Näkemiin vaan, närästys

Liian hapokasta? Rintaa ja kurkkua korventava närästys on varsin yleinen vaiva, mutta sitä voi onneksi ehkäistä helpoilla konsteilla.

Naista närästää

Näin ehkäiset happovaivoja

Suuren ilta-aterian tai muutaman oluen jälkeen voi kurkkua poltella ikävästi, ja monelle korvennus ja happamat röyhtäykset ovat jokapäiväinen ongelma. Kerromme, miten voit tehdä elämästä vähän vähemmän hapanta – ilman lääkkeitä.

1. Älä syö myöhään

Ihanteellisinta on, että vatsa on tyhjä nukkumaan mennessä. Nauti viimeinen ateria viimeistään kolme tuntia ennen yöunia. Samalla annat sekä maksalle että ruuansulatukselle terveellisen tauon.

2. Syö vähän ja kevyesti

Lihan ja rasvan sulattamiseen tarvitaan runsaasti mahahappoja. Mitä enemmän happoja syntyy, sitä suurempi on närästyksen riski. Lihan käytön vähentäminen ja annosten pienentäminen kannattaa.

3. Syö kuitua

Ummetus lisää närästyksen riskiä, joten vältä pitkälle jalostettuja vaaleita leipiä ja leivonnaisia, ja syö sen sijaan runsaasti kasviksia, hedelmiä ja pähkinöitä. Muista huuhtoa ruoka alas runsaalla vedellä.

LUE MYÖS: Ummetusta? Näin voit päästä eroon ummetuksesta

4. Laihduta tarvittaessa

Ylipaino lisää närästysoireita. Fooddiary.fi-palvelu voi auttaa laihtumaan. Se näyttää kirjaamiesi ruokien ja liikunnan energiamäärän ja päivän energiatasapainon. Kokeile palvelua osoitteessa fooddiary.fi.

5. Lopeta tupakointi

Nikotiini heikentää sulkijalihasta, jonka tehtävänä on huolehtia, että ruoka pääsee vatsaan eivätkä mahahapot karkaa sieltä ylös. Tupakoinnin lopettaminen ehkäisee siten närästystä.

6. Rentoudu

Tutkimusten mukaan stressin ja närästyksen välillä on yhteys. Stressi pahentaa useimpia sairauksia ja vaivoja. Yritä selvittää, mistä stressisi johtuu, ja pyri vaikuttamaan sen syihin.

7. Liiku ahkerasti

Fyysinen aktiivisuus ehkäisee ummetusta ja siten myös närästystä. Vältä kuitenkin eteentaivutuksia silloin kun kärsit akuutisti närästyksestä, äläkä harrasta liikuntaa heti ruokailun jälkeen.

8. Leikkaus on viimeinen lääke

Leikkauksessa mahalaukun yläosa kiepautetaan ruokatorven alaosan ympäri, jolloin muodostuu ruokatorven omaa sulkijalihasjärjestelmää muistuttava uusi "vesilukko".

Hyvinvointia koko kesäksi KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Juostessa kuunneltava juoksuohjelma
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

Juuri nyt voit saada KUNTO PLUSsan kaikki palvelut käyttöösi koko kesäksi vain 8,95 eurolla!

TARJOUS: 3 kk 8,95 €


Newsletter background