Nainen nukkuu pää tulostimella

Iltapäivän väsymys on monille aivan luonnollista.

© iStock

Miksi uni maittaisi päivällä

Tekisikö iltapäivällä mieli torkahtaa? Se on täysin luonnollista.

sunnuntai 27. elokuuta 2017 teksti Irene Brøndum

Nokoset keskellä päivää voivat sekä virkistää että piristää mieltä, kunhan muistat muutaman nokkaunien nyrkkisäännön.

Onko sinunkin pakko saada kupponen kahvia lounaan jälkeen pysyäksesi hereillä? Et ole ainoa. Unitutkijoiden mukaan iltapäiväisten tupluurien tarve on monilla täysin normaali, vuorokausirytmiin liittyvä biologinen tarve. Jos se vain olisi mahdollista, useimmat ottaisivat pienet torkut iltapäivällä. 

Unihormonin eritys ei lopu aamulla herättyä kuin seinään, vaan vasta kunnon annos valoa alkaa kumota näitä vaikutuksia ja viestiä aivoille päivän koittaneen.

Vireystila kuitenkin laskee luontaisesti monilla iltapäivällä esimerkiksi verenpainetta ja hormonien eritystä säätelevän "biologisen kellon" ohjaamana. Monille luontaiseen unirytmiin kuuluisikin kaksi unijaksoa, joista toinen ajoittuisi iltapäivään. Joissakin maissa vietetäänkin yleisesti lepotaukoa, siestaa, iltapäivällä.

Täydelliset tupluurit

Nokoset voivat parantaa mielialaa, vähentää stressiä ja lisätä työtehoa - mutta vain, jos ne eivät venähdä liian pitkiksi. Monille riittää noin parikymmentä minuuttia. 

Yli puolen tunnin päiväunien aikana ihminen ehtii vaipua syvään uneen, ja tällöin päiväunet voivat haitata jo yöunia, ja olokin on herättyä melkoisen tokkurainen. Päiväunia ei kannata myöskään jättää kovin myöhälle, sillä tällöin yöunta saa todennäköisesti odotella pidempään - ja aamulla kellon soidessa olo on jälleen väsynyt. 

KUNTO PLUS suosittelee:

Analysoi untasi Active Fit Trackerin avulla

Hyvät yöunet ovat ratkaisevan tärkeitä terveyden kannalta. Mutta miten hyvin itse asiassa nukut? Aktiivisuusranneke voi kertoa vastauksen!
Aktiivisuusranneke Active Fit Tracker mittaa esimerkiksi, kuinka monta tuntia syvää ja kevyttä unta nukut ja tallentaa untasi koskevat tiedot.

Vaikka tiedämme, että uni on terveyden ja vireyden kannalta ratkaisevan tärkeää, moni meistä ei tiedä, kuinka paljon – tai kuinka hyvin – nukkuu öisin.

Nukutko tarpeeksi? Ja nukutko riittävän hyvin? Aktiivisuusrannekkeen Active Fit Tracker avulla voit seurata omaa nukkumistasi.

Ranneke mittaa, kuinka syvää tai kuinka kevyttä uni on. Aktiivisuusranneke tallentaa kaikki uneen liittyvät tiedot – toisin kuin esimerkiksi unta mittaavat sovellukset, joiden käyttö edellyttää sitä, että puhelin on nukkuessa tyynyn alla.

Aktiivisuusranneke lähettää tiedot langattomasti puhelimen sovellukseen, josta unta koskevia tietoja on helppo tarkastella.

Nyt saat unta mittaavan Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeen, kun tilaat tarjoushintaan KUNTO PLUS -lehden

Unen seuraamisen lisäksi rannekkeessa on lukuisia muitakin toimintoja:
  • Askelmittari – laskee jokaisen päivän aikana ottamasi askeleen.
  • Sykemittari – mittaa sykkeen ja tallentaa tiedot sykkeestä ympäri vuorokauden.
  • Kalorilaskuri – laskee jatkuvasti, paljonko energiaa olet liikkumalla kuluttanut.
  • Ilmoitukset – ranneke ilmoittaa värinähälytyksellä puhelimeen saapuvista puheluista ja viesteistä.
  • Liikkumattomuushälytys – rannekkeen voi asettaa hälyttämään, kun olet istunut liian pitkään paikoillasi.
  • Rannekello – tavallinen rannekello, joka toimii myös herätyskellona – tyylikkään näköinen ranneke on myös mukava käyttää.
Active Fit Trackeren on arvoltaan 90 euroa. Kun tilaat KUNTO PLUS -lehden, saat neljän numeron lisäksi aktiivisuusrannekkeen yhdistettyyn tarjoushintaan vain 24,90 euroa. Säästät yhteensä 104,10 euroa!

KATSO TARJOUS: Active Fit Tracker + 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä tarjoushintaan 24,90 euroa.

VIDEO: Katso, mitä kaikkea Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeella voi tehdä:

Active Fit Tracker seuraa aktiivisuustasoasi ja nukkumistasi. Laite lähettää tiedot langattomasti Bluetooth-yhteyden kautta mobiilisovellukseen, josta näet nopeasti terveytesi kannalta tärkeät tiedot.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee