Kävelyopas

Kävely tekee hyvää sekä mielelle että keholle ja sitä enemmän, kun tekniikka ja varusteet ovat kunnossa.

Anna ajatusten virrata! Reipas kävely edistää aivosolujen uudistumista.

© iStock

Oikea kävelyasento

  • Pidä pää aina suorassa. Ajattele, että niska on selkärangan suorana jatkeena.
  • Käytä käsiä aktiivisesti varsinkin vauhtia kiihdyttäessä.
  • Päästä hartiat rennoiksi mutta pidä ne selkälihaksilla koko ajan alhaalla.
  • Jännitä vatsan ja lantion lihaksia niin, että lantio ja selkäranka ovat sivusta katsoen suorassa linjassa.Kävele ryhdikkäänä - ei peppu pitkällä muttei myöskään lantio edessä catwalk-tyyliin.
  • Astu kanta edellä ja jatka liikettä rullaavasti koko jalkapohjalla varpaisiin asti. Älä tömäytä kantapäätä maahan niin, että kävelystä tulee töksähtelevää.

LUE MYÖS: Askelmittari voi innostaa kävelemään jopa 1,5 kilometriä enemmän – joka päivä!

Sopivat varusteet

  • Joustavissa ja pehmeissä vaatteissa on mukava liikkua, kun mikään ei hankaa tai kiristä.
  • Laadukkaat kengät ovat kävelijän tärkein varuste. Valitse kengät, jotka tukevat jalkaa, mutta ovat riittävän joustavat ja taipuisat rullaavaan askeltamiseen. Liian kovilla kengillä kävelystä tulee köpöttelyä ja liian pehmeillä läpsyttelyä.