Nainen rentoutuu sohvalla
Energiaa kuluu sormea nostamatta

Perusaineenvaihdunta kuluttaa keskimäärin noin 1 400 ­kaloria ­päivässä.

© iStock

Näin voit vauhdittaa perusaineenvaihduntaasi

Totta se on! Voit kuluttaa enemmän energiaa vaikka sohvalla pötköttäen, kun otat vaarin näistä neljästä neuvosta.

tiistai 21. elokuuta 2018

Voinko vauhdittaa perusaineenvaihduntaani?

Hyvä kysymys, sillä ajatus siitä, että voisi vain löhöillä telkkarin edessä ja polttaa samalla enemmän kaloreita tuntuu varmasti monesta houkuttelevalta. ­Onneksi vastaus on kyllä!

Ihmisen perusaineenvaihduntaan vaikuttavat monet tekijät. Esimerkiksi naisten perusaineen­vaihdunta kuluttaa luontaisesti vähemmän energiaa kuin miesten. Sukupuolen lisäksi asiaan vaikuttavat muun muassa yksilöllinen perimä, paino ja ikä.

Laske täältä, paljonko kulutat energiaa levossa.

Perusaineenvaihduntaan vaikuttaa kuitenkin myös monia tekijöitä, joihin voi itse vaikuttaa, ja niinpä voit saada elimistösi polttamaan enemmän energiaa vaikka oheisilla neljällä vinkillä.

4 vinkkiä, joilla voit panna vauhtia aineenvaihduntaan

Kasvata lihaksia 

Perusaineenvaihdunta riippuu pitkälti lihasmassasta: kun kasvatat lihaksia, tehostat samalla aineenvaihduntaa.

Nosta sykettä 

Sykettä nostava harjoittelu vaikuttaa elimistössä vielä jopa usean päivän ajan harjoittelun jälkeen.

Lisää proteiinia 

Proteiinin sulattaminen vaatii elimistöltä enemmän kuin rasvan tai hiilihyd­raattien, joten syö paljon siipikarjaa, kalaa ja maitotuotteita.

Laske lämpötilaa

Talven kylmyydessäkin on jotain hyvää, sillä elimistön perusenergiankulutus on suurempi kylmässä.  

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee