Opas: Valitse sokeri käyttötarkoituksen mukaan

Raesokeri sopii pullan päälle ja ruokosokeri mojitoon. Kullakin sokerilla on oma käyttötarkoituksensa, joten sokerilaatua kannattaa miettiä, ennen kuin mättää valkoista kidesokeria joka paikkaan.

Eri sokerilaatuja

SOKERI Tummaa ja valkoista, kiteistä tai juoksevaa. Sokeria on monenlaista, mutta mikä sopii parhaiten mihinkin käyttöön?

© iStock

Ruokakaupan kilometrin mittaisen sokerihyllyn edessä hämmentyy helposti. Mikä olikaan ero fariinisokerin ja valkoisen kidesokerin välillä? Entä miten intiaanisokeri ja muscovado eroavat toisistaan?

Vaikka eri sokerilaadut näyttävätkin erilaisilta, niiden ravintosisältö on useimmiten samanlainen. Et siis voi säästää kaloreissa tai saada lisää vitamiineja sokeria vaihtamalla.

Valitse sen sijaan sokeri käyttötarkoituksen mukaan. Sillä on nimittäin eroa, mihin mitäkin sokeria käyttää. Toiset sokerit sopivat esimerkiksi paremmin kastikkeisiin liuotettaviksi ja toiset vaikkapa patoja maustamaan.

Alta näet, mitkä ovat tavallisimmat sokerit ja mihin ne sopivat parhaiten.

Kidesokeri

Ykkösvalinta näihin:

  • Kun haluat vain makeutta peittämättä raaka-aineiden omaa makua. Valkoinen kidesokeri on puhtainta ja neutraaleinta makeaa.
  • Hieno kidesokeri sopii marjasäilykkeisiin, leivonnaisiin ja jälkiruokiin. Vaahdotettaviin taikinoihin on pienikiteistä erikoishienoa sokeria.

VINKKI! Sokeri vaikuttaa paitsi makuun myös koostumukseen. Mitä enemmän sokeria, sen paksumpi marmeladi.

Siirappi

Ykkösvalinta näihin:

  • Vaalea siirappi sopii leivontaan. Hiivataikina, jossa on siirappia, kohoaa nopeasti, koska hiiva saa lisäravintoa siirapista. Kokeile siirappia paistettujen hedelmien ja lettujen päällä.
  • Vahvempi tumma siirappi sopii leipätaikinaan, kaaliruokiin ja chili con carneen.

VINKKI! Voit tehdä omia makusiirappeja lisäämällä siirappiin esimerkiksi kahvia, appelsiinia tai mustikkaa.

Hunaja

Ykkösvalinta näihin:

  • Hunaja on erityisen paikallaan salaatinkastikkeissa ja marinadeissa sekä sinapissa mutta myös puuron päällä. Maistuu ja tuoksuu sen lisäksi että makeuttaa.
  • Kokeile lajihunajia ja maista hunajaa vahvojen juustojen ja rucolan kanssa.

VINKKI! Jos pidät hunajan mausta, juokseva hunaja on hyvä valinta kaikkiin sokerin käyttötarpeisiin.

Ruokosokeri

Ykkösvalinta näihin:

  • Paahteiset ja aromikkaat tummat ruokosokerit sopivat happamien marjojen seuraksi ja juomien makeuttamiseen.
  • Vaalea ruokosokeri sopii kaikkeen, mihin valkoinenkin sokeri. Tumma vaahtoutuu hiukan huonommin kuin valkoinen kidesokeri.

VINKKI! Demerara-sokeri on vaaleaa ruokosokeria, muscovado on raakaruokosokeria ja kiteetön intiaanisokeria.

Fariinisockeri

Ykkösvalinta näihin:

  • Maustekakkuun, Irish coffeen joukkoon ja tietysti siman valmistukseen.
  • Antaa mausteisuutta leivonnaisiin. Tarvitaan hieman vähemmän kuin tavallista taloussokeria. Kokeile lisätä fariinisokeria myös broilerileikkeiden leivitteen joukkoon.

VINKKI! Kovettuneen fariiinisokerin saa pehmeäksi laittamalla sokeripussiin vedessä kastellun palan leivinpaperia.

Tomusokeri

Ykkösvalinta näihin:

  • Tomusokeri sopii makeuttamaan esimerkiksi mousseja, kreemejä ja jälkiruokarahkoja, joissa hampaissa ratiseva taloussokeri tuntuu ikävältä.
  • Tomusokerikuorrutukseen saa vaihtelua sitruuna-, mustaherukka- tai vadelmamehulla.

VINKKI! Ripottele tomusokeri leivonnaisille aivan viimeisenä, ettei se ehdi sulaa pois ennen tarjoilua.

Kookossokeri

Ykkösvalinta näihin:

  • Toffeemainen, pehmeä makeus sopii kaikkeen missä käytetään fariinisokeria tai tummaa ruokosokeria.
  • Sopii kaikkiin samoihin käyttötarkoituksiin mihin tumma ruokosokerikin. Glykeeminen indeksi on pienempi kuin muilla kidesokereilla.

VINKKI! Kannattaa vertailla hintoja, sillä kookossokerin kilohinta vaihtelee noin kympistä kuuteentoista euroon.

Juttu on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 13/2019.

Tämän hetken suosituimmat
Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 1

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Lisää aiheesta: Ravitsemusneuvoja
Ravitsemusneuvoja

Jätä suolapurkki rauhaan

Ravitsemusneuvoja

Onko sitruunavesi terveellistä?

Ravitsemusneuvoja

Miksi Itämeren ruokavalio on terveellinen, vaikkei sillä edes laihtuisi

Ravitsemusneuvoja

Kuitu

Ravitsemusneuvoja

Proteiini

Ravitsemusneuvoja

Onko ravintolisä yhtä hyödyllistä kuin valkosipuli?

Ravitsemusneuvoja

Saatko riittävästi kalsiumia?

Ravitsemusneuvoja

Mihin kaikkeen inkivääri voi auttaa?

Ravitsemusneuvoja

10 kaikkein parasta kalsiumin lähdettä

Ravitsemusneuvoja

Haluaisitko syödä terveellisemmin? Näillä vinkeillä onnistut

Ravitsemusneuvoja

Onko chiapuuro oikeasti terveellistä?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun