Seiso tunti enemmän päivässä

Voit tutkitusti ehkäistä elintapasairauksia kuten tyypin 2 diabetesta ja sydän- ja verisuonitauteja istumalla tunnin vähemmän päivässä.

Seisomaan nouseva nainen kotivaatteissaan.

AKTIIVISUUS - Seisten kulutat noin 37 kcal enemmän tunnissa kuin istuen.

© iStock

Liikunta tekee ihmeitä, mutta myös pelkkä seisomaan nousu voi vaikuttaa terveyteen.

Suomalaistutkimuksessa 64 liikkumatonta aikuista, joilla oli alkavia sydän- ja verisuonitautien oireita ja tyypin 2 diabetesta jaettiin kahteen ryhmään.

  • Toisen ryhmistä piti istua päivittäin tunti vähemmän kuin tavallisesti.

  • Toinen ryhmä jatkoi liikkumatonta elämäntapaansa.

Kaikki koehenkilöt käyttivät mittareita, joiden avulla seurattiin paljonko he tarkalleen liikkuivat.

Kolmen kuukauden kuluttua en- simmäinen ryhmä istui 50 minuuttia vähemmän päivittäin ja seisoi tai liikkui sen sijaan. Verrokkiryhmään verrattuna heidän maksa- ja verensokeriarvonsa sekä insuliiniherkkyytensä olivat parantuneet.

Kaikki kolme ovat ratkaisevan tärkeitä hyötyjä vakavien sairauksien ehkäisyn kannalta. Tutkijat kuitenkin muistuttavat, että jos on vaarassa sairastua tyypin 2 diabetekseen tai sydän- ja verisuonitauteihin, pitää liikkua enemmän.

Pelkkä tunnin seisominen riittää todennäköisesti vain hidastamaan sairastumista.

NÄIN VOIT VÄLTTÄÄ ISTUMISTA

Energiaa kuluu seisten 37 kcal enemmän tunnissa kuin istuen.

Puhu puhelimeen seisten

Puhelimeen voi varsin hyvin puhua seis­ ten. Hyödynnä puhelinhetket kävelemällä ympäriinsä kotona.

Aseta ajastin

Aseta puhelin hälyttämään kerran tunnissa, ja kävele tai seiso silloin 5 minuuttia. Päivän mittaan siitä kertyy helposti kokonainen tunti.

Tee kotiaskareita illalla

Kun ehtii istua sohvalle, on siitä vaikea enää nousta ennen kuin lähtee nukkumaan. Pysy liikkeellä myös klo 20:n jälkeen. Silitä, laita ruokaa aamuksi tai käy kävelylenkillä.

Nouse ylös tauoilla

Nouse ylös mainos­ tauoilla, kun katsot televisiota, tai ota tavaksi pitää tauko lempisarjan jaksojen välissä.

Newsletter background