4 erikoista lenkkeilyn lieveilmiötä

Jos nautit rankoista juoksulenkeistä, äkillinen vessahätä ja suuhun tulvahtava verenmaku voivat kuulostaa tutuilta. Lue täältä, mistä ne johtuvat.

Nainen hengästyneenä rankan lenkin jälkeen

Rankka treeni tekee paljon muutakin kuin nostaa hien pintaan. Äkillinen yskänkohtaus ja pakottava vessahätä kuuluvat lenkkeilyn lieveilmiöihin.

© iStock

Elimistö voi reagoida kummallisilla tavoilla ankaraan treeniin, mutta onneksi sivuvaikutukset ovat yleensä vaarattomia ja ohimeneviä. Kerromme neljästä kummallisesta ilmiöstä, joita kovavauhtinen juoksu tai rankka treeni voivat aiheuttaa.

1. Yskänkohtaus

Moni yskii rankan juoksulenkin jälkeen oikein olan takaa. Yleensä yskänkohtaus yllättää, kun lopettaa juoksemisen.

Ilmiön virallinen nimi on bronkospasmi eli keuhkoputken kouristus, joka tapahtuu kovatehoisen treenin kuormittaessa hengitysteitä kovemmin kuin yleensä. Yskänkohtaus tulee useimmiten 5–15 minuutin rehkimisen jälkeen, mutta helpottaa yleensä nopeasti.

2. Veren maku suussa

Intervalliharjoittelussa tai ylämäkeä juostessa suuhun saattaa tulvahtaa metallinen veren maku.

Maku on peräisin veren hemoglobiinin rautaioneista. Ankaran ponnistelun aikana paine keuhkoja ympäröivissä hiussuonissa kasvaa niin suureksi, että keuhkoihin voi tihkua äärimmäisen pieni määrä verta. Ilmiö on kuitenkin täysin vaaraton.

LUE MYÖS: Lähteekö yskä aina oikeasti vain yskimällä?

3. Vuotava nenä

Nenä voi alkaa vuotaa juoksu- tai pyörälenkin aikana, vaikka vilustumisesta ei olisi tietoakaan ennen lenkkiä. Etenkin kylmä sää tai siitepölykausi saattaa laukaista armottoman niiskutuksen.

Ilmiö johtuu siitä, että kylmä ilma ärsyttää nenää ja kuivattaa limakalvoja, mihin nenä reagoi lisäämällä liman- ja rääneritystä. Lisääntynyt limanmuodostus on seurausta nenän limakalvojen ärsytyksestä.

4. Välitön vessahätä

Usein käy niin, ettei ennen juoksulenkkiä ole lainkaan tarvetta päästä vessaan, mutta lenkin aikana akuutti hätä yllättää.

Liikunta aktivoi suolen sisältöä eteenpäin kuljettavaa aaltoliikettä ja kiihdyttää vatsan toimintaa. Olennaista on myös se, mitä juoksemista edeltävien tuntien aikana on tullut syötyä. Ennen lenkille lähtöä on hyvä aterioida kevyesti ja olla syömättä vähintään kaksi tuntia.

Lähde: urheilulääkäri Jordan Metzlin kirja "The Athlete’s Book of Home Remedies"

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background