Juokse vailla vatsavaivoja

Vaikeroiko vatsasi juoksulenkeillä? Näin voit lievittää ongelmaa.

Näin voit saada vatsan pysymään rauhallisena juostessasi.

Juoksijan maha

  • Oireet: Juokset kaikessa rauhassa, ja yhtäkkiä iskee kauhea kakkahätä!
  • Syy: Vatsasi ja suolistosi ei kestä täydellä vatsalla juoksemista. Esimerkiksi kahvi ja hedelmät ja tuoremehut ovat liikaa monelle juoksijalle. Toisilla ongelman laukaisevat maitotuotteet tai runsaat kuidut.
  • Ratkaisu: Kirjaa ylös, mitä olet syönyt ennen juoksulenkkiä, niin huomaat pian, mitkä ruuat aiheuttavat ongelmia. Karta ongelmien aiheuttajia ennen lenkkiä.

Pahoinvointi

  • Oireet: Rankka treeni keskeytyy pahoinvointiin ja/tai happamiin röyhtäyksiin.
  • Syy: Syöminen juuri ennen treeniä on pahasta, koska rankka liikunta pysäyttää ruuansulatuksen, jolloin paikalleen jäänyt ruoka pyrkii pois hölskymästä.
  • Ratkaisu: Älä syö paljon proteiinia 3-4 tuntiin ennen lenkkiä. Jos kaipaat energiaa, nauti hiilareita, kuten banaani.

Vatsakrampit

  • Oireet: Kova kipu pysäyttää juoksemisen kuin seinään.
  • Syy: Kouristukset johtuvat usein mahan liiallisesta jäähtymisestä. Näin käy tyypillisesti, jos hikoilet runsaasti kylmässä tuulessa.
  • Ratkaisu:Tuultapitävä kuorikerros päällimmäiseksi ja lenkin juokseminen alkumatkasta myötätuuleen.

Syö riittävän aikaisin

Ravinnon kulkeutuminen ruuansulatusjärjestelmässä voi kestää yllättävän pitkään. Seuraavasta näet yleisten elintarvikeryhmien sulamisaikoja:

  • 6 h: Savukala, pähkinät
  • 5 h: Pavut, kaali, savuliha
  • 4 h: Kokojyvävilja, ruskea riisi, liha
  • 3 h: Sekaleipä, peruna ja pasta, kana ja kalkkuna, vaalea kala, vihannekset ja maitotuotteet
  • 2 h: Hedelmät, jogurtti
  • 1 h: Pienet määrät hedelmiä, vaaleaa leipää, vähärasvaista kalaa tai kanaa
  • 0 h: Urheilujuomat, energiageelit ja hiilihydraatttipainotteiset energiapatukat.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background