Kun flunssa iskee

Kun flunssa on kunnolla iskenyt, voi enää lievittää oireita. Seuraavassa 8 vinkkiä, joilla helpotat oloa.

keskiviikko 10. marraskuuta 2010 teksti KUNTOPLUS

1. Unohda yskänlääke ja antibiootit

Vaikka ehkä tekisi mieli tunkea itsensä täyteen antibiootteja ja yskänlääkettä, se on silkkaa rahan tuhlausta.
Lääkkeillä ei ole juuri vaikutusta.

2. Kuumaa ja mausteista

Kaikenlaiset kuumat juomat voivat lievittää vilustumisoireita, koska kuuma juotava ohentaa eritteitä ja helpottaa tukkoista oloa. Happamat juomat, esimerkiksi sitruunajuomat toimivat parhaiten. Myös mausteiset ruuat ja lämmin keitto tepsivät.

3. Auringonhattu-uutetta

Auringonhattu-uutetta sisältävät luontaislääkkeet ja ravintolisät näyttävät tutkimusten mukaan lyhentävän flunssan kestoa vuorokaudella.

Auringonhattua ei pidä kuitenkaan käyttää, jos sairastaa tyypin 1 diabetesta, MS-tautia, leukemiaa tai nivelreumaa. Uutetta ei tule ottaa ennakoivasti eikä käyttää yli 1–2 viikkoa. Lapset voivat olla yliherkkiä auringonhatulle.

4. C-vitamiinia

C-vitamiini voi lyhentää oireiden kestoa puolella vuorokaudella, kun annos on noin gramman vuorokaudessa tai enemmän. C-vitamiinia
saa appelsiineista, mutta gramman päiväannokseen tarvitaan myös ravintolisiä. Kovaan fyysiseen rasitukseen joutuvilla, esimerkiksi
kestävyysurheilijoilla, C-vitamiini voi myös ehkäistä flunssaa.

5. Valkosipuli

Valkosipuli voi vahvistaa vastustuskykyä ja immuunipuolustusta. Se voi myös hieman lyhentää flunssan kestoa. Vaikutus todettiin tutkimuksessa, jossa testattiin valkosipulijauhepuristeita.

6. Itsensä helliminen

Vanhan neuvon mukaan flunssa lähtee potemalla. Kun muistaa levätä ja hoitaa itseään, olo on parempi sairastaessa ja sen jälkeen. Itseään ja kurkkuaan voi helliä lisäämällä teehen hunajaa, kaakaoon kermavaahtoa tai nauttimalla herkullista kanakeittoa. Tärkeintä on, että juo lämmintä ja tuntee olonsa mahdollisimman mukavaksi.

7. Kevyttä liikunta

Liikkua sopii myös lievästi vilustuneena, mutta ylen määrin ei pidä rehkiä. Jos flunssaan liittyy pientä kuumetta, rankaa liikunta pahentaa oloa. Liikunnan etu on, että tukkoinen nenä aukeaa. Mukaan kannattaa ottaa nenäliinoja, koska nenä voi alkaa valua runsaasti.

8. Nuhatipat

Kun nenä on tukossa ja päätä särkee, kannattaa käyttää nuhasuihketta tai -tippoja. Ne avaavat nenän hengitysteitä ja vähentävät liman muodostumista, jolloin olo helpottuu nopeasti. Tuotteita saa apteekista ilman reseptiä. Ne voivat myös estää flunssan leviämisen poskionteloihin ja välikorvaan, kun ilma pääsee kulkemaan esteettä. Valmisteita saa käyttää vain noin viikon yhtäjaksoisesti, muuten vaikutus voi olla päinvastainen. Oireet voivat pahentua entisestään, jos limakalvot tottuvat valmisteeseen.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä hedelmä on suosikkisi?

KUNTO PLUS suosittelee