Rinnat: tärkeää tietoa

Lue, mitä rinnoista luullaan ja tiedetään, ja mikä on totuus imetyksestä. Lisäksi opas rintaliivien ostamiseen ja tutkijan vinkit rintasyöpäriskin pienentämiseen.

Erilaisia rintoja

RINNAT – Niitä on kaiken kokoisia, värisiä ja muotoisia, ja ne muuttuvat koko elämän ajan.

Rinnat kuuluvat naisen elämään, mutta miten paljon tiedät niistä? Jokaisen rinnat käyvät läpi valtavasti muutoksia vuosien varrella: ne kasvavat, kutistuvat ja muuttavat muotoaan ja väriäänkin. Lue lisää rinnoista tästä jutusta.

Rinnat läpi elämän

Käymme läpi tärkeimmät vaiheet.

Piirros teinitytöstä

Nuoruus

Tietyssä kehitysvaiheessa – tavallisesti noin kymmenen ikävuoden vaiheilla – aivot lähettävät munasarjoille viestin tuottaa estrogeenia. Se saa rinnat kasvamaan.

Kasvu alkaa tavallisesti nännien turpoamisella, mikä voi tehdä ne myös helliksi. Ne saattavat jopa kasvaa hiukan eri tahtia.

Myös maitotiehyet ja maitorauhaset alkavat kehittyä.

Piirros aikuisesta naisesta - kuukautiskierto

Aikuisuus (kuukautiskierto)

Rintojen koko ja kiinteys saattaa vaihdella kuukautiskierron eri vaiheissa.

Ennen kuukautisia rinnat voivat tuntua kireiltä, muhkuraisilta ja aroilta. Tämä johtuu siitä, että elimistö valmistautuu mahdolliseen raskauteen ja maitorauhaset reagoivat tähän.

Rintojen arkuus ja kireys väistyy, kun kuukautiset alkavat.

Piirros raskaana olevasta naisesta

Raskaus

Kipeät rinnat ovat monille ensimmäinen raskauden oire. Kipeytyminen johtuu rauhasten kypsymisestä ja kasvusta, kun ne valmistautuvat tuottamaan maitoa. Kireyden tunnetta ja pistelyäkin voi ilmetä.

Myös nännipihat kasvavat ja usein myös tummuvat raskauden aikana.

Piirros imettävästä naisesta

Imetys

Synnytyksen jälkeen maidon tulon käynnistyttyä – noin 2–4 päivän kuluessa – rinnat täyttyvät ja tulevat kiinteiksi. Ne voivat olla arat ja verisuonet voivat näkyä.

Jos rinnat eivät tyhjene kunnolla, ne saattavat tulehtua, mikä voi olla hyvin kivuliasta.

Piirros vaihdevuosi-ikäisestä naisesta

Vaihdevuodet

Kun munasolujen määrä vähenee, alkaa naishormonien määrä vähentyä. Tämä voi – taas kerran – aiheuttaa rintojen kipua tai arkuutta.

Vaihdevuosien jälkeen maitotiehyet ja -rauhaset kutistuvat ja korvautuvat osittain rasvakudoksella.

Piirros naisesta vaihdevuosi-iän jälkeen

Vaihdevuosien jälkeen

Iän myötä sidekudos venyy ja veltostuu, ja rinnat alkavat riippua yhä enemmän.

Myös nännit ja nännipihat laskeutuvat ja riippuvat alempana kuin silloin, kun rinnat olivat vielä nuoret.

4 faktaa, joita et ehkä tiennyt nänneistä


  • Nännit voivat kääntyä sisäänpäin, varsinkin murrosiässä. Tämä voi haitata imetystä. Myöhemmällä iällä tämä voi olla merkki sairastumisesta.

  • Nännien ympärillä voi kasvaa karvoja. Se on aivan normaalia. Jos karvat häiritsevät, ne voi nyppiä pois pinseteillä.

  • Nänneistä voi tihkua nestettä imetyksen jälkeen aina vaihdevuosiin asti. Jos tihkuminen alkaa yllättäen tai neste on veristä, mene lääkäriin.

  • Nännejä voi olla enemmän kuin kaksi. Ylimääräinen nänni muistuttaa nänniä tai suurta luomea, ja sijaitsee usein rinnan alla tai vatsalla. Kaikilla nisäkkäillä on kaksi ”maitolinjaa” etuja takajalkojen välissä. Ihmisellä linja kulkee kainaloista nivusiin, ja tällä alueella ylimääräiset nännit sijaitsevat.

Nänneillä seitsemänteen taivaaseen


Sen lisäksi, että rintamaito voi ruokkia lasta, ne voivat olla myös nautinnon lähde. Rinnat ja erityisesti nännit ovat täynnä hermopäätteitä, joten ne ovat erittäin tuntoherkät. Ne luetaankin kehon erogeenisiin alueisiin, jotka on alunperin määritellyt Sigmund Freud.

Nännien stimulointi lähettää tutkitusti viestin samalle aivoalueelle, joka aktivoituu klitoriksen hyväilystä. Siksi jotkut naiset voivat saada orgasmin pelkästään nännejä koskettelemalla.

88 % Valtaosalla naisista rinnat ovat eri kokoiset.
— Lähde: PubMed

Imetys ei riipu rinnan koosta


Jos olet pienirintainen, mutta haluat imettää, ei ole syytä huoleen. Rintojen koolla on hyvin vähän merkitystä niiden kyvylle tuottaa riittävästi maitoa. Rintojen suuri koko ei takaa maitorauhasten suurta määrää, vaan kertoo vain runsaasta rasvakudoksesta.

Vauvan imetys, rinnat
© iStock

Imetys ei muuta rintoja riippuviksi


Jos olet kuullut jonkun väittävän, että imettäminen tuhoaa rintojen kauneuden, usko mieluummin tiedettä. Kentuckyn yliopiston tutkimuksessa nimittäin tutkittiin tätä väitettä, eikä mitään yhteyttä imettämisen ja riippurintojen välillä havaittu.

Sen sijaan tutkijat arvioivat raskauksien lukumäärän vaikuttavan jossain määrin asiaan. Rintojen maitotiehyet ja maitorauhaset kehittyvät raskauden aikana, mikä kasvattaa rintoja ja venyttää samalla niitä ympäröivää sidekudosta. Tupakoinnilla ja ikääntymisellä on myöskin osuutensa rintojen ryhdin rupsahtamiseen.

Selluliitti on myös tuttu ilmiö raskaana oleville. Lue lisää täältä.

Rintoja ei voi suurentaa treenaamalla


Rinnoissa ei ole ainuttakaan lihasta, joten niitä ei voi treenaamalla kasvattaa. Rintojen takana sijaitsevia rintalihaksia sekä hartia- ja selkälihaksia treenaamalla voi kyllä parantaa ryhtiään, mikä voi saada myös rinnat näyttämään suuremmilta tai ainakin tuoda ne entistä paremmin esiin.

Nainen punnertaa
© iStock

Rintojen anatomia


Tunnet varmasti rintasi hyvin ulkoisesti, mutta tiedätkö mitä niiden sisällä on?

Tip: Hox! Napauttamalla kuvan ympyröitä saat lisätietoja Brystenes anatomi

Sidekudos

Joustavaa kudosta, jonka verkko sitoo vartalon osia yhteen ja joka auttaa pitämään rinnat ryhdissä.

Rasvakudos

Suurin osa rinnasta on rasvakudosta, ja rasvakudoksen määrä ratkaisee myös rintojen koon.

Nännipiha eli areola

Värillinen alue nännin ympärillä on nännipiha. Siinä on pieniä talirauhasia – ns. Montgomeryn rauhasia – jotka voitelevat nänniä ja pitävät sen pehmeänä.

Nänni

Nännin tehtävä on “tarjoilla” rinnan tuottama äidinmaito lapselle.

Maitotiehyet

Ohuiden kanavien järjestelmä, joka johtaa maidon nänniin. Imettäessä maito puristuu tiehyiden läpi lapsen suuhun.

Maitorauhaset

Synnytyksen jälkeen maitorauhaset tuottavat ja säilyttävät maitoa.

Täydelliset rintaliivit


Parempi olo ja vähemmän kipuja oikeilla liiveillä, lupaavat tämän oppaan laatineet Portsmouthin yliopiston tutkijat.

Nainen rintaliivit yllä

Olkaimet

Olkainten tulee olla säädettävät, eivätkä ne saa kaivautua ihoon. Olkainten ei ole tarkoitus kannatella rintoja.

Kupit

Rintojen pitää olla kauttaaltaan kupin ympäröimät. Rinta ei saa olla rutussa, mutta kuppiin ei saa myöskään jäädä ilmaa.

Ympärys

Ympärysosan tulee pysyä kauttaaltaan samalla korkeudella ja istua tiiviisti iholle. Kuminauhaa ei pidä pystyä venyttämään yli 5 cm kauemmas iholta. Alareunan tulee pysyä paikallaan myös käsiä ylös nostettaessa.

Kaarituet

Kaaren tulee noudattaa rinnan luonnollista muotoa, eikä se saa painaa rintaa. Tarkista varsinkin kainalon puolelta!

Väliosa

Väliosan tulee istua rintalastaa vasten rintojen välissä. Jos liivit ovat liian pienet, keskiosa pyrkii nousemaan irti ihosta.

Ovatko rintasi kipeät?


Se on täysin normaalia. Useimmitten syynä ovat hormonit. Tavallisimpia syitä siihen, että rinnat ovat kipeät, ovat muun muassa seuraavat:

  • Olet murrosiässä.

  • Kuukautiset ovat tulossa. Kipu häviää, kun kuukautiset alkavat.

  • Olet raskaana.

  • Olet aloittanut e-pillerit tai vaihtanut niiden merkkiä.

  • Saat estrogeenihoitoa vaihdevuosiin.

  • Nännejäsi on lyöty tai purtu seksin aikana – minkä toki varmaan muistatkin.

  • Jos imetät, rintasi ovat täynnä maitoa.

  • Jos imetät, sinulla on rintatulehdus, joka voi olla hyvin kivulias.

Kipu voi johtua myös rintasyövästä, vaikkakin se on hyvin harvinainen oire. Paniikkiin ei ole syytä, mutta jos asia huolestuttaa, varaa aika lääkärille.

LUE MYÖS: Endometrioosi: Kun alavatsaan koskee

Syöpätutkija: 4 asiaa, jotka laskevat rintasyöpäriskiä


91 % rintasyöpään sairastuneista on elossa viiden vuoden kuluttua diagnoosista. Yli 800 naista kuolee rintasyöpään joka vuosi.

Lähde: Nordcan ja kaikkisyovasta.fi

Liikunta ja hengästyminen

Tutkijoiden mukaan on selvää, että liikunta ehkäisee rintasyöpää.

”Todennäköisesti se johtuu liikunnan tulehdusta ehkäisevästä vaikutuksesta, siitä että esimerkiksi insuliiniaineenvaihdunta vilkastuu. Tiedetään, että tyypin 2 diabeetikoilla on suurempi rintasyöpäriski, joten yhteys on todellinen”, sanoo professori Anne Tjønneland Tanskan syöpäyhdistyksestä. Hän suosittelee noudattamaan yleistä suositusta vähintään 30 minuuttia liikuntaa päivässä, mutta muistuttaa myös, että kannattaa liikkua reippaasti ja hikoillakin.

”Reipas sykeliikunta pari kertaa viikossa niin, että hengästyy, on hyvin tehokasta rintasyöpää vastaan”, Tjønneland sanoo.

Vältä ylipainoa keski-lässä

”Tärkeintä keski-iässä on välttää ylipainoa vaihdevuosien jälkeen”, professori Anne Tjønneland sanoo.

Yksi syistä on se, että munasarjat lakkaavat tuottamasta estrogeeniä vaihdevuosien jälkeen. Sen sijaan elimistö muuttaa osan miessukuhormoneista estrogeeniksi rasvakudoksessa – ja mitä enemmän rasvakudosta on, sitä enemmän syntyy estrogeenia.

”Korkean estrogeenitason tiedetään kasvattavan rinta- syövän riskiä.”

Mitä enemmän siis ylipainoa, sitä suurempi riski – varsinkin jos painoindeksi on yli 30. Erityisen vaarallista on jos rasvakudos sijaitsee vatsaontelossa, professori Tjønneland painottaa.

Tarkkaile alkoholinkäyttöäsi

”Rintasyövän ja alkoholin käytön välillä on selvä yhteys, ja mitä enemmän juo, sitä suurempi on riski. Kaksi annosta alkoholia päivässä juovalla naisella on 10 prosenttia suurempi riski sairastua kuin naisella, joka juo yhden alkoholiannoksen päivässä”, sanoo Anne Tjønneland, joka itse noudattaa suositusta juoda enintään 7 annosta alkoholia viikossa.

”Silloin riski on alhainen. On kuitenkin tärkeää muistaa, että mitään tarkkaa rajaa ei ole olemassa”, hän muistuttaa ja sanoo, että on parempi juoda pari lasillista viikonloppuna kuin lasillinen päivittäin.

”Jos juo joka päivä lasillisen, viikossa voi helposti livahtaa jokunen ylimääräinenkin lasillinen.”

Syö riittävästi ravintokuitua

Täysjyvätuotteet ja ravintokuitu ovat hyväksi – myös rintasyövän ehkäisyssä.

”Paras teho on osoitettu suolistosyövissä, mutta on viitteitä myös sen tehosta rintasyöpään. Osittain ravintokuitu auttaa siksi, että se auttaa painonhallinnassa, osittain pitämällä verensokerin vakaana ja hillitsemällä matalasteista tulehdusta”, professori Tjønneland kertoo. Ravitsemussuositusten mukaan suomalaisten tulisi syödä 25–35 g ravintokuitua päivässä, jonka saa muutamasta palasta täysjyvänäkkileipää.

Newsletter background