Miksi uni maittaisi päivällä

Tekisikö iltapäivällä mieli torkahtaa? Se on täysin luonnollista.

Nainen nukkuu pää tulostimella

Iltapäivän väsymys on monille aivan luonnollista.

© iStock

Nokoset keskellä päivää voivat sekä virkistää että piristää mieltä, kunhan muistat muutaman nokkaunien nyrkkisäännön.

Onko sinunkin pakko saada kupponen kahvia lounaan jälkeen pysyäksesi hereillä? Et ole ainoa. Unitutkijoiden mukaan iltapäiväisten tupluurien tarve on monilla täysin normaali, vuorokausirytmiin liittyvä biologinen tarve. Jos se vain olisi mahdollista, useimmat ottaisivat pienet torkut iltapäivällä.

Unihormonin eritys ei lopu aamulla herättyä kuin seinään, vaan vasta kunnon annos valoa alkaa kumota näitä vaikutuksia ja viestiä aivoille päivän koittaneen.

Vireystila kuitenkin laskee luontaisesti monilla iltapäivällä esimerkiksi verenpainetta ja hormonien eritystä säätelevän "biologisen kellon" ohjaamana. Monille luontaiseen unirytmiin kuuluisikin kaksi unijaksoa, joista toinen ajoittuisi iltapäivään. Joissakin maissa vietetäänkin yleisesti lepotaukoa, siestaa, iltapäivällä.

Täydelliset tupluurit

Nokoset voivat parantaa mielialaa, vähentää stressiä ja lisätä työtehoa - mutta vain, jos ne eivät venähdä liian pitkiksi. Monille riittää noin parikymmentä minuuttia.

Yli puolen tunnin päiväunien aikana ihminen ehtii vaipua syvään uneen, ja tällöin päiväunet voivat haitata jo yöunia, ja olokin on herättyä melkoisen tokkurainen. Päiväunia ei kannata myöskään jättää kovin myöhälle, sillä tällöin yöunta saa todennäköisesti odotella pidempään - ja aamulla kellon soidessa olo on jälleen väsynyt.

Pitkätkään unet eivät ole tae siitä, että saat riittävästi syvää unta. Lue, paljonko syvää unta pitäisi saada yössä – ja mistä tiedät, saatko tarpeeksi.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background