Tilda käveli 10 000 askelta päivässä: ”Kehoni kiinteytyi.”

Tildaa tuskastutti painon nouseminen. Hän kaipasi liikuntamuotoa, joka sopisi juuri hänelle. 10 000 askeleen käveleminen päivässä sai hänet sekä laihtumaan että löytämään uudelleen liikunnan ilon.

Tilda käveli 10 000 askelta päivässä 10 viikon ajan laihtuakseen.

10 000 ASKELTA – ”Yhtenä päivän halusin juosta. Sitä ei ole tapahtunut koskaan ennen. Tunsin vain olevani valmis siihen. Se on voitto.”

© Thomas Dahl

Tilda rakastaa kävellä luonnossa, se auttaa häntä kokoamaan ajatukset. Hän halusi myös laihtua. Hän yhdisti molemmat tavoitteet ja käveli 10 000 askelta päivässä laihtuakseen. Miten se sujui – ja mitä hän kokeilulla saavutti, lue tulokset täältä. Kiinnostaisiko sinuakin kokeilla?

Miksi lähdit kokeiluun?

”Se tuntui tehtävissä olevalta ja sellaiselta, joka mahtuisi minun arkeeni. Minua puhutteli myös mahdollisuus olla ulkona. En ole erityisen urheilullinen, enkä ole koskaan välittänyt juoksemisesta, koska en pidä siitä, että syke kohoaa, enkä usko, että lonkkani pitäisivät siitä. Käyn kyllä tanssiliikunnassa kerran viikossa. Haluan, että liikkuminen tuntuu mukavalta.”

Mikä on ollut parasta päivittäisessä kävelyssä?

”Se, että tunnen itseni vahvemmaksi ja terveemmäksi. Varsinkin lonkat ja selkä, jotka ovat olleet kipeitä. Olen kiinteytynyt sisäpuolelta. Yhtenä päivänä innostuin jopa juoksemaan, vaikka en ole koskaan ennen pitänyt siitä. Tuntui vain, että pystyn siihen nyt. Se on minulle iso voitto.”

Mikä on ollut ikävintä?

”Ulos lähteminen silloin, kun olen tullut kotiin vasta myöhällä. Silloin olen pyytänyt viemään minut kauas ja kävellyt kotiin, vaikkapa 10 km:n päästä.”

Oletko tyytyväinen tuloksiin?

”Kyllä olen. Olisin mielelläni laihtunut enemmänkin, mutta iloitsen siitä, että huomaan muutoksen vyötärölläni. Tunnen, että vatsani on litistynyt, ja olen saanut lisää itseluottamusta. Jos olisin miettinyt myös ruokailuja, olisin varmasti laihtunut enemmänkin. Vasta viimeisten viikkojen aikana olen vaihtanut naposteltavat omenaan, mutta en vielä säännöllisesti.”

Vaikuttaako tämä kokeilu elämääsi jatkossa?

”Jatkan kyllä kävelyä, mutta vain 3 päivänä viikossa. Aion kävellä sen sijaan että rentoutuisin töiden jälkeen, koska saan kävelystä enemmän energiaa. Olen kuunnellut äänikirjoja ja katsellut luontoa samalla. Olen saanut siitä paljon iloa.”

Asiantuntija: Liikuntatieteen maisteri M. Aagaard

Newsletter background