© iStock

9 neuvoa flunssan välttämiseksi

Seuraavia yhdeksää neuvoa voi käyttää täsmäaseina taistelussa flunssaa vastaan. Niiden avulla immuunipuolustus pysyy iskussa.

keskiviikko 10. marraskuuta 2010 teksti KUNTOPLUS

1. Ole myönteinen

Ilo, myönteinen elämänasenne ja rento asenne ovat tehokas suoja vilustumista vastaan. Virukset saavat harvemmin jalansijaa elimistössä, kun mieli on iloinen. Kielteinen ajattelu, stressi ja synkeä asenne elämään puolestaan murentavat immuunipuolustusta.

2. Vietä aikaa ystävien kanssa

Mitä enemmän ystäviä, sitä vähemmän vilustumisia. Ihmiset, joilla on vain 1–3 hyvää ystävää sairastuvat flunssaan neljä kertaa seammin kuin ne, joilla on useampia läheisiä ystäviä. Ilmeisesti hyvä sosiaalinen verkosto vahvistaa immuunipuolustusta ja siten myös vastustuskykyä flunssaviruksia vastaan.

3. Liiku riittävästi

Liikunnalla vastustuskyky vahvistuu ja flunssat pysyvät paremmin loitolla. Vaikutus todettiin tutkimuksessa, jossa ryhmä naisia kuntoili 45 minuuttia useana päivänä viikossa. He sairastuivat flunssaan puolta harvemmin kuin vertailuryhmä.

Ulos on hyvä lähteä, koska viileä ilma vahvistaa limakalvoja. Rankka treenaaminen voi kuitenkin heikentää puolustuskykyä seuraaviksi päiviksi.

Tukkoinen nenä ja kipu poskipäiden alueella voivat johtua poskiontelontulehduksesta. Katso, millä muilla tavoin poskiontelontulehdus voi oireilla sekä miten sitä voi hoitaa.

4. Pese kädet ja varo pärskijöitä

Flunssa tarttuu ensisijaisesti käsiten välityksellä. Siksi kädet on pestävä usein. Hengitystä kannattaa pidättää, jos joku aivastaa päin.

5. Pidä jalat lämpiminä

Kun koehenkilöt pitivät jalkoja vadissa, jossa oli kylmää vettä, he sairastuivat kolme kertaa useammin kuin jalat lämpiminä pitäneet. Muista siis lämpimät jalkineet.

6. Syö terveellisesti ja monipuolisesti

Kasvikset ja hedelmät tarjoavat laajan kirjon vitamiineja, kivennäisaineita ja muita terveellisiä kasviperäisiä ainesosia, jotka tehostavat immuunipuolustusta. Muista myös mausteet kuten inkivääri ja valkosipuli ja vihreä tee, joka on täynnä antioksidantteja.

Haluatko vahvistaa vastustuskykyä ja pitää lentsut loitolla? Kokeile näitä kahdeksaa ruoka-ainetta.

7. Täytä D-vitamiinivarastot

D-vitamiini on tärkeää immuunipuolustukselle. D-vitamiinin puutos vaivaa etenkin talvella, kun aurinko ei paista riittävästi, jotta iho tuottaisi vitamiinia. Huolehdi D-vitamiininsaannista. Suuret C-vitamiiniannokset eivät sen sijaan ehkäise flunssaa, mutta voivat lyhentää flunssan kestoa.

8. Vältä stressiä

Kun kaksi ihmistä hengittää saman määrän flunssaviruksia, heistä stressaantuneempi on suuremmassa vaarassa sairastua. Stressi ja kiire heikentävät vastustuskykyä, jolloin virus pääsee leikiten niskan päälle.

9. Lopeta tupakointi

Tupakointi kaksinkertaistaa flunssariskin. Tupakointi heikentää immuunipuolustusta, ja savu vahingoittaa limakalvoja, jolloin virus pääsee pesiytymään niihin helpommin. Lisäksi tupakointi heikentää yleiskuntoa ja altistaa siten sairauksille.

Onko tauti kaatanut vuoteeseen ja epäilet keuhkokuumetta? Kokosimme kysymyksiä ja vastauksia viheliäisestä taudista.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee