KUNTO PLUS korkeilla koroilla

KUNTO PLUSsan kokeiluporukka löysi sisäisen sankarittarensa Hip Hop House -tanssistudion High Heels -tunnilta. Naisenergiaa! Asennetta!

Asennetta

Hip Hop Housella High Heelsiä meille opetti Suvi Salmi, joka on paitsi tanssinopettaja myös filosofian maisteri pääaineenaan teatterin ja draaman tutkimus. Teatteritaustalla ei ole ihme, että Suvi on aivan loistava ja innostava opettaja. Ihanasta, innostavasta Suvista on oma artikkelinsa KUNTO PLUS -lehdessä 14/2016. Suvi pitää High Heels -tunteja Porissa Sun tanssistudiolla ja opettaa Hip Hip housella muun muassa Contemporary Jazz -tanssia.

Suvi Salmi
© Kuva: Elina Tuisku

Street Style -tanssi ei ollut meille kenellekään ennestään mikään leipälaji, ja varsinkin ne korkeat korot jännittivät monia, koska suurin osa porukasta kulkee enemmän lenkkareissa kuin supernaisellisissa koroissa.

High Heels -tunti oli siinäkin mielessä kasvattava kokemus, että ensimmäisenä Suvi opetti meitä kävelemään korkokengillä. Sitten sitä harjoiteltiin astelemalla musiikin tahtiin salia päästä päähän.

Tunnin aluksi oli hyvätehoinen lihasten lämmittely, jossa ei vielä pidetty korkkareita, ja vasta kun lihakset olivat lämpimät, alettiin opetella liikkeitä ja sitten niistä koottiin koreografiaa.

Uskomatonta, mutta totta, tunnin puolessa välissä oli jo unohtanut tanssivansa korkokengissä.

High Heels -kokeilijat ja ohjaaja Suvi Salmi

HIGH HEELS -kokeilijat ja ohjaaja Suvi Salmi

© Elina Tuisku

Kokeilijoiden kommentteja ja arvioita

Mirkka Santala

Tää on ihan mun lajini. Mukavuusalueen ulkopuolella ollaan tosi reilusti, mutta tykkään tanssimisesta ja koreografioiden opiskelusta.

LIHASKUNTO 4
LIIKKUVUUS 5
KEHONHALLINTA 5
KESTÄVYYS 4
HAUSKUUS 5

Tarja Oinonen

Mahtava tunti! En ole koskaan tuntenut oloani luontevaksi korkkareissa, paitsi yllättäen tällä tunnilla! Koreografian opettelu sopii minun luonteelleni mainiosti, eikä pienen diiva-asenteen löytyminen ole kenellekään pahitteeksi. Oma kroppa ei kokeilussa ihan ehkä yltänyt Beyoncén naisellisuuteen, mutta tavoitteitahan aina tarvitaan! Fysiikalle tämä tunti teki myös oikein hyvää: alaselkä oli seuraavana päivänä rennompi kuin todella pitkään aikaan. Lisää!

LIHASKUNTO 4
LIIKKUVUUS 5
KEHONHALLINTA 5
KESTÄVYYS 4
HAUSKUUS 5

Pia von Essen

Alkulämmmittelyn kanssa tunti oli tehokas - pelkkä korkkailu olisi jäänyt fyysisesti aika kevyeksi. Sen verran kaukana omalta mukavuus- ja tottumusalueelta oltiin, että ihan täysillä mukaan heittäytyminen vaati aikaa ihan tunnin loppupuolelle asti, mutta kun "antoi periksi", niin oli kyllä tosi hauskaa. Korkkareille keekoilun ja (näennäisen) rentouden yhdistelmä vaati yllättävän paljon koko kehon hallintaa. Ihana ohjaaja sai innostumaan ja heittäytymään ja nauramaan omille koreografiatoheloinneilleen.

LIHASKUNTO 4
LIIKKUVUUS 5
KEHONHALLINTA 5
KESTÄVYYS 3
HAUSKUUS 5

Katariina Kallio

Oman makuni mukainen tanssitunti: aluksi on lämmittely, sitten aletaan rakentaa lyhyttä koreografiaa ja selitetään, miksi liikkeet kuuluvat juuri tähän tyyliin ja miten niihin voi asennoitua. Olisin voinut kävellä, kävellä, kävellä, se oli ehkä ihaninta. Ensi kerralla korkeammat korot! Liikkeiden keskittynyt tekeminen vaatii (ja samalla kehittää) keskivartalon ja syvien vatsalihasten hallintaa. Tässä olisi perfektionistille kunnolla haastetta, kun ryhtyisi oikeasti miettimään myös käsiä, päätä, ilmeitä.

LIHASKUNTO 2
LIIKKUVUUS 4
KEHONHALLINTA 4
KESTÄVYYS 2
HAUSKUUS 4

Elina Tuisku

Hyvät lihaskuntopisteet saa itse asiassa tehokas lämmittely. Liikkeeet ja asenne olivat aivan ihania, mutta henkilökohtainen koordinaatio ei riitä koreografioihin. Olen koko ajan menossa väärään suuntaan ja askelen jäljessä. Itselleni annan pisteitä siitä, että sain repäistyä itseni kokeilemaan tällaista, kun olen pohjimmiltani mykkänä yksin rautaa nostavaa tyyppiä.

LIHASKUNTO 3
LIIKKUVUUS 3
KEHONHALLINTA 3
KESTÄVYYS 1
HAUSKUUS 4

© Elina Tuisku
Tämän hetken suosituimmat
Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Lisää aiheesta: Tanssi
Tanssi

5 kysymystä ja vastausta tanssillisesta liikunnasta

Tanssi

KUNTO PLUS opetteli twerkkaamisen perusteet

Tanssi

Tanssi kunto korkealle

Tanssi

Balettitreenillä soreaksi

Tanssi

Zumban uudet kuviot

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun