9 neuvoa flunssan välttämiseksi

Seuraavia yhdeksää neuvoa voi käyttää täsmäaseina taistelussa flunssaa vastaan. Niiden avulla immuunipuolustus pysyy iskussa.

1. Ole myönteinen

Ilo, myönteinen elämänasenne ja rento asenne ovat tehokas suoja vilustumista vastaan. Virukset saavat harvemmin jalansijaa elimistössä, kun mieli on iloinen. Kielteinen ajattelu, stressi ja synkeä asenne elämään puolestaan murentavat immuunipuolustusta.

2. Vietä aikaa ystävien kanssa

Mitä enemmän ystäviä, sitä vähemmän vilustumisia. Ihmiset, joilla on vain 1–3 hyvää ystävää sairastuvat flunssaan neljä kertaa seammin kuin ne, joilla on useampia läheisiä ystäviä. Ilmeisesti hyvä sosiaalinen verkosto vahvistaa immuunipuolustusta ja siten myös vastustuskykyä flunssaviruksia vastaan.

3. Liiku riittävästi

Liikunnalla vastustuskyky vahvistuu ja flunssat pysyvät paremmin loitolla. Vaikutus todettiin tutkimuksessa, jossa ryhmä naisia kuntoili 45 minuuttia useana päivänä viikossa. He sairastuivat flunssaan puolta harvemmin kuin vertailuryhmä.

Ulos on hyvä lähteä, koska viileä ilma vahvistaa limakalvoja. Rankka treenaaminen voi kuitenkin heikentää puolustuskykyä seuraaviksi päiviksi.

Tukkoinen nenä ja kipu poskipäiden alueella voivat johtua poskiontelontulehduksesta. Katso, millä muilla tavoin poskiontelontulehdus voi oireilla sekä miten sitä voi hoitaa.

4. Pese kädet ja varo pärskijöitä

Flunssa tarttuu ensisijaisesti käsiten välityksellä. Siksi kädet on pestävä usein. Hengitystä kannattaa pidättää, jos joku aivastaa päin.

LUE MYÖS: Flunssa – mitä sille voi tehdä?

5. Pidä jalat lämpiminä

Kun koehenkilöt pitivät jalkoja vadissa, jossa oli kylmää vettä, he sairastuivat kolme kertaa useammin kuin jalat lämpiminä pitäneet. Muista siis lämpimät jalkineet.

6. Syö terveellisesti ja monipuolisesti

Kasvikset ja hedelmät tarjoavat laajan kirjon vitamiineja, kivennäisaineita ja muita terveellisiä kasviperäisiä ainesosia, jotka tehostavat immuunipuolustusta. Muista myös mausteet kuten inkivääri ja valkosipuli ja vihreä tee, joka on täynnä antioksidantteja.

Haluatko vahvistaa vastustuskykyä ja pitää lentsut loitolla? Kokeile näitä kahdeksaa ruoka-ainetta.

7. Täytä D-vitamiinivarastot

D-vitamiini on tärkeää immuunipuolustukselle. D-vitamiinin puutos vaivaa etenkin talvella, kun aurinko ei paista riittävästi, jotta iho tuottaisi vitamiinia. Huolehdi D-vitamiininsaannista. Suuret C-vitamiiniannokset eivät sen sijaan ehkäise flunssaa, mutta voivat lyhentää flunssan kestoa.

8. Vältä stressiä

Kun kaksi ihmistä hengittää saman määrän flunssaviruksia, heistä stressaantuneempi on suuremmassa vaarassa sairastua. Stressi ja kiire heikentävät vastustuskykyä, jolloin virus pääsee leikiten niskan päälle.

9. Lopeta tupakointi

Tupakointi kaksinkertaistaa flunssariskin. Tupakointi heikentää immuunipuolustusta, ja savu vahingoittaa limakalvoja, jolloin virus pääsee pesiytymään niihin helpommin. Lisäksi tupakointi heikentää yleiskuntoa ja altistaa siten sairauksille.

LUE MYÖS: Hoida huuliherpes nopeasti

Onko tauti kaatanut vuoteeseen ja epäilet keuhkokuumetta? Kokosimme kysymyksiä ja vastauksia viheliäisestä taudista.

Tämän hetken suosituimmat
Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Lisää aiheesta: Ennaltaehkäisy
Ennaltaehkäisy

Mistä vatsakipu johtuu?

Ennaltaehkäisy

Perinnölliset sairaudet: 5 harkittavaa ennen testiä

Ennaltaehkäisy

Näin hoidat hampaitasi hyvin koko elämäsi

Ennaltaehkäisy

51-vuotiaalla Birgitalla on MS-tauti: Kaikella tekemisellä on hintansa

Ennaltaehkäisy

MS-tauti – 7 tyypillistä ensioiretta

Ennaltaehkäisy

Paras tapa jolla saa kynsisienen pois

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Ennaltaehkäisy

Vaivaisenluut – lievitystä kipuun

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky vahvaksi – 5 hyvää neuvoa

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky – mikä se on ja miten se toimii?

Ennaltaehkäisy

Miksi päänahka kutiaa?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun