Sopisiko painopeitto sinulle?

Mitä hyötyä painopeitosta on ja sopisiko painopeitto sinulle? Vastaus löytyy tästä.

Hymyilevä nainen ja peitto, painopeitto

PAINOPEITTO rauhoittaa mukavasti.

© wichmann+bendtsen

Painopeittoja käytettiin aiemmin terapiavälineinä autismin ja ADHD:n oireiden helpottamiseen, mutta viime vuosina ne ovat levinneet paljon laajempaan käyttöön. Kun nukkuu tavallista paljon painavamman peiton alla, on kuin nukkuisi turvallisessa sylissä. Se tuottaa turvallisuuden tunnetta, ja siitä voi olla apua varsinkin ahdistuksesta tai stressistä kärsiville.

LUE MYÖS: Diagnosoimaton ADHD vaikeuttaa elämää

Painopeitot ovat kuitenkin muuttuneet yhä enemmän terapeuttisista apuvälineistä kaiken kansan hyvän olon tuotteiksi ja löytäneet uusia käyttäjiä niiden joukosta, jotka kaipaavat lähinnä vain rauhallisempia öitä ja laadukkaampaa unta. Painopeitoissa on lämmittävän vanun lisäksi painoa tuovina täytteinä esimerkiksi muovi-, lasi- tai mineraalikuulia, joissakin myös siemeniä.

Täytteet ommellaan erillisiin osioihin, jotta ne eivät valu vain peiton yhteen laitaan, eivätkä täytteet juuri pidä ääntä, vaikka peiton alla kääntyilee. Kuulatäytteisistä peitoista sanotaan, että niiden pistemäinen paine myös stimuloi aisteja ja parantaa kehotietoisuutta.

Painopeitto oman painon mukaan


Tärkein tekijä painopeiton valinnassa on sen paino: nyrkkisääntö on, että painopeiton pitäisi painaa noin 10 % käyttäjän painosta. Jos painat 60 kiloa, sinulle sopii siis 6 kilon peitto. Lisäksi on hyvä miettiä, kuinka lämpimän peiton haluaa, sillä painopeiton syleilyssä voi tulla kuuma

Sopiiko painopeitto kaikille?

Painopeitot sopivat useimmille, mutta jos olet raskaana tai kärsit hengitysvaikeuksista, kannattaa keskustella asiasta ensin terveydenhuoltohenkilökunnan kanssa. Painopeittoa ei suositella aivan pienille lapsille.

Tämän hetken suosituimmat
Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Terveellinen ruokavalio

Näin muunnat grammat desilitroiksi

Lisää aiheesta: Uni
Uni

Kuorsaus – miten kuorsaamisesta voi päästä eroon

Uni

Sotkevatko päivätorkut yöunen?

Uni

Vaivaako unenpuute – liikuntatottumukset vaikuttavat uneen

Uni

Onko kellojen siirtely elimistölle haitaksi?

Uni

Saako unissakävelijän herättää?

Uni

Valeriaana rauhoittaa tutkitusti

Uni

Ohjeillamme luot optimaaliset olosuhteet nukkumiseen

Uni

Näin uni vaikuttaa painoon

Uni

14 neuvoa, kuinka saada unta kuumuudessa

Uni

TESTI: Vietkö itse itseltäsi unet?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun