Nainen pitelee polveaan
Nivelrikko

Suomessa noin 400 000 ihmistä kärsii lonkan tai polven nivelrikosta. Nivelrikkoisen kannattaa rohkeasti harrastaa sopivia lajeja, sillä liike voi olla lääkettä nivelrikkoonkin.

© iStock

Tutkimus: liikunta on tehokasta lääkettä nivelrikkoon

Nivelrikko ei ole suinkaan mikään syy nakata treenivaatteita lopullisesti nurkkaan. Tutkimus nimittäin osoittaa, että liikunta sekä lievittää kipuja itsehoitolääkkeitä paremmin sekä auttaa lykkäämään polvi- ja lonkkaleikkauksia.

torstai 19. heinäkuuta 2018 teksti Anne-Cathrine Stærke

Nivelrikosta kärsivä saattaa helposti arkailla liikuntaa kipujen pahenemisen pelossa. Vuosien tanskalaistutkimus osoittaa kuitenkin, että liikunta on itseasiassa erityisen tehokasta hoitoa nivel- ja lonkkakipuihin. Tutkimusta johtanut Ewa Roos Syddansk Universitet -yliopistosta korostaa, että liikunta voi lievittää kipuja jopa vaikeissa tapauksissa.

Vaikka tekee (vähän) kipeää, niin ei haittaa

Roosin mukaan ei ole sinänsä yllättävää, että kivuista kärsivät nivelrikkopotilaat arastelevat liikkumista. Jos liikunnan harrastaminen aloitetaan vasta kypsemmällä iällä, voivat myös kivut hieman pahentua aluksi. Roosin mukaan kipu voi kasvaa noin kymmenen prosenttia, mutta tämä on kuitenkin täysin normaalia ja kertoo vain siitä, että kehoa rasitetaan tavalla, johon se ei ole tottunut.

Parempaa kuin parasetamoli

Jos liikuntaa jatketaan säännöllisesti, kivut luultavasti helpottavat jopa huomattavasti. Tarkoituksenmukainen treeni voi tarjota jopa tuplasti tehokkaampaa kivunlievitystä kuin itsehoitolääkkeet, kuten parasetamoli. Tuoreessa 10 000 polven ja lonkan nivelrikosta kärsineen tutkimuksessa todettiin, että ne, jotka liikkuivat kahdesti viikossa kuuden viikon ajan, kokivat kipujen lievittyneen 25 prosenttia. Osallistujat seurasivat kivun tuntemusta harjoittelun aikana ja kevensivät harjoittelua tarvittaessa kahden yksinkertaisen säännön mukaisesti: liikunnan jälkeen kivun piti olla enintään siedettävällä tasolla, eikä kipu saanut pahentua päivästä toiseen.

Liikunnasta on hyötyä niin lievemmissä kuin vaikeammissakin nivelrikkotapauksissa. Roosin mukaan kahta kipusääntöä noudattamalla osallistujien kivut pysyivät siedettävissä rajoissa 95 prosentissa treenikerroista, ja kipu myös lievittyi muutaman viikon kuluessa.

Jyväskylän yliopiston tutkimuksissa on myös todettu muun muassa vesiliikunnan hidastavan polven nivelrikon etenemistä sekä liikunnan parantavan polven ruston laatua.

Liikunta lykkää leikkausta

Roosin mukaan liikunnan harrastaminen on vaikeasta nivelrikosta kärsiville paitsi vaaratonta, se voi myös jopa auttaa lykkäämään leikkauksen tarvetta. Tuoreessa tutkimuksessa polvileikkaukseen pääsyn kriteerit täyttäneille osallistujille tarjottiin tietoa nivelrikosta ja sen hoidosta, ohjattua liikuntaa kahdesti viikossa kahdeksan viikon ajan sekä ravitsemusneuvontaa, mikäli potilas oli ylipainoinen. 75 prosenttia osallistujista päätti kokeilun jälkeen lykätä leikkausta vähintään vuodella – liikunta oli lievittänyt kipuja niin tehokkaasti. Liikuntaa aloittavan nivelrikkopotilaan kannattaa toki ennen harjoittelun aloittamista keskustella ensin lääkärin kanssa tai pyytää liikuntaohjelmaa esimerkiksi fysioterapeutilta.

Lähteet: The ConversationNCBI ja NCBI sekä Nivelopas.fi

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee