Ovatko palkokasvit terveellisiä tölkistäkin?

Purkeissa valmiiksi liotettuina myytävät pavut ja linssit voivat auttaa säästämään aikaa keittiössä, mutta itse liotettavat palkokasvit ovat niitä edullisempi vaihtoehto. Onko niiden välillä muita eroja?

Linssejä ja papuja lasipurkeissa

PALKOKASVEISSA ON RUTKASTI PROTEIINIA – eikä liotusta tarvitse suinkaan hoitaa välttämättä itse.

© iStock

Palkokasvit ovat mainioita proteiinin lähteitä, eikä niiden terveellisyyden kannalta ole juurikaan väliä, ostaako ne kaupasta kuivattuina ja liottaa ja keittää itse vai ostaako ne liemeen säilöttyinä ja käyttövalmiina. Suurin ero lienee kilohinnassa: säilykkeet ovat hieman kuivattuja kalliimpia.

Eniten valinnalla on ehkä väliä silloin, jos haluaa valmistaa falafelejä, sillä itse liotettuja kikherneitä käytettäessä palleroihin saa paremman rakenteen.

Monesti säilykkeitä ostetaan niiden kätevyyden vuoksi, mutta loppujen lopuksi erot ovat siinäkin pieniä. Papuja on liotettava yön yli, mutta sehän ei vaadi muuta kuin että panee ne illalla veteen likoamaan, kuivat linssit taas valmistuvat keittämällä puolesta tunnista tuntiin. Alla on yhteenveto siitä, mitkä kuivatut palkokasvit vaativat liotusta ja mille riittää keittäminen.

VINKKI! Papujen ja muiden palkokasvien säilöntäliemessä on usein runsaasti suolaa, joten niistä valmistettuun ruokaan riittää vähempikin lisätty suola.

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 16/2020.