8 keinoa pitää mieliala korkealla pakkolevon aikana

Kysyimme fysioterapeutilta, miten urheiluvammasta toipumista voi edistää itse ja miten pää pysyy kunnossa pakkolevon aikana.

Urheiluvammasta kärsivä nainen saa hoitoa fysioterapeutilta toipuakseen vammasta.

KUNTOUTUS – Mitä pikemmin aloitat kuntoutuksen, sitä parempi on paranemisennuste.

© iStock

Mieliala saattaa sukeltaa, jos normaali treeni katkeaa loukkaantumiseen.

Olo on levoton ja epävarmuus kalvaa, jos et tiedä, milloin pääset taas liikunnan pariin.

Fysioterapeutti neuvoo, miten pidät mielialan korkealla myös pakollisen treenitauon aikana.

8 keinoa pitää mieliala korkealla pakkolevon aikana

Hyvän treenijakson katkaiseva urheiluvamma vetää mielen matalaksi. Nyrjähtänyt nilkka tai revennyt akillesjänne voi vaivata niin kehoa kuin mieltä ja viedä pakkolepoon pitkäksi aikaa.

Älä vajoa itsesääliin, vaan lue fysioterapeutin neuvot urheiluvammoista toipumiseen. Kotikonstein voi edistää sekä kehonettä mielen toipumista.

Pikaista paranemista!

Kuntoudu ammattilaisen tuella

Moni erottaa itsekin todella vakavat vammat levossa paranevista pienistä kolhuista. Fysioterapeutti osaa kuitenkin arvioida, mistä pienempikin vamma johtuu ja miten sitä kannattaa kuntouttaa.

Etene pienin askelin

Toipumisessa voi olla masentavaa keskittyä vain lopulliseen tavoitteeseen, joka siintää jossain kaukana horisontissa. Jaa toipumisprosessi pienempiin palasiin ja iloitse pientenkin etappien saavuttamisesta.

Pieni kipu ei haittaa

Kuntoutumisprosessin aikana pieni kipu liikkuessa ei haittaa. Liikkuminen edistää verenkiertoa ja kuljettaa elimistölle korjausaineita vammoihin. Muista kuitenkin säädellä kuormitusta sen mukaan, miltä keho tuntuu liikunnan jälkeen.

Kuuntele kehoasi

Keho pyrkii kertomaan, mitä se tarvitsee, mutta sitä pitää osata kuunnella. Jos kehon viestit kaikuvat kuuroille korville ja rasitat kehoa liikaa, vamma voi pahentua tai toipuminen pitkittyä.

Pidä yhteyttä ihmisiin

Pakollinen lepotauko saattaa tarkoittaa myös sitä, ettet näe juoksuporukan tai joogatunnin kavereita pitkään aikaan. Muista, että voit pitää ihmisiin yhteyttä, vaikka ette treenaisikaan yhdessä

Muokkaa treeniä

Mieti, millaista liikuntaa voit harrastaa vammasta huolimatta. Valitse lajeja, jotka eivät kuormita loukkaantunutta aluetta. Jos esimerkiksi käsi on kipeä, tee jalkatreeniä ja päinvastoin. Kaikenlainen liikunta on hyvästä.

Elä terveellisesti

Pyri antamaan keholle parhaat mahdolliset olot toipumiseen. Elimistö tarvitsee toipilaana riittävästi unta, nestettä ja terveellistä ravintoa. Samalla vältät treenitauon aikaisen painonnousun.

Pyydä apua

Pyydä apua, vaikka se tuntuisikin vaikealta. Pyri antamaan jollekulle toiselle työtehtävät tai kotityöt, joita et pysty loukkaantumisen takia tekemään.

Newsletter background