Kookosöljyä ja kookospähkinöitä
Kookosöljy

Onko kookosöljy terveellistä vai ei? Lue vastaus tähän ja muihin kysymyksiin alta.

© iStock

Totuus kookosöljystä

Kookosöljyn sanotaan tekevän ihmeitä iholle ja hiuksille, ja jotkut pitävät sitä terveellisenä vaihtoehtona voille. Onko kookosöljy todella parempaa kuin muut öljyt, ja onko se ylipäätään terveellistä? Kerromme, mitä hehkutetun öljyn vaikutuksista voidaan varmuudella sanoa.

keskiviikko 5. elokuuta 2020 teksti M. Kreutzer

Miksi kookosöljy on niin suosittua?

Keittiöihin kookospähkinän valkeasta hedelmälihasta tehty kookosöljy löysi tiensä ruokatrendien mukana: monen suhde rasvaan on muuttunut, ja toisaalta moni pyrkii syömään entistä kasvispainoitteisemmin ja luonnonmukaisesti. 

Joissain piireissä kookosöljyä pidetään suorastaan terveellisenä. Kookosöljyn väitetään muun muassa auttavan poistamaan elimistöstä ylimääräistä rasvaa ja tekevän hyvää verenkierrolle. 

Niinpä kookosöljypurnukat ovat ilmestyneet kauppojen hyllyille avokadoöljyn, peston, tahinin ja hummuksen rinnalle.


2,5 %

maailman kaikesta kasviöljytuotannosta on kookosöljyä. Osuus on suosiosta huolimatta melko vähäinen.


Onko kookosöljy terveellistä? 

Kookosöljyn etuja ovat rummuttaneet erityisesti itseoppineet terveysgurut ja luontaistuotekauppiaat, kun taas Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Sydänliitto ja THL ovat antaneet vain varovaisia kommentteja kookosöljyn terveellisyydestä.

Viralliselta taholta ei ole puolella sanallakaan mainittu, ett√§ kookos√∂ljy olisi terveellist√§ esimerkiksi paistamisessa tai ett√§ se olisi tulvillaan terveellisi√§ ainesosia ‚Äď puhumattakaan muista v√§itteist√§, jotka oikeuttaisivat kookos√∂ljyn terveellisyysv√§itt√§m√§t.¬†

Viranomaiset ovat sanoneet yksinkertaisesti ja selkeästi, että kookosöljy sisältää niin paljon tyydyttynyttä rasvaa, ettei sen käyttöä voi suositella. 


"Kookosöljy on lähes kokonaan tyydyttynyttä rasvaa, samoin palmu- ja palmuydinöljyt. Näiden rasvojen käyttöä ei suositella."

Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Mitä mieltä asiantuntijat ovat kookosöljystä?

Kookosöljyn puolustajat ovat epäilemättä sitä mieltä, että viranomaisten näkemykset ovat vanhentuneita eikä virastoissa vielä ole havaittu, että kookosöljy onkin paljon terveellisempää kuin muut tyydyttyneet rasvat, kuten esimerkiksi voi ja kerma. 

On kuitenkin tärkeää muistaa, että kriittinen suhtautuminen kookosöljyyn ei ole yksinomaan suomalaisten viranomaisten näkemys. Myös Yhdysvaltain sydänterveyden asiantuntijayhdistys American Heart Association toteaa täysin yksiselitteisesti, että kookosöljy on epäterveellistä verenkiertoelimistölle, ja tätä mieltä ovat myös monet luotettavat tutkimukset, joita on tehty muun muassa Harvardin ja Kööpenhaminan yliopistoissa. 

Kookosöljy on ravitsemukselliselta arvoltaan parhaimmillaankin vain terveydelle hyödytöntä ja pahimmillaan suorastaan vaarallista. 

Kookosöljyssä on paljon tyydyttynyttä rasvaa

Kookosöljy on lähes kokonaan tyydyttynyttä rasvaa. Alta näet tyydyttyneen rasvan määrän joissakin tavallisissa rasvoissa.

Onko kookosöljy terveellisempää kuin voi?

Asiantuntijoita askarruttaa erityisesti kookosöljyn vaikutus verenkiertoon. Useissa perusteellisissa tutkimuksissa on nimittäin havaittu, että pitkäaikaisesti kookosöljyä käyttäneiden henkilöiden veren haitallisen kolesterolin määrä on koholla. 

Tutkimuksissa, joissa koehenkilöt olivat nauttineet vastaavan määrän voita, heidän kolesteroliarvonsa kohosivat hitusen vähemmän kuin kookosöljyä nauttineilla. Jos koehenkilöt nauttivat oliivi- tai auringonkukkaöljyä kookosöljyn sijaan, arvot olivat huomattavasti alhaisemmat.

Miksi kookosöljyä ei tulisi käyttää?

Tuloksiin vaikuttavat toki monet tekijät tutkimuksen suunnittelusta koehenkilöiden geeniperimään ja tutkimusolosuhteisiin, mutta myös tarjotun öljyn laatu. 

Kuitenkin jopa niissä tutkimuksissa, joissa koehenkilöt ovat saaneet kylmäpuristettua kookosöljyä, ovat tulokset olleet masentavia. Kattavan kookosöljytutkimuksen tehnyt uusseelantilainen tutkijat toteaakin:


‚ÄĚEmme ole l√∂yt√§neet ainuttakaan syyt√§, miksi kookos√∂ljy poikkeaisi muista tyydyttyneist√§ rasvoista ja miksi sit√§ voisi suositella k√§ytett√§v√§ksi.‚ÄĚ


Kuinka paljon kookosöljyä voi syödä päivässä?

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan tyydyttynyt rasva saisi muodostaa enintään 10 prosenttia päivittäisestä energiansaannista. 

Se tarkoittaa sitä, että päivässä saa käyttää alle 25 g kookosöljyä, ja silloinkin kookosöljyn on oltava ainoa tyydyttynyt rasva, jota päivän mittaan syö. 

Jos kookosöljyä käyttää paistamiseen ja vaikkapa leivontaan, ja syö vielä lisäksi lihaa ja maitotuotteita, viranomaisten suosittama tyydyttyneiden rasvojen saannin yläraja ylittyy hyvin nopeasti, koska lähes 90 prosenttia kookosöljystä on silkkaa tyydyttynyttä rasvaa. 

Voiko kookosöljyä käyttää paistamiseen?

Rypsi- tai rapsiöljy on paljon parempi valinta paistoöljyksi, sillä se kestää huomattavasti paremmin kuumentamista ja sopii siksi sekä paistamiseen että grillaamiseen. 

Jos hinta ei haittaa, voi paistamiseen käyttää (kallista) avokadoöljyä, jonka savuamispiste on vieläkin korkeampi. Savuamispiste on se lämpötila, jossa öljy palaa ja sen kemiallinen koostumus alkaa muuttua haitalliseksi. 

Vaikka kookos√∂ljy√§ v√§itet√§√§n hyvin l√§mp√∂kest√§v√§ksi, ovat tutkimukset osoittaneet, ett√§ sen savuamispiste on jopa 10‚Äď15 prosenttia alhaisempi kuin esimerkiksi rapsi- tai oliivi√∂ljyll√§ ‚Äď ja melkein 40 prosenttia alempi kuin avokado√∂ljyll√§.¬†

Lue my√∂s: √Ėljyopas: 9 terveellisint√§ √∂ljy√§ ruuanlaittoon¬†

Onko kookoksen hedelmäliha yhtä epäterveellistä kuin kookosöljy?

Kookosöljyä voi toki silloin tällöin käyttää paistamiseen, jos haluaa sen makua ruokiin, mutta terveysarvoa sillä ei ole. Jos rakastaa kookoksen makua, on paljon terveellisempää syödä hedelmälihaa sellaisenaan. 

Hedelmälihassa on heikompilaatuisen rasvan vastapainoksi sentään myös ravintokuitua, proteiinia, vitamiineja ja kivennäisaineita.

Tuore kookos
Kookoksen hedelmälihaa

Kookospähkinän hedelmälihassa on runsaasti kuitua ja rasvaa, mutta myös pieniä määriä stressinsietokykyä edistävää B-vitamiini niasiinia sekä kaliumia ja rautaa.

© iStock

V√§itteit√§ kookos√∂ljyst√§ ‚Äď mik√§ on totta ja mik√§ tarua?

Väite 1: Kookosöljy on voita terveellisempää  

TARUA!

Kookosöljyssä on enemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin voissa, mikä lisää verisuonten kalkkeutumisen riskiä. Soseutettu avokado voileivälle ja rypsiöljy paistamiseen ovat terveellisempiä vaihtoehtoja.

Väite 2: Kookosöljy on hyvää sydämelle ja verenkiertoelimistölle

TARUA!

Useat tutkimukset ovat todistaneet, ettei kookosöljy paranna kolesteroliarvoja. Parhaassakin tapauksessa se on hyödytöntä ja pahimmassa tapauksessa suorastaan haitallista verenkiertoelimistölle.

Väite 3: Kaikki tyydyttynyt rasva on samanlaista 

TARUA!

Rasvahapoissa on eroja. Esimerkiksi paljon steariinihappoa sisältävä kaakaovoi saattaa olla haitatonta verenkierrolle, mutta lauriinihappoa pursuava kookosöljy kyllä kohottaa kolesteroliarvoja.


Jopa 80 %

suomalaisista syö suosituksia enemmän tyydyttynyttä rasvaa. Tyydyttyneen rasvan liikasaanti (yli 10 prosenttia päivittäisestä energiansaannista) lisää elintapasairauksien, kuten sydän-­ ja verisuonitautien riskiä.


Väite 4: Kookosöljyissä on eroja

TOTTA!

Kuten oliiviöljyissä, myös kookosöljyissä on suuria eroja. Erot syntyvät niin kasvien kasvuolosuhteista kuin valmistustavoistakin. 

Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että kylmäpuristettu neitsytkookosöljy on laadukkainta ja munkkirasvana tunnettu kookosrasva heikkolaatuisinta.

Väite 5: Kookosöljyä voi valmistaa kookospähkinän eri osista 

TOTTA! 

√Ėljy√§ voidaan tehd√§ kookosp√§hkin√§n hedelm√§lihasta, kookosmaidosta tai niiden j√§√§nteist√§. K√§yt√§nn√∂ss√§ se yleens√§ puristetaan kuivatusta valkeasta hedelm√§lihasta.

Väite 6: Kookosöljyllä friteeraamista pitää välttää 

TOTTA!

Kookosöljy ei ole paras valinta uppopaistamiseen, sillä se ei kestä kuumennusta korkeisiin lämpötiloihin. Kuumana siitä saattaa irrota syöpää aiheuttavia ainesosia.

Mitä eroa on kookosöljyllä ja kookosrasvalla?

Kookosöljy ja kookosrasva eivät ole sama asia, vaikka molemmat tehdään kookoksesta.  

KOOKOS√ĖLJY¬†

  • Kookos√∂ljy on kookosp√§hkin√§n hedelm√§lihasta puristettua p√§√§osin tyydyttynytt√§ rasvaa eli √∂ljy√§. Kylm√§puristetussa kookos√∂ljyss√§ ovat tallella vitamiinit ja antioksidantit. Jopa kylm√§puristettujen √∂ljyjen koostumuksessa voi silti olla eroja valmistusmenetelm√§st√§ riippuen.¬†

KOOKOSRASVA 

  • My√∂s munkkirasvana tunnettu kookosrasva valmistetaan kookos√∂ljyn tuotannossa t√§hteeksi j√§√§neist√§ kookoshedelm√§n osista teollisesti. Siksi rasvasta puuttuvat kookoksen aromiaineet, ja ravitsemuksellisesti siit√§ puuttuvat nekin v√§h√§t ravintoaineet, joita kylm√§puristetussa kookos√∂ljyss√§ viel√§ on tallella. T√§m√§ johtuu siit√§, ett√§ kookosp√§hkin√§n vitamiinit ja antioksidantit ovat kadonneet hedelm√§n k√§sittelyn eri vaiheissa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee