Terveellisin tapa valmistaa perunoita

Perunoita ei kannata hylätä ainakaan hiilareiden pelossa – niin paljon terveellisiä vitamiineja niissä on. Valmistustapa vaikuttaa kuitenkin siihen, miten terveellistä ruokaa perunasta saa.

Mies kuorii perunoita

Miksi perunaa kannattaa popsia ilolla

Perunaa on pidetty lihottavana, koska siinä on runsaasti tärkkelystä. Itse asiasssa peruna kuitenkin täyttää erinomaisesti varsin vähin kalorein, minkä lisäksi tämä parjattu juures sisältää paljon tärkeitä ravintoaineita.

Peruna sisältää esimerkiksi niin paljon C-vitamiinia, että 250 g perunaa riittää täyttämään puolet päivän C-vitamiinitarpeesta. Peruna on myös ­B-vitamiinin lähde ja sisältää lisäksi kaliumia ja rautaa. Perunan terveellisyys riippuu kuitenkin myös siitä, miten sen valmistaa.

LUE MYÖS: Peruna – faktat kuntoon käytetyimmästä kasviksesta.

Ranskalaiset tai perunalastut eivät tietenkään edistä terveyttä. Ohessa kerromme, millä tavoin valmistettuina perunat ovat terveellisimmillään.

Neljä keskikokoista perunaa

Neljästä keskikokoisesta perunasta saa 3,5 g kuitua, reilusti yli 10 % suositellusta päiväannoksesta (25 g).

© iStock

LUE MYÖS: Onko makeutusaine aspartaami vaarallista, ja minkä verran sitä uskaltaa käyttää?

Perunaa terveellisimmillään

Syö kuorineen

Eniten B- ja C-vitamiinia on perunoiden kuorissa ja juuri kuoren alla. Perunan kuorissa on myös runsaasti hyvää tekevää kuitua, joten terveellisimmillään potut ovat, kun vain harjaat ne mahdollisimman puhtaiksi.

Laita likoon

Jos haluat paistaa perunat pannulla tai uunissa, paloiteltuja perunoita kannattaa liottaa 20 min ennen valmistusta. Liotus vähentää syöpävaarallista akryyliamidia, jota perunoihin kehittyy yli 120 asteessa.

Anna jäähtyä

Jäähtyneenä osa perunoiden tärkkelyksestä muuttuu resistentiksi tärkkelykseksi, joka kuidun tavoin kulkee suoliston läpi sulamatta. ­Se pitää pitkään kylläisenä ja ravitsee samalla suolistobakteereja

Näistä ruoka-aineista saat helposti runsaasti kuitua

KUNTO PLUS suosittelee
Fooddiary.fi sisältää yli 400 terveellistä ja kevyttä ruokaohjetta, jotka auttavat sinua kohti terveitä elintapoja. Kokeile Fooddiary.fi 5 päivää ilmaiseksi

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background