7 terveellistä ruoka-ainetta, jotka voivat aiheuttaa närästystä

Nämä muuten mainiot herkut voivat aiheuttaa poltetta rintaan

Nainen katselee tomaatteja salaatissa.

Närästysvaara! Uskallatko herkutella näillä terveyspommeilla?

© iStock

1. Suklaa

Kielen päällä sulava suklaapala on jo ajatuksenakin ihanan rentouttava... mutta totta puhuen suklaa voi rentouttaa myös ruokatorven alaosassa olevaa sulkijalihasta, jolloin hapanta sisältöä pääsee nousemaan vatsasta ruokatorveen.

2. Avokado

...ja pähkinät ja juusto. Rasva hidastaa vatsalaukun tyhjenemistä ja voi tehdä näin olon epämukavaksi, kun paine kasvaa ylöspäin. Rasvainen ruoka voi myös heikentää sulkijalihaksen toimintaa. Valitettavasti hyvätkään rasvat eivät saa vatsassa tässä asiassa erityiskohtelua, joten nämä herkut kannattaa nauttia jo aamupäivällä, jotta ne eivät aiheuta närästystä nukkumaan mennessä.

3. Tulinen ruoka

Tuliset herkut, kuten chilillä maustetut ruuat, voivat aiheuttaa poltetta jälkeenkinpäin. Tällöin kannattaa jättää ne kokonaan sikseen vähäksi aikaa ja palauttaa niitä vähitellen ruokavalioon miedompina versioina.

4. Tomaatti

Nämä pienet punaiset terveyspommit ovat valitettavasti myös melko hapokkaita ja voivat etenkin tyhjään vatsaan nautittuna aiheuttaa närästysoireita.

5. Sipuli ja valkosipuli

Närästyttäjien klassikot sipuli ja valkosipuli ovat vältettävien ruoka-aineiden listan vakiotavaraa.

6. Appelsiini

Appelsiinit ja muut sitrushedelmät voivat happamuutensa vuoksi ärsyttää vatsaa, joten närästyksestä kärsivien kannattaa nauttia niitä maltilla.

7. Piparminttu

Piparminttu tuntuu ajatuksena viilentävältä ja raikkaalta, mutta valitettavasti sekin on päässyt listalle painavasta syystä. Piparminttu nimittäin voi rentouttaa ruokatorven sulkijalihasta – tunnetuin seurauksin.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background