Lue myös

Kasviscurrypata

Kasviscurry

Nainen hampurilainen kädessään
Vaihda liha

kasviperäisiin proteiininlähteisiin.

© J. Helbig

Vähemmän punaista lihaa

Yhä useampi vähentää tai haluaisi vähentää lihan ja varsinkin punaisen lihan syöntiä. Punainen liha kuormittaa ilmastoa ja altistaa monille vakaville sairauksille, joten sen käyttöä on syytäkin vähentää. Miten lihan vähentämisessä pääsisi alkuun ja mitä hyötyä siitä on?

maanantai 13. huhtikuuta 2020 teksti I. Eriksen ja T. Sandorf

Lihan suosio laskussa?

Lihapullat, makaronilaatikko, spagetti ja jauhelihakastike... Lihaan perustuvat ruoat ovat perinteisesti olleet hyvin suosittuja Suomessa, mutta lähitulevaisuudessa kenties yhä useampi korvaa lihan kasviperäisillä proteiinilähteillä. 

Kulutustutkimusten mukaan lihattomien kotitalouksien määrä on kasvanut Suomessa vuodesta 2012 lähtien. Samaan aikaan kuitenkin on kasvanut myös lihan kulutus, joka on nyt noin 81 kiloa luullista lihaa vuodessa henkeä kohti. 

Kun yhä useampi valitsee kasvisruoan mutta lihan kokonaiskulutus kasvaa silti, se tarkoittaa, että jotkut syövät todella runsaasti lihaa. Tavoitteena ei olekaan tehdä kaikista kasvissyöjiä tai vegaaneja, vaan saada kaikki, jopa suurkuluttajat, edes vähentämään lihan määrää ruokavaliossa. 

Kulutustutkimusten mukaan 5,3 prosentissa suomalaisista kotitalouksista ei käytetty lainkaan lihaa vuonna 2012, mutta vuonna 2016 määrä oli jo 8 prosenttia.

Pidätkö kasvisruokapäivää? Herkullisia reseptejä löydät täältä 

Punaista lihaa vain kerran viikossa

Yksi lihansyöntiä vähentäneistä on Maria, jonka perheeseen kuuluvat mies ja miehen 12- ja 15-vuotiaat tyttäret. 

Perhe päätti yhdessä luopua lihasta ja syödä vain kasviksia, kalaa ja äyriäisiä, mutta reilun kuukauden mittainen kokeilu tuntui kuitenkin liian työläältä. 

"Tuntui, että jouduimme luopumaan liian paljosta, ja ruokavalion noudattaminen oli erityisen vaikeaa sosiaalisissa tilanteissa ja ulkona syödessä. Nyt syömme kasvisruokaa parina kolmena päivänä viikossa. Lisäksi syömme parina päivänä viikossa broileria tai kalaa ja punaista lihaa vain kerran viikossa. Olemme pyrkineet korvaamaan myös leivänpäälliset lihattomilla vaihtoehdoilla, joten olemme lakanneet ostamasta leikkeleitä", Maria kertoo. 

Marian perheen ratkaisu vähentää punaisen lihan syöntiä ja lopettaa lihavalmisteiden käyttö on juuri oikea. Punainen liha ja lihavalmisteet ovat nimittäin terveyden ja ympäristön kannalta huonoimmat valinnat.

Näin syöt ilmastoystävällisesti


Liha pitää pintansa

Kymmenessä vuodessa suomalaisten syömän lihan määrä on kasvanut ja vihannesten kulutus vähentynyt.


Syöpäriski pienenee 

Punainen liha ja erityisesti lihavalmisteet kasvattavat useiden vakavien sairauksien riskiä – näiden joukossa ovat myös monet syövät

Suuret määrät punaista lihaa ja lihavalmisteita näyttävät vaikuttavan haitallisesti terveyteen. Tämä ei tarkoita, että jokaisen olisi ryhdyttävä kasvissyöjäksi tai vegaaniksi tai ettei silloin tällöin uskaltaisi syödä pihviä, mutta jokaisen kannattaa miettiä, voisiko osan punaisesta lihasta korvata vaikka broilerilla, sillä sen syöntiin ei liity samanlaista terveysriskiä kuin punaiseen lihaan. Lihavalmisteiden käyttöä kannattaa vähentää radikaalisti tai lopettaa se kokonaan. 

Jos haluaa edelleen syödä leikkeleitä ja makkaraa, kannattaa valita nitriititön vaihtoehto, sillä nitriitin epäillään kasvattavan syöpäriskiä. 

Terveyden ja ilmaston kannalta pahimmat

Vähennä tai lopeta kokonaan punaisen lihan ja lihavalmisteiden käyttö.

Punainen liha – Nelijalkaisista eläimistä saatava liha tai niiden lihasta eri tavoin tehdyt lihavalmisteet.

  • Naudanliha 
  • Vasikanliha 
  • Porsaanliha 
  • Lampaanliha 
  • Riista

Lihavalmisteet – Suolaamalla, savustamalla tai muilla tavoin maun ja säilyvyyden parantamiseksi jalostetut lihatuotteet.

  • Leikkeleet – lauantaimakkara, palvikinkku, maksamakkara, broileri­ ja kalkkunaleikkeleet yms.
  • Makkarat – kaikenlaisesta lihasta tehdyt makkarat
  • Pekoni – sekä sianliha­ että kalkkunapekoni
  • Valmisruoat – esim. säilykkeet, einespitsat, valmisateriat – myös pakasteet
  • Suuret lihajalosteet – esim. joulukinkut ja joulurullat
  • Pikaruoka – hotdogit, lihaa sisältävät pitsat, kebabit, kananugetit yms. 

14 grammaa lihaa päivässä

– tai yksi pieni pihvi viikossa. Tämä on asiantuntijoiden suositus ilmastoystävälliseksi määräksi lihaa.


Yksi pieni pihvi viikossa

Lihansyöntiä tulisi vähentää myös ilmastosyistä, sillä lihantuotanto kuormittaa ilmastoa. Pahimmat kuormittajat ovat naudanlihan ja lampaanlihan tuotanto. Sianlihan tuotanto kuormittaa ilmastoa paljon vähemmän, ja pienin hiilijalanjälki liha-alalla on broilerintuotannolla. 

Asiantuntijoiden mukaan lihansyöntiä olisi vähennettävä radikaalisti. Viime vuonna tutkijat 16 maasta esittivät suosituksensa terveyttä edistäväksi ja ilmastoystävälliseksi ruokavalioksi, ja siihen sisältyi vain 14 grammaa lihaa päivässä, mikä vastaa yhtä pientä pihviä viikossa. 

Marian perhe noudattaa jo nyt pitkälti suosituksen mukaista mallia. Hän on löytänyt oman tapansa pitää lihankulutus aisoissa. 

"Ostamme lihaa vain kauppahallista tai suoraan tuottajalta eli pyrimme ostamaan vähemmän mutta parempaa. Laadukkaampaan lihaan käytetty raha kuittaantuu kasvisruokapäivinä, sillä kasvikset ovat paljon lihaa edullisempia", Maria selittää.


VINKKI! Kasviksia on helppo lisätä useimpiin liharuokiin, kuten pyörykkätaikinaan tai jauhelihakastikkeeseen, jolloin lihan määrää ruuassa voi vähentää.

Varaa vähentää

Vaikka kasvissyönti tai lihattomien päivien pitäminen näyttäisikin olevan kasvussa, osa ihmisistä syö yhä enemmän lihaa, ja heillä on pitkä matka yhteen pieneen pihviin viikossa. 

Suomalainen kuluttaa siis vuodessa keskimäärin 81 kiloa luullista lihaa, josta syötäväksi päätyy luiden ja muun hävikin jälkeen noin puolet. Kokonaismäärä on pysynyt viime vuodet vakaana, kun naudanlihan kulutus on pysynyt tasaisena, sianlihan suosio on hieman laskenut ja siipikarjan kulutus on puolestaan kasvanut voimakkaasti. Suomalaiset ovat keskimäärin lähellä ravitsemussuositusten lukuja, joiden mukaan punaista lihaa ja lihavalmisteita tulisi syödä enintään 500 grammaa viikossa.

Ei kannata pelätä, että ruokavaliosta jäisi uupumaan jotain olennaista, vaikka vähentäisikin lihan kulutusta. Liha sisältää toki runsaasti proteiinia sekä vitamiineja ja kivennäisaineita, mutta niiden saantisuositukset täyttyvät kyllä vähemmälläkin lihansyönnillä. Ravitsevan ruokavalion koostaminen on mahdollista myös täysin ilman lihaa, kunhan kiinnittää huomiota tiettyjen ravintoaineiden saantiin. 

Ilmasto kiittää lihan korvaamisesta kasviksilla, sillä kasvikset kuormittavat ilmastoa paljon lihaa vähemmän. Myös kala ja muut merenelävät ovat hyvä vaihtoehto lihalle, varsinkin kun käyttää tuoretta kalaa, jolloin energiaa ei kulu kalan pakastamiseen. 

Marian perheessä kasvisten ja kalan määrä on kasvanut, kun lihansyöntiä on vähennetty. 

"Syömme nyt enemmän kalaa ja äyriäisiä, ja erityisesti kasvisten käyttö on lisääntynyt. Ruoasta saa täyttävää, kun käyttää runsaasti vaikkapa kaalia ja palkokasveja. Me suosimme eritoten kikherneitä. Vaihtelua saa myös lihaa korvaavia kasviproteiineja käyttämällä." 

Ota haltuun perusfaktat lihankorvikkeista

Ihminen on tapojensa orja

Niukasti kasviksia sisältävän ruokavalion vaihtaminen reilusti palkokasveja ja muita runsaskuituisia kasviksia sisältävään ruokavalioon voi aluksi panna suoliston koetukselle ja aiheuttaa aluksi turvotusta ja ilmavaivoja. Suolisto tottuu kuitenkin muutokseen pian, ja voi olla, että jonkin ajan kuluttua vatsaongelmia aiheuttaakin jo lihansyönti. 

"Yhdellä viikolla söimme usein ulkona, ja lihaa tuli syötyä neljänä päivänä. Olin sillä viikolla todella väsynyt ja turvoksissa, mutta en ensin keksinyt syytä siihen. Sitten hoksasin, että olin syönyt paljon enemmän lihaa kuin yleensä", Maria kertoo. 

Hän lisää vielä, että uudet ruokailutottumukset ovat näkyneet myönteisesti myös vaa'alla. Muutokseen tottuminen vie aina oman aikansa, ja lihan vähentämisessä kyseessä on ennen kaikkea asennemuutos. 


Lähteitä: Luke, THL, Tilastokeskus


Juttu on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 16/2019.


Vähemmän lihaa, enemmän kasviksia

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mitä terveysneuvoa sinun on vaikeinta noudattaa?


KUNTO PLUS suosittelee