Onko järkevää treenata päivittäin?

Tarvitseeko keho treenin lomaan lepopäiviä vai kestääkö se päivittäistä treeniä? Vastaus riippuu yhdestä erittäin tärkeästä asiasta.

Nainen polkee kuntopyörää

VAIHTELE TREENIMUOTOJA – niin voit treenata vaikka joka päivä.

© iStock

Vaihtele treenimuotoja

Ei ole mitään syytä, miksei voisi harrastaa liikuntaa päivittäin, kunhan treeni on vaihtelevaa. Juoksulenkillä ei ole suositeltavaa käydä joka päivä, mutta voit käydä vaikka spinningissä maanantaina, salilla tiistaina, joogassa keskiviikkona, juoksemassa torstaina ja niin edelleen.

Treenatessa kudoksiin tulee pienenpieniä vaurioita, joita elimistö korjaa palautumisen aikana. Palautuminen myös vahvistaa kudoksia aina paremmin seuraavaan suoritukseen. Kun vaihtelee lajeja, rasitus kohdistuu eri kohtiin ja palautuminen jakautuu tasaisesti.

Pidä silti huolta itsestäsi kokonaisvaltaisesti ja ota huomioon liikunnan lisäksi alla esitetyt neljä muutakin elämänaluetta.

Auta itseäsi palautumaan

1. Vaihtelu
Vaihtele liikuntalajien lisäksi yksittäisen treenin intensiteettiä. Muista myös lämmitellä ennen kovaa puristusta, sillä se ehkäisee osaltaan vammoja.

2. Ravinto
Kovaa treenaava voi tarvita tavallista enemmän varsinkin proteiinia ja hiilihydraattia aterioilla sekä jonkin palauttavan välipalan heti treenin jälkeen.

3. Uni
Unella on suuri merkitys palautumisen kannalta. Varmista riittävän pitkät unet – monille se tarkoittaa 8–9 tuntia – ja pidä mieluusti kiinni nukkumaanmenoajasta.

4. Mieli
Henkinen palautuminen on yhtä tärkeää kuin fyysinenkin, joten etsi itsellesi sopiva tapa rentoutua, on se sitten vaikkapa ystävien tapaaminen tai meditaatiohetki.

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 3/2020.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background