Aamiaispöydässä haukotteleva nainen

Tiesitkö, että voit syödä itsellesi paremmat unet?

© iStock

5 ruokatottumusta, jotka auttavat nukahtamaan

Oikeanlaiset ruokatottumukset voivat auttaa pitämään niin kilot kuin verenpaineenkin kurissa, mutta tiesitkö, että ne vaikuttavat myös yöuneen?

tiistai 29. elokuuta 2017 teksti Irene Brøndum

Hyvät yöunet ovat kaiken perusta: ne vaikuttavat terveyteen, suorituskykyyn, painoon ja mielialaan. Näillä ruokatottumuksilla voit houkutella nukkumattia luoksesi jo tänä iltana ja päästä pikavauhtia höyhensaarille.

  • Syö jugurttia tai rahkaa, sillä maitotuotteissa on proteiinia. Proteiini täyttää, ja kun vatsa on illalla täysi, voit nukkua rauhassa aamuun asti.
  • Unohda karkit iltaisin. Sokeri piristää ja herkuttelu nostaa verensokeria, minkä jälkeen voi olla vaikea nukahtaa.
  • Juo hapankirsikkamehua. On tutkittua tietoa, että hapankirsikoiden mehu auttaa nukkumaan paremmin ja pidempään.
  • Popsi banaania ja manteleita, sillä niistä saa aminohappoa nimeltä tryptofaani, joka puolestaan muuttuu unta edistäväksi melatoniinihormoniksi.
  • Vaihda iltakahvi ja yömyssyt kupilliseen yrttiteetä. Kofeiini ja alkoholi voivat haitata unta, kun taas lämmin kupponen luonnollista yrttiteetä rauhoittaa. 

Unentarve vaihtelee yksilöllisesti. Katso täältä suuntaviivat siihen, paljonko juuri SINÄ tarvitset unta öisin

KUNTO PLUS suosittelee:

Analysoi untasi Active Fit Trackerin avulla

Hyvät yöunet ovat ratkaisevan tärkeitä terveyden kannalta. Mutta miten hyvin itse asiassa nukut? Aktiivisuusranneke voi kertoa vastauksen!
Aktiivisuusranneke Active Fit Tracker mittaa esimerkiksi, kuinka monta tuntia syvää ja kevyttä unta nukut ja tallentaa untasi koskevat tiedot.

Vaikka tiedämme, että uni on terveyden ja vireyden kannalta ratkaisevan tärkeää, moni meistä ei tiedä, kuinka paljon – tai kuinka hyvin – nukkuu öisin.

Nukutko tarpeeksi? Ja nukutko riittävän hyvin? Aktiivisuusrannekkeen Active Fit Tracker avulla voit seurata omaa nukkumistasi.

Ranneke mittaa, kuinka syvää tai kuinka kevyttä uni on. Aktiivisuusranneke tallentaa kaikki uneen liittyvät tiedot – toisin kuin esimerkiksi unta mittaavat sovellukset, joiden käyttö edellyttää sitä, että puhelin on nukkuessa tyynyn alla.

Aktiivisuusranneke lähettää tiedot langattomasti puhelimen sovellukseen, josta unta koskevia tietoja on helppo tarkastella.

Nyt saat unta mittaavan Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeen, kun tilaat tarjoushintaan KUNTO PLUS -lehden

Unen seuraamisen lisäksi rannekkeessa on lukuisia muitakin toimintoja:
  • Askelmittari – laskee jokaisen päivän aikana ottamasi askeleen.
  • Sykemittari – mittaa sykkeen ja tallentaa tiedot sykkeestä ympäri vuorokauden.
  • Kalorilaskuri – laskee jatkuvasti, paljonko energiaa olet liikkumalla kuluttanut.
  • Ilmoitukset – ranneke ilmoittaa värinähälytyksellä puhelimeen saapuvista puheluista ja viesteistä.
  • Liikkumattomuushälytys – rannekkeen voi asettaa hälyttämään, kun olet istunut liian pitkään paikoillasi.
  • Rannekello – tavallinen rannekello, joka toimii myös herätyskellona – tyylikkään näköinen ranneke on myös mukava käyttää.
Active Fit Trackeren on arvoltaan 90 euroa. Kun tilaat KUNTO PLUS -lehden, saat neljän numeron lisäksi aktiivisuusrannekkeen yhdistettyyn tarjoushintaan vain 24,90 euroa. Säästät yhteensä 104,10 euroa!

KATSO TARJOUS: Active Fit Tracker + 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä tarjoushintaan 24,90 euroa.

VIDEO: Katso, mitä kaikkea Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeella voi tehdä:

Active Fit Tracker seuraa aktiivisuustasoasi ja nukkumistasi. Laite lähettää tiedot langattomasti Bluetooth-yhteyden kautta mobiilisovellukseen, josta näet nopeasti terveytesi kannalta tärkeät tiedot.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee