Musiikki on paras treenikaveri

Musiikki motivoi, kannustaa, parantaa reaktiokykyä, auttaa jaksamaan, lisää kestävyyttä ja kohottaa mielialaa.

maanantai 7. kesäkuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Kun kuulet oikein tarttuvaa musiikkia, keho alkaa liikkua lähes itsestään. Hyvällä musiikilla on aivan erityinen kyky pistää vauhtia ihmisiin, ja se on myös tieteellisesti todistettu.

Morten Engsig Barasinski on liikunnan- ja musiikinopettaja, jolla on vuosien kokemus spinningohjaajana. Hän kutsuu musiikkia "välineeksi, joka tekee harjoittelusta sekä hauskaa että erityisen tehokasta”.

Hänen mukaansa musiikki antaa lisää energiaa rankkaankin harjoitteluun ja motivoi ottamaan voimavaroistaan kaiken irti.

Barasinski ei ole yksin mielipiteensä kanssa. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana on tasaisin väliajoin julkaistu tutkimustuloksia, joiden mukaan musiikki vaikuttaa monin eri tavoin positiivisesti harjoitteluun.

Monet tuloksista on saatu Lontoossa sijaitsevasta Brunelin yliopistosta. Liikuntapsykologian professori Costas Karageorghisin vetämissä tutkimuksissa on todettu musiikin auttavan treenaamaan enemmän ja tehokkaammin sekä siirtävän uupumuksen tunnetta tuonnemmas. Musiikki myös tekee harjoittelusta hauskempaa.

Mutta miten sävelet ja rytmit kykenevät kaikkeen tähän? Vastaus löytyy aivoista: tanskalaiset tutkimukset osoittavat, että musiikki edistää kahden hermoston välittäjäaineen, adrenaliinin ja dopamiinin tuotantoa. Adrenaliini tehostaa lihasten energiansaantia ja dopamiini kohentaa mielialaa.

Musiikki vaikuttaa myös hermojärjestelmän siihen osaan, joka kontrolloi hengitystä ja sykettä. Lisäksi musiikki aktivoi molempia aivopuoliskoja: oikea aivopuolisko hahmottaa muun muassa musiikin sävyt ja harmonian, ja vasen aivopuolisko käsittelee musiikin rytmiä sekä sävelten kestoa.

Treeniin sopiva musiikki
Lempimusiikki voi itsessään motivoida treenaamaan. Musiikin valintaan liikunnan tueksi löytyy kuitenkin muitakin kriteereitä kuin musiikkimaku.

Musiikin tempo on tärkeä. Sen tulee sopia sykkeen nopeuteen. Tempoa ilmaistaan bpm-luvulla (iskua minuutissa).

Jos treenataan esimerkiksi sykkeellä 130, myös treenimusiikin bpm-luvun hyvä olla noin 130.

Jos musiikkivalinta ei osu kohdalleen, sen huomaa nopeasti. Keho tunnistaa, mikä sopii sen rytmiin. Näin väittää ainakin uusiseelantilainen Phillip Mills. Hän on perustanut maailmankuulun Les Mills -ryhmäliikuntamuodon. Kaikilla Les Mills -tunneilla, esimerkiksi BodyPumpissa ja BodyCombatissa, liikutaan musiikin tahtiin. Se on Phillip Millsin mielestä ainoa oikea tapa:

- En usko, että meitä on luotu istumaan tietokoneen ääressä tai tekemään pelkkää aivotyötä. Keho kaipaa liikuntaa, ja se on suunniteltu niin, että pidämme erityisesti musiikin tahtiin liikkumisesta. On selvää, että musiikki yhdistettynä fyysiseen aktiivisuuteen saa paremmalle tuulelle ja antaa motivaatiota. Kokeile vaikka tanssia ilman musiikkia niin tiedät, mitä tarkoitan.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee