Askellus
Askellus

Juoksukengän valinta riippuu omasta askelluksesta. Mutta tiedätkö, millainen oma askelluksesi on? Esittelyssä 3 tavallista askeltyyppiä.

Millainen askel sinulla on?

Askelluksesta puhuttaessa erotetaan yleensä toisistaan kolme erilaista askellusta. Omaa askellusta voi olla vaikea selvittää, mutta osviittaa saa omien juoksukenkien pohjaa katsomalla. Asiantuntija-apua askelluksen analysointiin on myös saatavilla.

perjantai 15. kesäkuuta 2018 teksti KUNTO PLUS

Askellus

Askelanalyysilla voidaan selvittää, mikä osa jalasta osuu askeltaessa ensin maahan ja mihin kovin paine kohdistuu. Alla olevat kuvat ovat askelanalyysista, ja paine on kovin punaisella alueella. Askelanalyyseja tehdään esimerkiksi juoksutapahtumissa ja urheilukaupoissa.


Ei ole samantekevää, millaisissa kengissä lähdet juoksulenkille. Katso täältä kattava tietopaketti avuksi juoksukenkien ostoon.

Askellus 1: ylipronaatio

Jalka kiertyy voimakkaasti sisäänpäin

Alla olevassa kuvassa on ylipronatoiva jalka, jolloin jalka kiertyy askeltaessa voimakkaasti sisäänpäin. Suurin paine kohdistuu siis jalan sisäreunalle. Naisilla ja lättäjalkaisilla on tyypillisesti ylipronatoiva askellus. Kengät ovat usein kuluneimmat kannan sisäreunasta.

Kenkien valinta 

Jos kuulut ylipronatoiviin askeltajiin, voit hyötyä tuetusta juoksukengästä, joka ohjaa ja tukee jalkaa oikeaan asentoon. Jalkaholvin kohdalla oleva kiila tukee jalkaa ja suoristaa sitä myös hieman. Kantakupin on oltava jäykkä, jotta jalka pysyy kengässä hyvin paikallaan.

Askellus 2: alipronaatio

Jalka kiertyy ulospäin

Alipronatoivalla juoksijalla ei askeltaessa tapahdu pronaatiota eli nilkkanivelen liikettä kantaiskun jälkeen. Askel kiertyy jalan ulkosyrjälle, mikä rasittaa jalkaa, koska normaalia iskunvaimennusta ei tapahdu. Tyypillisiä alipronaatiosta kärsiviä ovat ne, joilla on korkeat jalkaholvit ja jäykät nilkat. Juoksukengät kuluvat erityisesti päkiän ulkosyrjästä.

Kenkien valinta 

Alipronatoivien kannattaa panostaa juoksukengissä hyvään iskunvaimennukseen, jotta jalka ei kierry enempää ulospäin. Kannattaa myös välttää tukea jalkaholvin kohdalla, sillä se pahentaa alipronaatiota. Myös neutraalin askelluksen omaavien juoksukengät voivat sopia alipronatoiville. Alipronatoiville ei ylipäänsä ole kovin laajaa valikoimaa juoksukenkiä.

Askellus 3: neutraali

Jalka ei kallistu askeltaessa kumpaankaan suuntaan

Neutraalisti askeltavan jalkapöytä ei kallistu kumpaankaan suuntaan vaan pysyy vakaana, jolloin niveliin ja jänteisiin ei kohdistu ylimääräistä rasitusta. Askel tulee maahan kantapään ulkosyrjälle ja rullaa siitä tasaisesti jalkapöydän yli, jolloin isovarvas irtoaa maasta viimeisenä. Kengänpohjat ovat tasaisesti kuluneet.

Kenkien valinta 

Neutraalin jalan juoksukengän välipohjan on oltava riittävän kova, jotta se ei kallista jalkaa kumpaankaan suuntaan. Kantakupin on oltava napakka, jotta jalka pysyy paikallaan.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee