Miksi treeni ei innosta lähtemään liikkeelle?

Sohva voittaa usein kuntosalin kutsun, osoitti tutkimus, johon vastasi yli tuhat suomalaista. Useimmat kuitenkin haluaisivat liikkua enemmän.

Nainen, jolta puuttuu virtaa.

VIRTA VÄHISSÄ? Puuttuuko sinultakin virtaa treeniin?

© iStock

Pitkän työpäivän, kaupassa käynnin ja lasten noutamisen jälkeen voi olla todella vaikea saada itsensä innostettua lähtemään kuntosalille. Yksi suurimmista syistä sille, että treenaaminen jätetään väliin, on se, että treeniin ei riitä intoa. Hiukan yli tuhat suomalaista 18–74-vuotiasta vastasi liikuntaa koskeviin kysymyksiin. Kahdeksan kymmenestä vastasi, että olisi mielellään liikunnallisesti aktiivisempi kuin on. Liikunta on yksi tärkeimmistä terveellisen elämäntavan osatekijöistä, ja useimmat haluaisivat parantaa aktiivisuuttaan siinä. Silti sohva vetää suomalaisia ja muitakin pohjoismaalaisia puoleensa.

Peräti 42 prosenttia kyselyyn vastanneita suomalaisista vastasi, että motivaation puute on pääasiallisin syy siihen, että liikunta jää väliin, mikä tekee siitä samalla yleisimmän syyn, jolla treenaamattomuutta perustellaan. Suomalaisista vastaajista peräti 26 prosenttia koki kuntosalit ahdistaviksi treenipaikoiksi, ja 16 prosenttia ei halunnut liikkumaan ilman kuntoilukaveria.

NÄIN SAAT LISÄÄ VIRTAA

Onko sinun vaikea koota riittävästi virtaa liikkumaan lähtemiseen? Et ole yksin!
Sohvan vetovoima on liian usein suurempi kuin kuntosalin, kertoo tuore kyselytutkimus.

Liiku enemmän

On selvää, että liikkumaan on vaikea lähteä, jos virtaa ei ole riittävästi. Liikunta – myös hyötyliikunta – on kuitenkin parhaita tapoja saada uutta virtaa muun muassa siksi, että liikunnan myötä elimistössä erittyy energiaa antavaa adrenaliinia.

Tuuleta

Jos veto uhkaa loppua iltapäivällä, huolehdi siitä, että saat raikasta ilmaa. Tuulettamalla seisova ilma vaihtuu raikkaaseen, viileämpään ilmaan, mikä virkistää ja antaa uutta energiaa.

Nouse ylös välillä

Ihmistä ei ole tarkoitettu istumaan tuntikausia yhteen menoon, joten jo ylös nouseminen virkistää. Laita itsellesi vaikka muistutus, jotta saat noustuksi, ja venyttele hiukan samalla kun nouset ylös.

Lähde: *YouGovin kysely Herbalifen toimeksiannosta*

Newsletter background