Näin voit hyötyä musiikista

Tutkimusten mukaan musiikki voi parantaa liikuntasuoritusta monin eri tavoin.

maanantai 7. kesäkuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

1. Reaktiokyky paranee

Brittitutkijat tekivät vuonna 2009 reaktiokykyä koskevan testin, johon osallistui 54 tenniksenpelaajaa. Tulokset osoittavat, että jos haluaa hioa reaktionopeuden huippuunsa fyysisessä suorituksessa, kannattaa kuunnella nopeaa musiikkia.

Näin hyödyt musiikista:
Nopea reaktiokyky on olennaista esimerkiksi pallopeleissä ja kamppailulajeissa, sillä niissä täytyy toimia joskus jopa sekunnin murto-osassa. Hyödynnä nopeaa musiikkia reaktiokykyä vaativissa lajeissa.

2. Suhteellisen nopea tempo sopii pitkäkestoiseen liikuntaan
Englantilaisessa Brunelin yliopistossa testattiin, millainen musiikki motivoi parhaiten pitkäkestoisissa liikuntasuorituksissa. 29 koehenkilöä kuunteli n. 26 minuuttia kestävän juoksumattoharjoituksen aikana joko suhteellisen nopeatempoista, hidasta tai nopeaa musiikkia.

Tutkimuksessa kartoitettiin musiikin vaikutusta mm. askelluksen raskauteen ja tuntemuksiin. Päätelmänä oli, että suhteellisen nopeatempoinen musiikki oli sopivinta kyseisessä harjoituksessan. Suhteellisen nopea musiikki päihitti sekoituksen nopeaa ja hidasta musiikkia ja pelkän nopean musiikin.

Pitkänmatkanjuoksijat kuuntelevat usein musiikkia juostessaan. Run to the Beat on lontoolainen puolimaraton, jossa juoksijoiden eit tarvitse ottaa musiikkisoitinta mukaan, sillä siellä juostaan elävän musiikin tahtiin. Lontoon Run to the Beatn varrella on 16 esiintymislavaa ja lahtö-/maalipaikalla päälava. Juoksutapahtuman suosio kasvaa ja konsepti on leviämässä muuallekin.

Näin hyödyt musiikista:
Kuuntele suhteellisen nopeatempoista musiikkia juostessasi pitkiä matkoja.

3. Jaksat harjoitella tehokkaammin tai pidempään

Tutkimukset osoittavat, että ponnistelut voivat tuntua noin 10 prosenttia kevyemmiltä, kun treenatessa kuunnellaan liikunnan rytmiin, vauhtiin ja sykkeeseen sopivaa musiikkia. Käytännössä se merkitsee sitä, että jaksat treenata 10 prosenttia pidempään tai tehokkaammin.

Tutkijat kutsuvat tilaa dissosiaatioksi, sillä musiikki vie huomion pois väsymyksestä. Silloin on mahdollista jatkaa harjoittelua normaalin väsymyskynnyksen yli. Brittitutkijat ovat testanneet eri musiikkinopeuksien vaikutusta dissosiaatioon. Musiikki, jonka BPM on 125, nosti testihenkilöiden kestävyyttä 15 prosenttia. Esimerkiksi U2:n kappaleen “Where The Streets Have No Name” tempo on 125 BPM.

Näin hyödyt musiikista:

Useimmilla kuntokeskuksien ryhmäliikuntatunneilla liikutaan musiikin tahtiin, sillä musiikki antaa liikkeelle rytmin ja tekee treenistä helpompaa ja hauskempaa. Uusin trendi on live-dj:n käyttö liikuntatunneilla. Se tekee liikkumisesta vieläkin elämyksellisempää ja tehostaa treeniä entisestään.

- Musiikki, joka saa iloiseksi tai ajattelemaan jotain positiivista, tehoaa parhaiten. Myös "aktiiviset" sanat kuten "juokse" tai "run" auttavat.
Tri Costas Karageorghis, liikuntapsykologian professori


4. Musiikin avulla flow-tilaan

Kun liikut musiikin tahtiin, pääset helpommin flow-tilaan, jossa keho ja aivot toimivat lähes automaattisesti. Flow-kokemus voi muistuttaa kevyttä hypnoosia, jossa aika ja paikka unohtuvat, ja olet täydellisesti läsnä hetkessä. Flow-tilan saavuttaminen tekee liikunnasta optimaalisen kokemuksen.

Jotta musiikki helpottaisi flow-tilaan pääsemistä tarvitaan juuri kyseiseen lajiin sopivaa musiikkia.

Näin hyödyt musiikista:
Tanssiminen tai jumppaaminen rytmikkään musiikin tahtiin on luultavasti sinulle jo tuttua. Musiikki saa rehkimisen unohtumaan. Stressi katoaa ja aika lentää. Tila muistuttaa runners high -ilmiötä.

5. Paremmat tulokset

Tutkimukset ja kilpailutulokset kertovat, että musiikki voi lievittää hermostuneisuutta ja auttaa pääsemään optimaaliseen mielentilaan ennen kilpailua tai vaativaa harjoitusta. Hidas, tuttu musiikki sopii rauhoittumiseen ja rytmikäs musiikki valmistaa parhaiten edessä olevaan koitokseen.

Näin hyödyt musiikista:
Olitpa osallistumassa kilpailuun tai valmistautumassa muuhun liikuntasuoritukseen, hermostuneisuus, stressi, sydänsurut tai muut mielenliikutukset voivat heikentää suoritusta. Musiikista voi olla silloin suurta apua.

6. Hapenkulutus alenee

Jos harrastat liikuntaa, jossa on paljon toistoja, esimerkiksi pyöräilyä, juoksua tai soutua, tasaisen rytmin ylläpito on helpompaa, jos kuuntelet liikunnan rytmiin sopivaa musiikkia. Brunelin yliopistossa on tutkittu, että kudosten hapenkulutus laskee jopa 7 prosenttia, kun harjoittelu ja musiikin tempo ovat yhtenevät keskenään ja rytmi pysyy tasaisena.

Näin hyödyt musiikista:

Mitä kauemmin lihakset työskentelevät, sitä enemmän ne tarvitsevat happea. Musiikin vaikutus hapenkulutukseen on siten erityisen tärkeä, jos harrastat pitkäkestoista liikuntaa.

7. Intervalli- ja tekniikkatreeni helpottuvat
Musiikista voi olla apua intervalliharjoittelussa ja tekniikkaharjoituksissa. Musiikin tempo voi esimerkiksi ohjata ja pitää yllä juoksunopeutta intervallitreenin nopeatempoisissa pyrähdyksissä. Myös liikuntasuoritusten tekniset yksityiskohdat jäävät helpommin liikemuistiin, jos taitoja harjoitellaan musiikin tahtiin.

Näin hyödyt musiikista:

Intervalliharjoittelu parantaa kaikkien kestävyyslajien tuloksia, sillä sen avulla keho saa koko ajan lisähaastetta. Musiikki voi olla hyödyksi myös, jos haluat hioa esimerkiksi uintitekniikkaasi. Musiikin rytmi kertoo uinnin aikana, milloin on käsivedon, milloin jalkapotkun vuoro. Silloin tekniikka jää myös helpommin mieleen.

8. Musiikki pistää vauhtia rattaisiin

Joskus on vaikeaa säilyttää toivottu treenin intensiteetti varsinkin pitkien ja vaativien liikuntasuoritusten aikana. Amerikkalaistutkimusten mukaan musiikista voi olla apua: kun koehenkilöt pyöräilivät joko musiikin tahtiin tai meren aaltojen säestyksellä, musiikin tempo helpotti toivotun polkemisnopeuden ylläpitoa.

Brunelin yliopiston tutkimuksessa koehenkilöt pyöräilivät 10 km niin kovaa kuin jaksoivat joko ilman musiikkia tai siten, että musiikki säesti ensimmäistä tai viimeistä viittä kilometriä. Ryhmä, joka kuunteli musiikkia viimeisellä puoliskolla, ajoi 1-1,25 km/t nopeammin kuin muut. Jo pelkästään tieto siitä, että musiikkia oli tulossa, auttoi pitämään vauhtia yllä.

Näin hyödyt musiikista:

Hyvä musiikki auttaa pitkäjänteisessä harjoittelussa, sillä keho nauttii musiikin tahtiin liikkumisesta. Musiikki todella kannustaa!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee