to kvinder løber i sneen, vinter. _FI

Liikunta voi tehdä ihmeitä ololle talviaikaan.

Lievittääkö liikunta kaamosmasennusta?

Pimeään vuodenaikaan mieli on välillä maassa ja energia vähissä. Säännöllinen liikunta voi auttaa voittamaan kaamosmasennuksen ja saamaan lisää energiaa.

maanantai 22. helmikuuta 2016

Eniten hyvinvointiin pimeinä vuodenaikoina vaikuttaa se, jos voit lähteä reippaalle kävelylle tai juoksulenkille keskellä päivää, jolloin valo on voimakkainta. Päivänvalon puute on nimittäin suurin syyllinen energiatason laskuun, joten lenkki päivänvalossa tuo potkua päivään.

Vaikka valo on kaamosmasennuksen hoidossa tärkeämpää kuin liikunta, pimeyden rasittamaa mieltä voi kuitenkin piristää liikunnalla. Liikunta vilkastuttaa elimistön luontaisen onnellisuusaineen, serotoniinin, tuotantoa ja aktivoi hormoneja, kuten endorfiineja ja adrenaliinia. Aineet torjuvat unihormoni
melatoniinia ja kohottavat mielialaa. Vielä ei kuitenkaan ole löydetty todisteita siitä, että kaamosmasennus voitaisiin kokonaan parantaa pelkän liikunnan avulla.

Juoksu- tai kävelylenkille kannattaa lähteä yhdessä kaverin kanssa. Liikunta hyvässä seurassa keventää mieltä, kun taas kotona sohvalla makaaminen on vain omiaan masentamaan lisää.

Onko minulla angiina? Lue, miten lievität oireita!


Näin valitset sopivat talvijuoksutrikoot

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee