4 erikoista lenkkeilyn lieveilmiötä

Jos nautit rankoista juoksulenkeistä, äkillinen vessahätä ja suuhun tulvahtava verenmaku voivat kuulostaa tutuilta. Lue täältä, mistä ne johtuvat.

Nainen hengästyneenä rankan lenkin jälkeen

Rankka treeni tekee paljon muutakin kuin nostaa hien pintaan. Äkillinen yskänkohtaus ja pakottava vessahätä kuuluvat lenkkeilyn lieveilmiöihin.

© iStock

Elimistö voi reagoida kummallisilla tavoilla ankaraan treeniin, mutta onneksi sivuvaikutukset ovat yleensä vaarattomia ja ohimeneviä. Kerromme neljästä kummallisesta ilmiöstä, joita kovavauhtinen juoksu tai rankka treeni voivat aiheuttaa.

1. Yskänkohtaus

Moni yskii rankan juoksulenkin jälkeen oikein olan takaa. Yleensä yskänkohtaus yllättää, kun lopettaa juoksemisen.

Ilmiön virallinen nimi on bronkospasmi eli keuhkoputken kouristus, joka tapahtuu kovatehoisen treenin kuormittaessa hengitysteitä kovemmin kuin yleensä. Yskänkohtaus tulee useimmiten 5–15 minuutin rehkimisen jälkeen, mutta helpottaa yleensä nopeasti.

2. Veren maku suussa

Intervalliharjoittelussa tai ylämäkeä juostessa suuhun saattaa tulvahtaa metallinen veren maku.

Maku on peräisin veren hemoglobiinin rautaioneista. Ankaran ponnistelun aikana paine keuhkoja ympäröivissä hiussuonissa kasvaa niin suureksi, että keuhkoihin voi tihkua äärimmäisen pieni määrä verta. Ilmiö on kuitenkin täysin vaaraton.

LUE MYÖS: Lähteekö yskä aina oikeasti vain yskimällä?

3. Vuotava nenä

Nenä voi alkaa vuotaa juoksu- tai pyörälenkin aikana, vaikka vilustumisesta ei olisi tietoakaan ennen lenkkiä. Etenkin kylmä sää tai siitepölykausi saattaa laukaista armottoman niiskutuksen.

Ilmiö johtuu siitä, että kylmä ilma ärsyttää nenää ja kuivattaa limakalvoja, mihin nenä reagoi lisäämällä liman- ja rääneritystä. Lisääntynyt limanmuodostus on seurausta nenän limakalvojen ärsytyksestä.

4. Välitön vessahätä

Usein käy niin, ettei ennen juoksulenkkiä ole lainkaan tarvetta päästä vessaan, mutta lenkin aikana akuutti hätä yllättää.

Liikunta aktivoi suolen sisältöä eteenpäin kuljettavaa aaltoliikettä ja kiihdyttää vatsan toimintaa. Olennaista on myös se, mitä juoksemista edeltävien tuntien aikana on tullut syötyä. Ennen lenkille lähtöä on hyvä aterioida kevyesti ja olla syömättä vähintään kaksi tuntia.

Lähde: urheilulääkäri Jordan Metzlin kirja "The Athlete’s Book of Home Remedies"

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background