Nainen kuivaa hengästyneenä otsaansa rankan lenkin jälkeen

Rankka treeni tekee paljon muutakin kuin nostaa hien pintaan. Äkillinen yskänkohtaus ja pakottava vessahätä kuuluvat lenkkeilyn lieveilmiöihin.

© iStock

4 erikoista lenkkeilyn lieveilmiötä

Jos nautit rankoista juoksulenkeistä, ankara yskänkohtaus ja suuhun tulvahtava verenmaku voivat kuulostaa tutuilta. Lue täältä, mistä ne johtuvat.

maanantai 13. kesäkuuta 2016 teksti Inge Eriksen

Elimistö voi reagoida kummallisilla tavoilla ankaraan treeniin, mutta onneksi sivuvaikutukset ovat yleensä vaarattomia ja ohimeneviä.

Yskänkohtaus

Rankka juoksulenkki voi päättyä ikävään yskänkohtaukseen. 

Kovatehoinen treeni kuormittaa hengitysteitä, jolloin keuhkoputket voivat supistua, mutta olon pitäisi helpottaa nopeasti. Jos yskänkohtaus kuitenkin jatkuu pidempään ja siihen liittyy hengityksen vinkunaa, kyseessä voi olla rasituksessa ilmenevä astma, jolloin on syytä hakeutua lääkärin pakeille.

Veren maku

Kun juoksija pusertaa tiukan loppuspurtin kalkkiviivoilla, suuhun saattaa tulvahtaa metallinen veren maku.

Maku on peräisin veren hemoglobiinin rautaioneista. Ankaran ponnistelun aikana paine keuhkoja ympäröivissä hiussuonissa kasvaa niin suureksi, että keuhkoihin voi tihkua äärimmäisen pieni määrä verta. Ilmiö on kuitenkin täysin vaaraton.

Lähteekö yskä aina oikeasti vain yskimällä?

Vuotava nenä

Nenä voi alkaa vuotaa juoksu- tai pyörälenkin aikana, vaikka vilustumisesta ei olisi tietoakaan ennen lenkkiä. Etenkin kylmä sää tai siitepölykausi saattaa laukaista armottoman niiskutuksen.

Lisääntynyt limanmuodostus on seurausta nenän limakalvojen ärsytyksestä.

Välitön vessahätä

Juoksulenkin puolivälissä iskee yhtäkkiä iso hätä ja pakottava tarve päästä vessaan.

Liikunta aktivoi suolen sisältöä eteenpäin kuljettavaa aaltoliikettä ja kiihdyttää vatsan toimintaa. Olennaista on myös se, mitä juoksemista edeltävien tuntien aikana on tullut syötyä. Ennen lenkille lähtöä on hyvä aterioida kevyesti ja olla syömättä vähintään kaksi tuntia. 


Lisätietoa aiheesta voi lueskella urheilulääkäri Jordan Metzlin kirjasta “The Athlete’s Book of Home Remedies”.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee