Nukkuva nainen

Täydelliset päivänokoset

Miksi päiväunilta toisinaan herää virkistyneenä, täynnä uutta virtaa ja toisinaan on entistä uupuneempi? Täältä saat virkistävien nokosten reseptin.

keskiviikko 17. helmikuuta 2016 teksti Julie Johannesen

Harva miettiin, MITEN päiväunet pitäisi ottaa - sen kun menee pitkäkseen ja ummistaa silmänsä. Jos kuitenkin haluat saada maksimaalisen virkistyksen torkuista, kannattaa noudattaa seuraavia seitsemää vinkkiä.

1 - Valitse torkkujen kesto tarpeesi mukaan

Torkkujen pituus kannattaa valita paitsi käytettäväissä olevan ajan myös tarpeen mukaan.

  • 6 minuuttia virkistää muistia
  • 10 - 15 minuuttia auttaa keskittymään ja jaksamaan
  • 20 - 30 minuuttia on ihanteellinen torkkujen kesto - noin puolessa tunnissa ehtii unen toiseen vaiheeseen, minkä ansiosta herättyään on keskittymiskykyinen ja fyysisesti vireämpi
  • 40 - 60 minuuttia virkistää aivoja, muistia ja oppimiskykyä.
  • 90 - 120 minuuttia lisää luovuutta, ymmärrystä ja käsityskykyä.

2 - Ota torkut yhden ja kolmen välillä iltapäivällä

Ihmisen luonnolliseen vuorokausirytmiin kuuluisi ottaa iltapäivänokoset. Koska nykymaailmassa siihen on harvoin tilaisuutta, iltapäivällä unettaa, on vaikea keskittyä ja hermot tahtovat olla kireällä.

Jos joudut valvomaan öiseen aikaan, 2:n ja 4:n välillä on ihmisen luonnollisen vuorokausirytmin mukaan otollisin aika torkahtaa. 

3 - Unettavat olosuhteet

Mukava lämpötila ja mahdollisimman vähän valoa ja ääntä sekä makuuasento luovat parhaat puitteet torkuille. Istualtaan nukahtaminen kestää puolta pidempään kuin makuullaan. 

4 - Aseta herätys

Aseta herätys, niin saat helpommin unen päästä kiinni, kun et joudu huolehtimaan siitä, ettet vain nuku liian pitkään. Lisäksi näin saat otettua juuri oikean mittaiset ja sopivasti virkistävät unet.

5 - Juo kahvia ennen unia

Jos olo tuntuu torkkujen jälkeen aina entistä väsyneemmältä, kannattaa kokeilla hörpätä kuppi kahvia ENNEN noin puolen tunnin torkkuja. Kahvin kofeiini piristää noin 20 - 30 minuutissa, ja olet virkeä, kun heräät.

6 - Varo pitkiä päikkäreitä

40 - 60 minuutin unosilta herää usein pöpperöisenä, koska siinä ajassa ehtii unirytmissä syvään uneen mutta ei vielä nousta takasin kevyeen uneen, josta herää helposti. Olon saa virkeäksi valolla, kahvilla tai huuhtomalla kasvot.

7 - Älä yritä korvata yöunta torkuilla

Torkut auttavat jaksamaan, mutta niistä ei ole yöunen korvikkeeksi. Ota torkut virkistyäksesi, älä siksi, että tarvitset unta. Unen puute voi johtaa ajan mittaan kohonneeseen verenpaineeseen ja painonnousuun.

3 tutkittua totuutta torkuista

  • NASA:n tutkimuksen mukaan 26 minuutin torkut paransivat avaruuslentäjien suorituskykyä 34 % ja reaktiokykyä 54 %.
  • Jo pelkkä tieto siitä, että pääsee myöhemmin päiväunille voi laskea verenpainetta.
  • 30 minuutin päiväunet 3 x viikossa laskevat sydänkuolleisuusriskiä 37 %.

Kauniita unia!

 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mihin kohtaan kehossasi olet kaikkein tyytyväisin?


KUNTO PLUS suosittelee