiedä, kuinka paljon – tai kuinka hyvin – nukkuu öisin.

Nukutko tarpeeksi? Ja nukutko riittävän hyvin? Aktiivisuusrannekkeen Active Fit Tracker avulla voit seurata omaa nukkumistasi.

Ranneke mittaa, kuinka syvää tai kuinka kevyttä uni on. Aktiivisuusranneke tallentaa kaikki uneen liittyvät tiedot – toisin kuin esimerkiksi unta mittaavat sovellukset, joiden käyttö edellyttää sitä, että puhelin on nukkuessa tyynyn alla.

Aktiivisuusranneke lähettää tiedot langattomasti puhelimen sovellukseen, josta unta koskevia tietoja on helppo tarkastella.

Nyt saat unta mittaavan Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeen, kun tilaat tarjoushintaan KUNTO PLUS -lehden

Unen seuraamisen lisäksi rannekkeessa on lukuisia muitakin toimintoja:
  • Askelmittari – laskee jokaisen päivän aikana ottamasi askeleen.
  • Sykemittari – mittaa sykkeen ja tallentaa tiedot sykkeestä ympäri vuorokauden.
  • Kalorilaskuri – laskee jatkuvasti, paljonko energiaa olet liikkumalla kuluttanut.
  • Ilmoitukset – ranneke ilmoittaa värinähälytyksellä puhelimeen saapuvista puheluista ja viesteistä.
  • Liikkumattomuushälytys – rannekkeen voi asettaa hälyttämään, kun olet istunut liian pitkään paikoillasi.
  • Rannekello – tavallinen rannekello, joka toimii myös herätyskellona – tyylikkään näköinen ranneke on myös mukava käyttää.
Active Fit Trackeren on arvoltaan 90 euroa. Kun tilaat KUNTO PLUS -lehden, saat neljän numeron lisäksi aktiivisuusrannekkeen yhdistettyyn tarjoushintaan vain 24,90 euroa. Säästät yhteensä 104,10 euroa!

KATSO TARJOUS: Active Fit Tracker + 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä tarjoushintaan 24,90 euroa.

VIDEO: Katso, mitä kaikkea Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeella voi tehdä:

Active Fit Tracker seuraa aktiivisuustasoasi ja nukkumistasi. Laite lähettää tiedot langattomasti Bluetooth-yhteyden kautta mobiilisovellukseen, josta näet nopeasti terveytesi kannalta tärkeät tiedot.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee